Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|
- Uitvoeren ombouw Ring Zuid Groningen: In 2023 wordt op het hele traject van de Aanpak Ring Zuid gewerkt. Het ongelijkvloerse Julianaplein zal langzaam zichtbaar worden. Bij de Verdiepte Ligging zal een verschuiving plaatsvinden van betonwerk naar het aanbrengen van alle installaties.
| groen | - Op het hele traject van de Aanpak Ring Zuid wordt gewerkt. Op het Julianaplein krijgen de verbindingsbogen voor verkeer van Hoogezand naar Assen en Assen naar Drachten steeds meer vorm. Het betonwerk voor de constructie van de Verdiepte Ligging is afgerond, ook is er geasfalteerd. De afbouw wordt vervolgd met het installeren van de technische installaties, veiligheidssystemen en plafond-, wand- en wegdek-werkzaamheden. In 2024 worden de Verdiepte Ligging en het Julianaplein aangesloten en in gebruik genomen.
|
---|
- Uitvoeren N355: Dit project bevindt zich in de voorbereiding van de realisatiefase. Een belangrijke stap is het vaststellen van het Definitief Ontwerp (DO) eind 2022/begin 2023. Aansluitend zal gestart worden met het doorlopen van de (planologische) procedures en de contractvoorbereiding. Verwerving van gronden is gaande en zal doorlopen in 2023.
| oranje | - In 2023 zijn de uitgangspunten en doelen van het project herijkt. Dit mede naar aanleiding van de verwachte verkeerseffecten als gevolg van de grootschalige woningbouwontwikkelingen aan de westflank van de stad Groningen. De verwachting is dat een capaciteitsuitbreiding N355 wenselijk is binnen een periode van tien jaar (na 2030). De Fase-1-maatregelen N355 worden derhalve no-regret en toekomstvast voor capaciteitsuitbreiding uitgevoerd. Ook is de raming geactualiseerd naar prijspeil 2023. Vanwege grote prijsstijgingen is extra geld nodig. De effectuering hiervan gaat mee in deze Jaarstukken 2023. In 2024 zal worden gestart met het doorlopen van de planologische procedure en de contractvoorbereiding. De grondverwerving voor gronden met opstallen is in volle gang. Hierbij is het risico van noodzaak tot onteigening aanwezig. Dit risico wordt beheerst door de procedure voor onteigening tijdig op te starten.
|
---|
- Uitvoeren N361: De N361 bij Sauwerd, Adorp en Winsum is de afgelopen jaren heringericht. Vanwege een langdurig grondverwervingstraject moet nog in Winsum één kruising in 2023 aangepakt worden.
| groen | - De rotonde is in het najaar van 2023 aangelegd. In het voorjaar van 2024 worden er nog kleinschalige werkzaamheden uitgevoerd, zoals de bermen afwerken en inzaaien.
|
---|
Uitvoeren rondweg Bedum: - Fase 3a, de beweegbare brug bij de aansluiting Friesland Campina (N995) is in uitvoering en gereed februari 2023.
| groen | Oostelijke Ontsluitingsweg Bedum: - De beweegbare brug bij de aansluiting Friesland Campina (N995) is gereed.
|
---|
- Fase 3b, voor dit weggedeelte tussen de spooronderdoorgang en de beweegbare brug, worden de laatste percelen via een onteigeningsprocedure verworven. Onteigeningsprocedure is afgerond in februari 2023. Daarna bestaat nog de mogelijkheid om in cassatie te gaan met risico op extra vertraging.
| | - Fase 3b heeft vertraging opgelopen vanwege het natte najaar van 2023. Het werk wordt in april 2024 afgerond. De weg wordt dan in gebruik genomen.
|
---|
- De realisatie van het weggedeelte fase 3b start nadat de gronden onteigend zijn. De weg zal dan, zonder cassatieberoep, gereed zijn in september 2023.
| | |
---|
- Ring West Verbindt: In 2022 is gebleken dat de toekomstbestendige ombouw van de westelijke ringweg alleen mogelijk is in het bredere verband van de woningbouwopgave en de verstedelijkingsstrategie voor de Regio Groningen-Assen. De verdere ontwikkeling van de 'westflank' van de stad Groningen speelt een sleutelrol bij die woningbouwopgave. Als belangrijke opgave van het verstedelijkingsakkoord ontstaat er echter een kansrijke bron voor cofinanciering door het Rijk via het MIRT welke een goede basis biedt voor uitvoering van het project. Het 'aan boord krijgen' van het Rijk als co-financier maakt dat het project afhankelijk is van besluiten die worden gemaakt rondom de verstedelijkingsstrategie voor de Regio Groningen-Assen. Een gevolg van deze aanpak is dat vervolgstappen en planning welke verder in de toekomst liggen een grotere mate van onzekerheid kennen. Het project Ring West Verbindt wordt in kader van de opgave Grootschalige Woningbouw van het Rijk geagendeerd voor het BO MIRT (najaar 2022). Uitkomst van het BO MIRT is bepalend voor de vervolgstappen, zoals bijvoorbeeld een MIRT-verkenning, in 2023.
| groen | - In het BO MIRT van november 2022 is door de minister het besluit genomen om - onder meer - € 82 miljoen inclusief btw beschikbaar te stellen voor maatregelen gericht op de ontsluiting van de Westflank (waaronder de Ring West) die voortkomen uit een door Rijk en regio gezamenlijk uit te voeren MIRT-onderzoek Westflank. Dit MIRT onderzoek is in juni 2023 gestart en zal naar verwachting in de tweede helft 2024 worden afgerond met besluitvorming in het BO MIRT 2024. In welke vorm de verkenning van Ring West nadien wordt voorgezet is mede afhankelijk van de uitkomst van het MIRT-onderzoek en de besluitvorming hierover. Dit maakt dat we rekening houden met realisatie in de periode 2028-2035.
|
---|
- N33 Midden: Nadat het budget van de N33 Midden was verlaagd als gevolg van de problematiek bij Aanpak Ring Zuid is samen met de regio een sterke lobby ingezet en deze gaat nog steeds door. De verwachting is niet dat in 2023 al een herstart kan worden gemaakt. Ook al omdat Rijkswaterstaat maar beperkt capaciteit heeft om de noodzakelijk stikstofdoorrekening te doen. Door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is een prioriteitenlijst gemaakt. Ondanks alle lobby inzet, heeft het Rijk de N33 Midden voorlopig in de wacht gezet. Wel is toegezegd dat het Rijk bij (zicht op) voldoende financiële dekking de prioritering van de N33 Midden in heroverweging wil nemen.
| oranje | - Het kabinet heeft op 25 april 2023 bekend gemaakt € 395 miljoen beschikbaar te stellen voor de verbreding van de N33 tot de Eemshaven (inclusief oplossing voor oeververbinding Eemskanaal), in aanvulling op de hiervoor al door de regio gereserveerde middelen. Er zijn afspraken gemaakt over de inrichting van het project(team), onderzoeken en planning N33 Noord (incl. oeververbinding). Voor N33 Midden moet uit een aantal onderzoeken medio 2024 informatie over bijvoorbeeld verkeersintensiteiten en stikstof beschikbaar komen. Wanneer N33 Midden weer opstart is op dit moment nog niet bekend, naar verwachting zal dit begin 2025 zijn.
|
---|
- Vernieuwen Ellerhuizerbrug over het Boterdiep (N994): In 2022 is gestart met de uitvoering van het vernieuwen van de Ellerhuizerbrug. De werkzaamheden lopen door in 2023. Afronding van de werkzaamheden vinden plaats in het eerste halfjaar van 2023.
| groen | - De werkzaamheden zijn afgerond en de brug is bedienbaar voor het vaarseizoen 2024 waarmee de recreatievaart weer gebruik kan maken van het Boterdiep.
|
---|
Beheer en onderhoud: Conform het beleidskader Beheer en Onderhoud is het Uitvoeringsprogramma Beheer en Onderhoud provinciale infrastructuur 2021-2024 opgesteld. Hierin staat welke onderdelen van de provinciale infrastructuur voor (groot) onderhoud in aanmerking komen. In 2023 zijn dit in ieder geval de onderstaande grotere werken: | | |
---|
- N366 Stadskanaal - Oomsberg
| oranje | - Er is aanvullend onderzoek nodig wat extra tijd in beslag neemt. Het project kon niet uitgevoerd worden in het najaar van 2023 doordat de aardappelcampagne gebruik maakt van de N366. Voorbereidingen voor uitvoering medio 2024 zijn volop gaande.
|
---|
- N865 Ten Post - Overschild
| groen | - Het project is uitgevoerd.
|
---|
- N374 Stadskanaal - Nieuw Buinen
| groen | - Het project is uitgevoerd.
|
---|
- N355 Visvliet - Grijpskerk -Niezijl
| groen | - Het project is uitgevoerd.
|
---|
| groen | - Het project is uitgevoerd.
|
---|
- Groot onderhoud aan provinciale kunstwerken waaronder:
| groen | - We hebben groot onderhoud aan de oostelijke en noordelijke ringwegen van de stad Groningen uitgevoerd. Initieel stonden deze projecten gepland in 2024, maar vanwege de werkzaamheden van het project Aanpak Ring Zuid was er dat jaar geen mogelijkheid om die wegen langdurig te stremmen. Daarom hebben we dit onderhoud in 2023 uitgevoerd. Op deze manier zijn de ringwegen in 2024 beschikbaar als omleidingsroute voor de zuidelijke ringweg tijdens de Operatie Ring Zuid. Daarnaast is er groot onderhoud uitgevoerd aan:
|
---|
| | |
---|
| | - Dit wordt in 2024 uitgevoerd in verband met omgevingsaspecten.
|
---|
| | |
---|
| | - Dit wordt begin 2024 uitgevoerd. Door weersomstandigheden is vertraging ontstaan.
|
---|
| | - Dit wordt begin 2024 uitgevoerd. Door weersomstandigheden is vertraging ontstaan.
|
---|
| | - Onderhoud is uitgevoerd in 2023, de brugleuningen worden in 2024 uitgevoerd (zie hieronder).
|
---|
- Vervangen brugleuningen: De huidige brugleuningen zijn vervangen door brugleuningen met een zogenaamde voertuig kerende functie (net als vangrails). Uitvoering wordt gekoppeld aan verhardingsonderhoud (werk met werk).
| oranje | - In lopende projecten groot onderhoud wordt het ontwerp verder uitgewerkt om de veiligheid op de viaducten te vergroten. De voorbereiding volgt het tijdspad van de projecten groot onderhoud viaduct Dijkumerweg en viaduct Huizinge. Door weersomstandigheden hebben de werkzaamheden niet kunnen plaatsvinden in 2023, begin 2024 zijn de werkzaamheden uitgevoerd.
|
---|
- Voorbereiden van de werkzaamheden aan damwanden in het Aduarderdiep: Wij verkennen de mogelijkheden voor een integrale aanpak waaronder vervanging van oeverbeschoeiing, onderzoek naar modal-shift-potentie en toekomstvisie op het Aduarderdiep.
| oranje | Op 12 juli 2022 hebben Provinciale Staten ingestemd met de voordracht over de opgave, scope en kaders voor de verkenning van Aduarderdiepzone. Wij verwachten begin 2024 uw Staten hierover nader te kunnen informeren. |
---|
- Verkenning Winschoterdiep in relatie tot watergebonden bedrijvigheid, modal shift onderzoek is hier onderdeel van;
| groen | - Het onderzoek modal shift potentie en watergebonden locaties (vervoer van weg naar water) Aduarderdiep als ook over het Winschoterdiep is afgerond.
|
---|
- Pakken van een regierol voor de recreatievaart in de provincie Groningen.
| groen | - Samen met Vereniging Groninger Gemeenten en de waterschappen is een eerste opzet voor een ontwikkelagenda Waterrecreatie gemaakt. Er is gestart met het opstellen van een convenant voor staandemastroute Noord-Nederland. De invulling van de regierol is door de provincie nader uitgewerkt en wordt uitgevoerd door de kwartiermaker recreatievaart die in 2023 is aangesteld.
|
---|
- Voorbereiden baggerwerk in het Reitdiep: Dit betreft grootschalig baggerwerk Reitdiep km 6,5 - 35,9.
| groen | - Voorbereidingen voor dit project hebben plaatsgevonden. De uitvoering wordt - conform planning - voorzien in 2024.
|
---|
- Baggerwerk Winschoterdiep: Voorbereiden en uitvoeren van verdiepingsbaggerwerk Winschoterdiep km 27 - 35,7;
| oranje | - Nader onderzoek moet gedetailleerde kennis van de waterbodem ter plaatse van de verdieping opleveren. Zonder de uitkomsten van dit nader onderzoek is baggeren niet mogelijk. Afhankelijk van de uitkomsten van deze onderzoeken zou uitvoering in 2024 kunnen plaatsvinden.
|
---|
Voorbereiden damwandwerkzaamheden in het Winschoterdiep(/A.G. Wildervanckkanaal): - vervangen ca. 6 km aan oeverbeschoeiing;
- verwijderen Eextersluis te Scheemda.
| groen | - Voorbereidingen voor dit project hebben plaatsgevonden. Uitvoering vindt plaats in 2024 conform besluitvorming in uw Staten op 20 maart 2024. In januari 2024 hebben wij uw Staten hierover een Statenvoorstel doen toekomen.
|
---|
- Voorbereiden en uitvoeren van damwandwerkzaamheden in het Oude Eemskanaal.
| groen | - De werkzaamheden aan de oostzijde zijn in 2023 (nét) niet helemaal afgerond. De oplevering staat gepland voor het voorjaar. Voor de vervanging van de damwanden aan de westzijde moet de bestaande nostalgische kade verwijderd worden. De gesprekken hierover met betrokkenen zijn ondertussen gestart. Voorgenomen uitvoering vindt plaats in 2025/2026.
|
---|