4. Bereikbaarheid

4.1. Mobiliteit

Beleidsdoel Verkeersveiligheid

Het verbeteren van de verkeersveiligheid in de provincie Groningen met als doel in 2050 nul verkeersslachtoffers

Indicatoren

Realisatiewaarden

Streefwaarden

Omschrijving

2020

2021

2022

2023

2023

2024

2025

2026

Verplichte indicatoren (BBV)

N.v.t.

Eigen indicatoren

Minder verkeersslachtoffers t.o.v. 2019 (voorkomen van ongevallen met letsel)1)2)
(2019: 658 slachtoffers waarvan 19 dodelijk, ook op niet-provinciale wegen)

24
doden

660
gewon-den

16
doden

758
gewon-den

20
doden

999 gewon-den

32
doden

1067 gewon-den

Percentage wegen zoveel mogelijk ingericht volgens richtlijnen Duurzaam Veilig1)

n.v.t.

Deelname verkeerseducatie-activiteiten programma Gedragsbeïnvloeding/ Verkeerswijzer Groningen3)

n.v.t.

80.000
per-sonen

Vermindering verkeersovertredingen1)

n.v.t.

NB. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd.

  1. Voor deze indicatoren geldt dat het effect van de maatregelen op langere termijn verwacht wordt. Er kunnen daarom voor de komende jaren geen streefwaarden aangegeven worden. Voor het aantal verkeersslachtoffers wordt wel verantwoord wat de voortgang is.
  2. Voor de jaren 2020, 2021 en 2022 zijn de voorlopige cijfers (resp. 395, 758 en 542) aangepast naar de definitieve cijfers. De definitieve aantallen gewonden zijn een stuk hoger. Het verschil is te wijten aan een combinatie van een inhaalslag bij de politie en dat er problemen zijn geweest met de levering van de ongevallendata. Het aantal gewonden in 2023 is een voorlopig cijfer. Landelijk zien we dat het aantal verkeersslachtoffers sterk stijgt in de afgelopen jaren; in Groningen is dat helaas niet anders. We blijven met onze maatregelen inzetten op het vergroten van de verkeersveiligheid in onze provincie om de (Europese en nationale) doelen te behalen van nul slachtoffers in 2050.
  3. Verantwoording over de sub-indicatoren Verkeerseducatie is onder prestaties opgenomen.

Bestaande prioriteiten

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

  • Faciliteren en cofinancieren gemeenten bij realiseren maatregelen voor openbare onbeveiligde spoorwegovergangen (NABO's). Dit programma loopt tot en met 2023.  

groen

  • De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft in haar brief aan de Tweede Kamer van 25 mei 2023 aangegeven dat het NABO-programma blijft doorlopen tot 2028. In de provincie Groningen hadden wij in 2017 bij de start van het programma 36 openbare NABO's. Hiervan zijn inmiddels 33 van een maatregel voorzien. Van de NABO's die binnen het programma vallen, verwacht ProRail twee NABO's in 2024 (Warffum en Loppersum) en één in 2025 (Loppersum) te saneren.

Regulier

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

  • Concretisering maatregelen verkeersveiligheid en starten met de uitvoering daarvan.

groen

  • Het werkplan met daarin een verdere concretisering verwachten wij medio 2024 af te ronden. In Onderdendam zijn een aantal pilotmaatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid uitgevoerd. Ook zijn we samen met bewoners van Westerzand/Oosterzand bij de N388 verkeersveiligheidsmaatregelen aan het ontwikkelen.
  • Uitvoeren van een aantal verkeersmaatregelen in combinatie met groot onderhoud. (De locaties worden bepaald in combinatie met de planning voor projecten groot onderhoud.)

groen

  • Op onder andere de N865, de N355 en de N374 worden een aantal verkeersveiligheidsmaatregelen getroffen, deze worden gecombineerd uitgevoerd met projecten groot onderhoud.
  • Implementatie RISM-II (Road Infrastructure Safety Management) in de organisatie, aan de hand van een nog op te stellen actieplan.

oranje

  • Momenteel zijn we bezig met het implementeren van RISM-II, deze implementatie zal conform planning afgerond worden in 2024.
  • Opstellen van een handhavingsplan verkeersveiligheid samen met de politie.

oranje

  • Overleg met de politie hierover is gaande. We verwachten eind 2024 een handhavingsplan vast te kunnen stellen.
  • Om met name de gemeenten in staat te stellen om te investeren in de verkeersveiligheid wordt, net als voorgaande jaren, een subsidieregeling opgesteld.

groen

  • De subsidieregeling is in april 2023 opengesteld. De beschikkingen zijn in 2023 allemaal verleend.
  • Ondersteunen van een vervolgonderzoek ongevallen fietsers in landelijk verband. (Voor maatregelen die erop gericht zijn de verkeersveiligheid van het fietsverkeer te bevorderen verwijzen wij naar de prestaties zoals die zijn opgenomen onder het beleidsdoel Actieve mobiliteit.)

groen

  • We hebben onlangs opdracht gegeven om het vervolgonderzoek samen met de ziekenhuizen in Groningen op te pakken. De eerste stap is de mogelijkheden te verkennen tot samenwerking tussen de verschillende ziekenhuizen en andere belanghebbenden. Deze stap is afgerond.
  • Het Rijk heeft een subsidie beschikbaar gesteld voor verkeersveiligheid N-wegen. Hiervoor realiseren we in combinatie met groot onderhoud een aantal projecten.

groen

  • In 2023 hebben we het nemen van verkeersveiligheidsmaatregelen kunnen combineren met een aantal projecten voor groot onderhoud, waaronder de N865, de N374 en de N355. Deze zijn allemaal uitgevoerd.
  • Afhandelen van klachten en meldingen die wij ontvangen ten aanzien van verkeersveiligheid.

groen

  • We hebben diverse klachten en meldingen in behandeling. Wij nemen altijd persoonlijk contact op met bewoners en proberen daar waar mogelijk verbeteringen aan te brengen. Hierbij proberen we combinaties te maken met (toekomstige) projecten groot onderhoud.
  • In VVB-verband opstellen en vaststellen van de regionale uitwerking van het Nationaal Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030: het Regionaal uitvoeringsplan verkeersveiligheid 2023-2024 VVB Groningen.

groen

  • Vanuit het VVB-secretariaat hebben we met de gemeenten (risico)analyses opgesteld voor de negen thema's zoals benoemd in het (nationaal) Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). De optelsom van deze analyses per gemeente en provincie is verwerkt in de regionale uitvoeringsagenda. Deze is vastgesteld in de VVB-stuurgroep van 24 november 2021. De agenda vormt de basis voor het Uitvoeringsplan. Omdat het plan door capaciteitsgebrek later gereed is gekomen dan gepland, is de uitvoeringsperiode met een jaar verlengd tot en met 2025. Het Uitvoeringsplan is op 14 december 2023 vastgesteld in de VVB Stuurgroep.

Uitvoeren van activiteiten die zijn ondergebracht in het Werkplan 2023, zoals:

  • Verzorgen van verkeerseducatieactiviteiten op basisscholen en scholen van voortgezet onderwijs vanuit ons programma Verkeerswijzer. Te denken valt hierbij aan lessen over de dode hoek bij vrachtwagens, over omgaan met landbouwverkeer en smartphonegebruik. Bij de scholen van voortgezet onderwijs (12 tot en met 17 jaar) gaat het (onder andere) om lessen over veilig uitgaan en drank/drugs in het verkeer en (groeps)gedrag in het verkeer:

groen

    • 58% van de basisscholen doet mee aan minimaal 4 activiteiten;
    • 98% van de basisscholen neemt deel en 66% doet mee aan minimaal 4 activiteiten. In totaal namen 47.800 leerlingen deel.
    • 25% van het voortgezet onderwijs doet mee aan minimaal 2 activiteiten.
    • 50% van het voortgezet onderwijs (vo/mbo) neemt deel en 19% doet mee aan minimaal 2 activiteiten. In totaal namen 8.874 leerlingen deel.
  • Keurmerk waarmee een school aantoont structureel aandacht te hebben voor verkeersveiligheid in en om de school:
    • 10% van de scholen (die meedoet aan ons programma) heeft het keurmerk.

groen

  • De werving voor het keurmerk  Verkeersactieve school is gestart. Dit jaar hebben 30 scholen (11%) het keurmerk gehaald.
  • Samen met scholen en ouders werken aan een verkeersveilige schoolomgeving:
    • 3,5% van de basisscholen (die meedoet aan ons programma) heeft het traject doorlopen.

groen

  • Activiteiten gericht op specifieke thema’s zoals middelengebruik, afleiding, snelheid en fietsverlichting en specifieke doelgroepen tijdens interventies op straat/festivals:
    • Doel is om in elke gemeente minimaal tien interventies verdeeld over de verschillende thema’s te laten plaatsvinden. Hierbij bereiken we provinciebreed minimaal 20.000 mensen per jaar.

groen

  • Er zijn veel activiteiten voor de doelgroep 18- tot 60-jarigen op straat of festivals uitgevoerd. Er wordt ingezet op een intensivering voor deze doelgroep. Het streven was om dit jaar 30.000 mensen te bereiken. Er hebben 43.700 mensen deelgenomen aan een interventie.
  • Uitvoeren van het fietsverkeersveiligheidsprogramma Doortrappen voor Senioren:
    • 10.000 65-plusssers doen mee.

groen

  • Traject- of locatiegerichte projecten met behulp van een 3E-aanpak:
    • 2 wegen en 2 schoolfietsroutes

oranje

  • De eerste route voor de trajectgerichte aanpak Schoolroute Mensumaweg is uitgevoerd. Daarnaast is er een locatiegerichte aanpak Fietsroute Winsum-Groningen uitgevoerd. Gepland was om in het najaar bij de herinrichting van Lettelbert aan te sluiten met voorlichting aan weggebruikers. De uitvoering van de infrastructurele werkzaamheden is uitgesteld naar 2024.
  • Werkgeversaanpak verkeersveiligheid:
    • Met 2 werkgevers hebben we een aanpak opgesteld.

oranje

  • Hiermee is wegens capaciteitsgebrek nog niet gestart. In 2024 is er extra capaciteit. Dan start het VVB-secretariaat met het ontwikkelen van de aanpak.

Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

N.v.t.

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2024 11:06:51 met de export van 05/22/2024 11:03:14