Beleidsdoel Actieve mobiliteit |
---|
Meer mensen op de fiets, om daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid van onze provincie, aan duurzaamheid en aan de gezondheid van onze inwoners; daarnaast een afname van het aantal (ernstige) ongevallen met betrokkenheid van fietsers
Indicatoren | ||||||||
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
N.v.t. | ||||||||
Eigen indicatoren | ||||||||
Stijging van het fietsgebruik1) | 2,39 | 2,97 | n.n.b. | 15% meer t.o.v. 2017 | 18% meer t.o.v. 2017 | |||
Tevredenheid fietsers | 7,4 | n.v.t. | 7,3 | 7,5 | 7,5 | |||
Aantal slachtoffers onder fietsers terugbrengen naar nul in 20503) | 276 | 355 | 373 | 20% | 25% | |||
Kwaliteit van het routenetwerk van recreatieve fietsverbindingen in de hele provincie4) | 3,3 | n.n.b. | 4,5 | 4,5 | ||||
Fietsvoorzieningen bij overstappunten(rapportcijfer)2) | 6,8 | n.v.t. | 7,1 | 7,5 | 7,5 | |||
Waardering van het wandelknoopuntennetwerk | 7,8 | n.v.t. | 7,5 | 7,9 | ||||
Lengte van het wandelknooppuntennetwerk | 3011 km | 3011 km | 3011 | idem als in 2021 | 2% extra km | |||
Knelpunten in openingstijden en bediening van onze vaarwegen verminderen7) | n.v.t. | geen verslechtering huidige situatie |
- Deze indicator wordt jaarlijks gemeten en gerapporteerd halverwege het jaar. Bron is landelijke ODIN-data, uitgedrukt in fietskilometers per persoon per dag. Doelstelling is in lijn met de landelijke doelstelling van Tour de Force: 20% meer fietskilometers in 2027 ten opzichte van 2017.
- Deze indicator wordt tweejaarlijks gemeten en gerapporteerd door middel van een fietsenquête onder inwoners. NB. Realisatie 2022 is bij beide indicatoren gecorrigeerd omdat de foutieve data waren geraadpleegd: resp. van 7,3 naar 7.4 en van 6,7 naar 6,8.
- Voor de jaren 2021 en 2022 zijn de voorlopige cijfers (resp. 148 en 180) aangepast naar de definitieve cijfers. Het verschil tussen de definitieve cijfers en de voorlopige cijfers is te wijten aan een combinatie van een inhaalslag bij de politie en dat er problemen zijn geweest met de levering van de ongevallen data. Het aantal fietsslachtoffers in 2023 is een voorlopig cijfer. Landelijk zien we dat het aantal verkeersslachtoffers sterk stijgt in de afgelopen jaren; in Groningen is dat helaas niet anders. We blijven met onze maatregelen inzetten op het vergroten van de fietsveiligheid in onze provincie om de (Europese en nationale) doelen te behalen van nul slachtoffers in 2050.
- De kwaliteit van het routenetwerk van recreatieve fietsverbindingen wordt gemonitord door middel van een tweejaarlijks onderzoek van het Landelijk Fietsplatform (Kwaliteitsmonitor fietsregio's). De onderzoeksmethode is in 2022 gewijzigd (met een trendbreuk als gevolg). Daarom (en door onzekerheid over de continuïteit van het onderzoek) is in de Begroting 2024 voorgesteld om de invulling van deze indicator te wijzigen ten opzichte van het Programma Mobiliteit; het doel blijft hetzelfde, maar de manier van meten wordt aangepast. Voorgesteld wordt om vanaf 2024 uit te gaan van het rapportcijfer dat inwoners van onze provincie het fietsknooppuntennetwerk geven. Dit rapportcijfer meten we door middel van de fietsenquête die we als provincie zelf tweejaarlijks uitvoeren.
- Deze indicator wordt driejaarlijks gemeten en gerapporteerd door het Routebureau Groningen.
- Deze informatie wordt jaarlijks opgevraagd bij het Routebureau Groningen.
- De vaarwegennota wordt nog vastgesteld, en daarna vindt de uitvoering van beleid plaats. Dit is nog niet gereed in 2025, waardoor er voor 2025 geen streefwaarden opgenomen kunnen worden.
Bestaande prioriteiten |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| oranje |
|
| groen |
|
| groen |
|
Regulier |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
| oranje |
|
| groen |
|
Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
N.v.t. |