4. Bereikbaarheid

4.1. Mobiliteit

Beleidsdoel Infrastructuur

Een goed functionerend wegennet, vaarwegennet en fietsnetwerk van voldoende kwaliteit, in samenhang met de ruimtelijke en maatschappelijke opgaven

Indicatoren

Realisatiewaarden

Streefwaarden

Omschrijving

2020

2021

2022

2023

2023

2024

2025

2026

Verplichte indicatoren (BBV)

N.v.t.

Eigen indicatoren

Percentage weglengte kernwegennet (provinciale wegen en fietspaden) dat voldoet aan onze kwaliteitseisen

n.v.t.

15%

Percentage lengte kernvaarwegennet dat voldoet aan eisen vaarwegklasse1)

n.v.t.

De onderhoudsachterstand van de wegen bedraagt niet meer dan de landelijke norm van 7-9%2)

8%

8%

8%

8%

7-9%

7-9%

7-9%

CO2-neutrale en circulaire infrastructuur3)

n.v.t.

Aantal wegvakken/kruispunten op provinciale wegen waar bus vertraging oploopt

n.v.t.

0

Gebruik doorfietsroutes:
in 2027 20% meer fietskilometers t.o.v. 2017 4)

28%

+15%

Gebruik regionale hoofdfietsroutes:
in 2027 10% stijging t.o.v. 2022

n.v.t.

+5%

NB. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd, tenzij anders aangegeven.

  1. De vaarwegennota wordt nog vastgesteld, en daarna vindt de uitvoering van beleid plaats. Dit is nog niet gereed in 2025 waardoor er voor 2025 geen streefwaarden kunnen worden opgenomen. Streefwaarde voor 2030 is 30%.
  2. Deze indicator wordt jaarlijks gemeten en gerapporteerd.  
  3. Zie gedetailleerde uitwerking routekaart groene infrastructuur (Uitvoeringsprogramma Mobiliteit).  
  4. We gaan hierbij uit van de gerealiseerde doorfietsroutes. In 2017 waren dat Zuidhorn en Bedum. In de Begroting 2024 is voorgesteld om de invulling van deze indicator te wijzigen ten opzichte van het Programma Mobiliteit; het doel blijft hetzelfde, maar de manier van meten wordt aangepast. Voorgesteld wordt om voor de doorfietsroutes en regionale hoofdfietsroutes het aantal fietsers in het jaar voordat het eerste begin van de betreffende fietsroute is gerealiseerd te vergelijken met het jaar waarvan de laatste fietsteldata beschikbaar is na realisatie van de fietsroute. Het verschil drukken we per doorfietsroute procentueel uit, waarna we het gemiddelde van deze procentuele toenames als indicator van de toename in het fietsgebruik hanteren. Deze indicator wordt jaarlijks gemeten en verantwoord.

Bestaande prioriteiten

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

Knelpunten lopende projecten:

  • Knijpsbrug: Op 3 februari 2021 hebben uw Staten ingestemd met het planuitwerkings- en realisatiebesluit. Het project Knijpsbrug e.o. bevindt zich momenteel in de realisatiefase. De locatie Zwedenbrug is afgerond. Locatie Kerkstraat staat op verzoek van gemeente on hold. Locatie rotonde Knijpsbrug wordt in 2023 uitgevoerd. Hiermee zal het project Knijpsbrug e.o. in 2023 worden afgerond.

oranje

  • We zijn opnieuw in gesprek met Rijkswaterstaat over het uitgangspunt fietsoversteek afrit A7, de benodigde vergunning vanuit Rijkswaterstaat is hierdoor nog niet verleend. De verwachting is dat hierover op korte termijn overeenstemming komt. Uitvoering is gepland, start medio 2024.
  • Blauwe Roos (rotonde Blauwestad): Op 10 juni 2020 hebben uw Staten ingestemd met een opnamebesluit voor het project verkeersknoop aansluiting A7 Winschoten 'Blauwe Roos'. Tevens is ingestemd met het planuitwerkingsbesluit voor de versnelling van een gedeelte van het project, een aantal infrastructurele aanpassingen aan de rotonde Blauwe roos ('no-regret'-maatregelen). Als gevolg van de coronacrisis is er vertraging opgelopen. Realisatie staat gepland voor zomer (bouwvak) 2023.

groen

  • Het project Blauwe Roos wordt uitgebreid met groot onderhoud aan de Beertsterbrug en Rozenbladrotonde. (Realisatiebesluit heeft voorjaar 2024 plaatsgevonden, zie Statenvoorstel. De uitvoering kan in het najaar van 2024 starten.)  
  • Doorfietsroute Groningen-Leek: Realisatie westelijke deel in 2023.

oranje

  • Het Definitief Ontwerp (DO) is bijna rond op de aanlanding in Groningen na (deelgebied A en B). Hierover vindt bestuurlijk overleg met de gemeente Groningen plaats. De uitvoering van het westelijk deel is gaande. Vanwege gestegen bouwkosten is extra geld nodig. Voor het westelijk deel (deelgebieden C, D, en E) zijn hierover afspraken gemaakt met de projectpartners. Voor de deelgebieden A en B zijn we afhankelijk van de wijze van aanlanding in Groningen. Op deelgebied B verloopt de grondverwerving moeizaam.
  • Smart Mobility: Met ingang van januari 2023 wordt de hindercommunicatie van provinciale wegwerkzaamheden gebundeld via Groningen Bereikbaar. Met inzet van Groningen Bereikbaar doen wij ook de afstemming van wegwerkzaamheden op de provinciale wegen in de hele provincie. Ambitie is dat naast de gemeenten Groningen ook andere gemeenten met hun hoofdwegen hierbij gaan aansluiten.

oranje

  • De drukke opeenvolgende werkzaamheden van Aanpak Ring Zuid en andere projecten in en direct rond de stad leggen in 2023 en 2024 een grote druk op de afstemming, coördinatie en communicatie van Groningen Bereikbaar. Grotere werkzaamheden op onze wegen naar de stad worden met Groningen Bereikbaar afgestemd en maken gebruik van de communicatiekanalen (nieuwsbrieven, social media) van Groningen Bereikbaar. Afstemming, coördinatie en communicatie van andere wegwerkzaamheden wordt meegenomen in de gesprekken over het takenpakket van Groningen Bereikbaar na 2024.
  • Intelligente VRI's: Onder voorbehoud dat onze subsidieaanvraag door het Rijk wordt gehonoreerd zullen wij in 2023 een aantal VRI's opwaarderen tot volwaardige iVRI. Hiervoor zijn in 2023 de volgende verkeersregelinstallaties in beeld:
    • VRI N360 Ten Boer;
    • VRI N386 Gerrit Imbosstraat/Foxhol;
    • VRI N386 Rengersbrug;
    • VRI N355 Slaperstil (indien inschatting is dat deze nog jaren blijft staan).

oranje

  • Intelligente VRI's: De subsidiepot van het Rijk bleek heel beperkt en is al leeg. Daarom hebben wij kritisch gekeken welke VRI's voor ons prioriteit hebben om op te waarderen tot iVRI. Op de VRI's N360 Ring Oost, N360 Ruischerwaard en N360 Ruischerbrug zijn meer geschikte doelgroepen aanwezig die in drukke situaties baat hebben bij de iVRI. Denk daarbij aan vrachtverkeer, openbaar vervoer en fietsers. Op andere plekken functioneren VRI's meer op zichzelf en in een meer ontspannen verkeersbeeld. Daarom geven wij prioriteit aan deze VRI's in plaats van de in de begroting genoemde VRI's. Dit sluit ook beter aan op het bestaande iVRI-netwerk van de gemeente Groningen. De bestekvoorbereiding voor deze iVRI's is gestart. De vervanging gebeurt in het najaar van 2024, na afloop van Operatie Ring Zuid.

Fiets

  • Realisatie doorfietsroute Assen-Groningen (gedeelte Haren-Witte Molen);

oranje

  • Het starten van de aanbestedingsprocedure heeft vertraging opgelopen vanwege het ondertekenen van de realisatieovereenkomst door de gemeente Groningen. De huidige verwachting is dat de werkzaamheden voor het deel Haren - Witte Molen in 2024 worden uitgevoerd.
  • Afronding realisatie doorfietsroute Winsum-Groningen;

groen

  • De werkzaamheden zijn grotendeels afgerond. Op 1 september 2023 is het fietspad in gebruik genomen. De resterende werkzaamheden betreffen bebording, belijning, openbare verlichting en de aanplant van groen.  
  • Realisatie laatste deel doorfietsroute Ten Boer-Groningen ('vorkland zuid' ter hoogte van de Noorddijkerweg);

oranje

  • Er is tot op heden geen overeenstemming over de benodigde grondverwerving. De onteigeningsprocedure is opgestart en een hoorzitting hierover heeft plaatsgevonden. Als het Koninklijk Besluit is geslagen, verzoeken wij tot vervroegd ingebruikname zodat de provincie medio 2024 over de grond kan beschikken. Uitvoering vindt plaats in najaar 2024. Dit is een jaar later dan gepland.
  • Realisatie fietsbrug over het Reitdiep en een vrij liggend fietspad ten noorden daarvan in Zoutkamp;

groen

  • Het afgelopen jaar is € 1,6 miljoen extra budget toegekend vanuit het Bestedingsplan 2023, dit was noodzakelijk vanwege prijsstijgingen. Eind vorig jaar is de aanbestedingsprocedure gestart en de aanbesteding heeft plaatsgevonden in februari 2024. De uitvoering loopt door tot begin 2025. Het vrijliggende fietspad wordt in 2025 opgeleverd, nadat de Nieuwe Waterwerken in Zoutkamp opgeleverd zijn.
  • Verkenning, planuitwerking en/of realisatie van verschillende nieuwe infrastructurele fietsprojecten, te weten:

groen

  • De uitwerking van verschillende nieuwe fietsinfrastructuur is in volle gang en loopt op schema.
    • N865 aanleg fietspad langs de provinciale weg tussen Wittewierum en Overschild (ontbrekende schakel);
    • Voor de afweging van de varianten is de meeste informatie beschikbaar. Momenteel wordt gewerkt aan de laatste keuzes.
    • N983 Wehe-den-Hoorn - Oldehove aanleg fietspad langs de provinciale weg (ontbrekende schakel);
    • De planuitwerkingsfase is in 2023 afgerond. In 2024 wordt de realisatiefase gestart, 2024 staat in het teken van ontwerpwerkzaamheden, planologische procedures en opstarten van de grondverwerving.
    • N996 Onderdendam;
    • Fietssuggestiestroken op de N996 tussen Onderdendam en Middelstum zijn gerealiseerd.
    • Doorfietsroute Zuidlaren-Haren-Groningen;
    • Naar aanleiding van de binnengekomen reacties (per mail, De Stem van Groningen) hebben we in overleg met de vier projectpartners besloten om een aanvullend onderzoek uit te voeren. Dit betreft een zogenaamde nul-plus-variant (het niet aanleggen van één doorfietsroute, maar meerdere verschillende routes upgraden). De verkenningsfase wordt daardoor met een paar maanden verlengd. Dit heeft geen gevolgen, wel een betere afweging en proces. De voorkeursvariant zal medio 2024 via een separaat Statenvoorstel ter besluitvorming worden voorgelegd aan uw Staten. Parallel daaraan beslissen ook projectpartners over de voorkeursvariant.  
    • Zuidhorn-Leek: Vaststellen tracékeuze voor fietsverbinding tussen de kernen van Zuidhorn en Leek. (Op dit moment is nog niet bekend wie beheerder wordt van dit fietspad. Mocht de provincie beheerder worden, dan worden de beheer- en onderhoudskosten gedekt uit bestaande middelen.)
    • De variantenstudie loopt. Deze nadere afweging van de routeopties (onder meer potentie, eisen fietsroute, veiligheid, landschap, natuur, draagvlak en kosten) is eind 2023 voorgelegd aan de omgeving. Op basis daarvan stellen we in de eerste helft van 2024 een voorkeursalternatief vast.
    • Subsidie infrastructuurprojecten gemeenten: Tracébesluit voor het opwaarderen van de gemeentelijke fietsroute tussen Appingedam en Delfzijl;
    • De gemeente Eemsdelta verwacht het project in 2024 te kunnen realiseren. In 2023 is de realisatie voorbereid.
    • Hoofdfietsroute Veendam-Muntendam.
    • Met medewerking van de provincie Groningen is door de gemeenten Midden-Groningen en Veendam een ontwerp (met kostenraming) gemaakt voor deze fietsroute. Dit is de basis voor besluitvorming over het project in beide gemeenten. Besluitvorming vindt plaats in 2024; realisatie op z'n vroegst in 2025.

Nieuwe prioriteiten

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

  • Uitwerken vervolg Groningen Bereikbaar na 2024.

oranje

  • In opdracht van de stuurgroep Groningen Bereikbaar werkt een werkgroep een voorstel uit voor het vervolg van Groningen Bereikbaar na 2024. Vanwege Operatie Ring Zuid in 2024 en veel werk in uitvoering in 2025 heeft de stuurgroep besloten de huidige bestuursovereenkomst met een jaar te verlengen tot 31 december 2025.  In 2024 zal de stuurgroep een besluit nemen over het definitieve takenpakket en het werkgebied na 2025.
  • Masterplan Zeehavens opstellen, in samenwerking met het Rijk.

oranje

  • Afgesproken is het Masterplan Zeehavens te combineren met het NOVEX-gebied Groningen, met als doel om een gezamenlijk ontwikkelperspectief voor het gebied tussen grofweg de stad Groningen, Hoogezand en Waddenzee c.q. Eems-Dollard te ontwikkelen en uiteindelijk te realiseren. In 2023 zijn hiervoor de bouwstenen geïnventariseerd, is gewerkt aan het uitbouwen van de gebiedsgerichte samenwerking en de connectie met relevante trajecten als de agenda's van Nij Begun (bijvoorbeeld meegewerkt aan de startnotitie van de economische agenda). Zo wordt via deze gebiedsgerichte samenwerking gewerkt aan het ontwikkelen van een integraal gebiedsprogramma als bouwsteen van Nij Begun (waar een bereikbaarheidsagenda onderdeel van is) en wordt via deze samenwerking hier ook uiteindelijk uitvoering aan gegeven.
  • Opstellen ontwikkelagenda verstedelijking Regio Groningen-Assen.

groen

  • In het kader van de NOVEX-Aanpak Regio Groningen-Assen wordt de verstedelijkingsstrategie met thema's groen (bodem/water) en energie aangevuld tot compleet ontwikkelperspectief. Het Ontwikkelperspectief is besproken in het BO-MIRT 2023. De stuurgroep Regio Groningen-Assen heeft vervolgens het Ontwikkelperspectief op 8 december 2023 vastgesteld.  Ondertussen wordt al gewerkt aan de volgende stap, een uitvoeringsagenda voor onder meer mobiliteit, die in het BO MIRT 2024 moet worden vastgesteld.

Regulier

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

  • Uitvoeren ombouw Ring Zuid Groningen: In 2023 wordt op het hele traject van de Aanpak Ring Zuid gewerkt. Het ongelijkvloerse Julianaplein zal langzaam zichtbaar worden. Bij de Verdiepte Ligging zal een verschuiving plaatsvinden van betonwerk naar het aanbrengen van alle installaties.

groen

  • Op het hele traject van de Aanpak Ring Zuid wordt gewerkt. Op het Julianaplein krijgen de verbindingsbogen voor verkeer van Hoogezand naar Assen en Assen naar Drachten steeds meer vorm. Het betonwerk voor de constructie van de Verdiepte Ligging is afgerond, ook is er geasfalteerd. De afbouw wordt vervolgd met het installeren van de technische installaties, veiligheidssystemen en plafond-, wand- en wegdek-werkzaamheden. In 2024 worden de Verdiepte Ligging en het Julianaplein aangesloten en in gebruik genomen.
  • Uitvoeren N355: Dit project bevindt zich in de voorbereiding van de realisatiefase. Een belangrijke stap is het vaststellen van het Definitief Ontwerp (DO) eind 2022/begin 2023. Aansluitend zal gestart worden met het doorlopen van de (planologische) procedures en de contractvoorbereiding. Verwerving van gronden is gaande en zal doorlopen in 2023.

oranje

  • In 2023 zijn de uitgangspunten en doelen van het project herijkt. Dit mede naar aanleiding van de verwachte verkeerseffecten als gevolg van de grootschalige woningbouwontwikkelingen aan de westflank van de stad Groningen. De verwachting is dat een capaciteitsuitbreiding N355 wenselijk is binnen een periode van tien jaar (na 2030). De Fase-1-maatregelen N355 worden derhalve no-regret en toekomstvast voor capaciteitsuitbreiding uitgevoerd. Ook is de raming geactualiseerd naar prijspeil 2023. Vanwege grote prijsstijgingen is extra geld nodig. De effectuering hiervan gaat mee in deze Jaarstukken 2023. In 2024 zal worden gestart met het doorlopen van de planologische procedure en de contractvoorbereiding. De grondverwerving voor gronden met opstallen is in volle gang. Hierbij is het risico van noodzaak tot onteigening aanwezig. Dit risico wordt beheerst door de procedure voor onteigening tijdig op te starten.
  • Uitvoeren N361: De N361 bij Sauwerd, Adorp en Winsum is de afgelopen jaren heringericht. Vanwege een langdurig grondverwervingstraject moet nog in Winsum één kruising in 2023 aangepakt worden.

groen

  • De rotonde is in het najaar van 2023 aangelegd. In het voorjaar van 2024 worden er nog kleinschalige werkzaamheden uitgevoerd, zoals de bermen afwerken en inzaaien.

Uitvoeren rondweg Bedum:

  • Fase 3a, de beweegbare brug bij de aansluiting Friesland Campina (N995) is in uitvoering en gereed februari 2023.

groen

Oostelijke Ontsluitingsweg Bedum:

  • De beweegbare brug bij de aansluiting Friesland Campina (N995) is gereed.
  • Fase 3b, voor dit weggedeelte tussen de spooronderdoorgang en de beweegbare brug, worden de laatste percelen via een onteigeningsprocedure verworven. Onteigeningsprocedure is afgerond in februari 2023. Daarna bestaat nog de mogelijkheid om in cassatie te gaan met risico op extra vertraging.  
  • Fase 3b heeft vertraging opgelopen vanwege het natte najaar van 2023. Het werk wordt in april 2024 afgerond. De weg wordt dan in gebruik genomen.
  • De realisatie van het weggedeelte fase 3b start nadat de gronden onteigend zijn. De weg zal dan, zonder cassatieberoep, gereed zijn in september 2023.
  • Ring West Verbindt: In 2022 is gebleken dat de toekomstbestendige ombouw van de westelijke ringweg alleen mogelijk is in het bredere verband van de woningbouwopgave en de verstedelijkingsstrategie voor de Regio Groningen-Assen. De verdere ontwikkeling van de 'westflank' van de stad Groningen speelt een sleutelrol bij die woningbouwopgave. Als belangrijke opgave van het verstedelijkingsakkoord ontstaat er echter een kansrijke bron voor cofinanciering door het Rijk via het MIRT welke een goede basis biedt voor uitvoering van het project. Het 'aan boord krijgen' van het Rijk als co-financier maakt dat het project afhankelijk is van besluiten die worden gemaakt rondom de verstedelijkingsstrategie voor de Regio Groningen-Assen. Een gevolg van deze aanpak is dat vervolgstappen en planning welke verder in de toekomst liggen een grotere mate van onzekerheid kennen. Het project Ring West Verbindt wordt in kader van de opgave Grootschalige Woningbouw van het Rijk geagendeerd voor het BO MIRT (najaar 2022). Uitkomst van het BO MIRT is bepalend voor de vervolgstappen, zoals bijvoorbeeld een MIRT-verkenning, in 2023.

groen

  • In het BO MIRT van november 2022 is door de minister het besluit genomen om - onder meer - € 82 miljoen inclusief btw beschikbaar te stellen voor maatregelen gericht op de ontsluiting van de Westflank (waaronder de Ring West) die voortkomen uit een door Rijk en regio gezamenlijk uit te voeren MIRT-onderzoek Westflank. Dit MIRT onderzoek is in juni 2023 gestart en zal naar verwachting in de tweede helft 2024 worden afgerond met besluitvorming in het BO MIRT 2024. In welke vorm de verkenning van Ring West nadien wordt voorgezet is mede afhankelijk van de uitkomst van het MIRT-onderzoek en de besluitvorming hierover. Dit maakt dat we rekening houden met realisatie in de periode 2028-2035.
  • N33 Midden: Nadat het budget van de N33 Midden was verlaagd als gevolg van de problematiek bij Aanpak Ring Zuid is samen met de regio een sterke lobby ingezet en deze gaat nog steeds door. De verwachting is niet dat in 2023 al een herstart kan worden gemaakt. Ook al omdat Rijkswaterstaat maar beperkt capaciteit heeft om de noodzakelijk stikstofdoorrekening te doen. Door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is een prioriteitenlijst gemaakt. Ondanks alle lobby inzet, heeft het Rijk de N33 Midden voorlopig in de wacht gezet. Wel is toegezegd dat het Rijk bij (zicht op) voldoende financiële dekking de prioritering van de N33 Midden in heroverweging wil nemen.

oranje

  • Het kabinet heeft op 25 april 2023 bekend gemaakt € 395 miljoen beschikbaar te stellen voor de verbreding van de N33 tot de Eemshaven (inclusief oplossing voor oeververbinding Eemskanaal), in aanvulling op de hiervoor al door de regio gereserveerde middelen. Er zijn afspraken gemaakt over de inrichting van het project(team), onderzoeken en planning N33 Noord (incl. oeververbinding). Voor N33 Midden moet uit een aantal onderzoeken medio 2024 informatie over bijvoorbeeld verkeersintensiteiten en stikstof beschikbaar komen. Wanneer N33 Midden weer opstart is op dit moment nog niet bekend, naar verwachting zal dit begin 2025 zijn.   
  • Vernieuwen Ellerhuizerbrug over het Boterdiep (N994): In 2022 is gestart met de uitvoering van het vernieuwen van de Ellerhuizerbrug. De werkzaamheden lopen door in 2023. Afronding van de werkzaamheden vinden plaats in het eerste halfjaar van 2023.

groen

  • De werkzaamheden zijn afgerond en de brug is bedienbaar voor het vaarseizoen 2024 waarmee de recreatievaart weer gebruik kan maken van het Boterdiep.

Beheer en onderhoud:
Conform het beleidskader Beheer en Onderhoud is het Uitvoeringsprogramma Beheer en Onderhoud provinciale infrastructuur 2021-2024 opgesteld. Hierin staat welke onderdelen van de provinciale infrastructuur voor (groot) onderhoud in aanmerking komen. In 2023 zijn dit in ieder geval de onderstaande grotere werken:

  • N366 Stadskanaal - Oomsberg

oranje

  • Er is aanvullend onderzoek nodig wat extra tijd in beslag neemt. Het project kon niet uitgevoerd worden in het najaar van 2023 doordat de aardappelcampagne gebruik maakt van de N366. Voorbereidingen voor uitvoering medio 2024 zijn volop gaande.
  • N865 Ten Post - Overschild

groen

  • Het project is uitgevoerd.
  • N374 Stadskanaal - Nieuw Buinen

groen

  • Het project is uitgevoerd.
  • N355 Visvliet - Grijpskerk -Niezijl

groen

  • Het project is uitgevoerd.  
  • N367 Blijham - Turfweg

groen

  • Het project is uitgevoerd.
  • Groot onderhoud aan provinciale kunstwerken waaronder:

groen

  • We hebben groot onderhoud aan de oostelijke en noordelijke ringwegen van de stad Groningen uitgevoerd. Initieel stonden deze projecten gepland in 2024, maar vanwege de werkzaamheden van het project Aanpak Ring Zuid was er dat jaar geen mogelijkheid om die wegen langdurig te stremmen. Daarom hebben we dit onderhoud in 2023 uitgevoerd. Op deze manier zijn de ringwegen in 2024 beschikbaar als omleidingsroute voor de zuidelijke ringweg tijdens de Operatie Ring Zuid. Daarnaast is er groot onderhoud uitgevoerd aan:
    • Eexterbrug
    • Dit is uitgevoerd.
    • Fietsbrug de Vrijheid
    • Dit wordt in 2024 uitgevoerd in verband met omgevingsaspecten.
    • Slochterbrug
    • Dit is uitgevoerd.
    • viaduct Dijkummerweg
    • Dit wordt begin 2024 uitgevoerd. Door weersomstandigheden is vertraging ontstaan.
    • viaduct Huizinge
    • Dit wordt begin 2024 uitgevoerd. Door weersomstandigheden is vertraging ontstaan.
    •  viaduct Zijdstukken
    • Onderhoud is uitgevoerd in 2023, de brugleuningen worden in 2024 uitgevoerd (zie hieronder).
  • Vervangen brugleuningen: De huidige brugleuningen zijn vervangen door brugleuningen met een zogenaamde voertuig kerende functie (net als vangrails). Uitvoering wordt gekoppeld aan verhardingsonderhoud (werk met werk).

oranje

  • In lopende projecten groot onderhoud wordt het ontwerp verder uitgewerkt om de veiligheid op de viaducten te vergroten. De voorbereiding volgt het tijdspad van de projecten groot onderhoud viaduct Dijkumerweg en viaduct Huizinge. Door weersomstandigheden hebben de werkzaamheden niet kunnen plaatsvinden in 2023, begin 2024 zijn de werkzaamheden uitgevoerd.
  • Voorbereiden van de werkzaamheden aan damwanden in het Aduarderdiep: Wij verkennen de mogelijkheden voor een integrale aanpak waaronder vervanging van oeverbeschoeiing, onderzoek naar modal-shift-potentie en toekomstvisie op het Aduarderdiep.

oranje

Op 12 juli 2022 hebben Provinciale Staten ingestemd met de voordracht over de opgave, scope en kaders voor de verkenning van Aduarderdiepzone. Wij verwachten begin 2024 uw Staten hierover nader te kunnen informeren.

  • Verkenning Winschoterdiep in relatie tot watergebonden bedrijvigheid, modal shift onderzoek is hier onderdeel van;

groen

  • Het onderzoek modal shift potentie en watergebonden locaties (vervoer van weg naar water) Aduarderdiep als ook over het Winschoterdiep is afgerond.
  • Pakken van een regierol voor de recreatievaart in de provincie Groningen.

groen

  • Samen met Vereniging Groninger Gemeenten en de waterschappen is een eerste opzet voor een ontwikkelagenda Waterrecreatie gemaakt. Er is gestart met het opstellen van een convenant voor staandemastroute Noord-Nederland. De invulling van de regierol is door de provincie nader uitgewerkt en wordt uitgevoerd door de kwartiermaker recreatievaart die in 2023 is aangesteld.
  • Voorbereiden baggerwerk in het Reitdiep: Dit betreft grootschalig baggerwerk Reitdiep km 6,5 - 35,9.

groen

  • Voorbereidingen voor dit project hebben plaatsgevonden. De uitvoering wordt - conform planning - voorzien in 2024.
  • Baggerwerk Winschoterdiep: Voorbereiden en uitvoeren van verdiepingsbaggerwerk Winschoterdiep km 27 - 35,7;

oranje

  • Nader onderzoek moet gedetailleerde kennis van de waterbodem ter plaatse van de verdieping opleveren. Zonder de uitkomsten van dit nader onderzoek is baggeren niet mogelijk. Afhankelijk van de uitkomsten van deze onderzoeken zou uitvoering in 2024 kunnen plaatsvinden.

Voorbereiden damwandwerkzaamheden in het Winschoterdiep(/A.G. Wildervanckkanaal):

  • vervangen ca. 6 km aan oeverbeschoeiing;
  • verwijderen Eextersluis te Scheemda.

groen

  • Voorbereidingen voor dit project hebben plaatsgevonden. Uitvoering vindt plaats in 2024 conform besluitvorming in uw Staten op 20 maart 2024. In januari 2024 hebben wij uw Staten hierover een Statenvoorstel doen toekomen.
  • Voorbereiden en uitvoeren van damwandwerkzaamheden in het Oude Eemskanaal.

groen

  • De werkzaamheden aan de oostzijde zijn in 2023 (nét) niet helemaal afgerond. De oplevering staat gepland voor het voorjaar. Voor de vervanging van de damwanden aan de westzijde moet de bestaande nostalgische kade verwijderd worden. De gesprekken hierover met betrokkenen zijn ondertussen gestart. Voorgenomen uitvoering vindt plaats in 2025/2026.

Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

N.v.t.

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2024 11:06:51 met de export van 05/22/2024 11:03:14