4. Bereikbaarheid

4.1. Mobiliteit

Beleidsdoel Goederenvervoer en logistiek

In samenwerking met logistieke partners versterken, verslimmen, vergroenen en verduurzamen van logistieke netwerken

Indicatoren

Realisatiewaarden

Streefwaarden

Omschrijving

2020

2021

2022

2023

2023

2024

2025

2026

Verplichte indicatoren (BBV)

N.v.t.

Eigen indicatoren

Aandeel wegtransport in totaal goederenvervoer

n.v.t.

-5%

Aandeel beroepsvaart in totaal goederenvervoer

n.v.t.

 +5%

Aandeel spoorvervoer in totaal goederenvervoer

n.v.t.

geen afname

Zero-emissie goederenstromen over de weg
(eerst stad Groningen, vanaf 2030 provinciebreed)

n.v.t.

binnen-stad Gronin-gen zero-emissie
zone

Aantal OV-hubs die tevens een belangrijke logistieke functie hebben

n.v.t.

2

Aantal openbare laadlocaties voor goederenvervoer

n.v.t.

p.m.

NB. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd.

Nieuwe prioriteiten

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

  • In kaart brengen van het totale logistieke netwerk en inventariseren van de knelpunten;

oranje

  • De eerste stappen zijn gezet om het netwerk in kaart te brengen. De logistieke kwartiermaker is aangesteld. Het plan van aanpak Netwerkontwikkeling en het plan van aanpak Verkenning Corridor Noord-Oost zijn beide vastgesteld. Aan de ontwikkelagenda logistiek wordt gewerkt en deze zal binnenkort worden vastgesteld. Verder wordt er een digitale logistieke netwerkkaart ontwikkeld en vinden er wekelijks netwerkgesprekken plaats.
  • Een logistiek platform oprichten;

groen

  • Het logistiek platform is uitgebreid met Rijksuniversiteit Groningen en partijen uit het bedrijfsleven (Avebe, Eska (verladers), DB Schenker (spoor), Van der Veen Shipping (vaarwegen) en Koopman Transport (weg)).
  • Inzetten op verbinden vraag- en aanbod logistiek;

oranje

  • De provincies Groningen, Drenthe, Fryslân en de gemeenten Groningen, Leeuwarden, Assen en Emmen werken samen in Logistiek Noord. De aanpak 'modal shift' en bouwlogistiek van Logistiek Noord met bijbehorende financiële middelen is gehonoreerd door het ministerie van IenW vanuit het programma Veilige, Slimme en Duurzame Mobiliteit (VSD). De actieagenda voor deze aanpak wordt opgesteld in 2024. Ook zijn we inmiddels aangesloten bij logistieke netwerken zoals Clean Energy Hubs, het verladersplatform Nederland-Duitsland en het Walstroomcollectief. We zijn in gesprek met de gemeente Groningen over het zero-emissieproces voor de binnenstad en het gezamenlijk organiseren van een congres Bouwlogistiek (met als zwaartepunt verduurzaming).
  • Onderzoek doen naar de kansen voor modal-shift van weg naar water in de Aduarderdiepzone (zie ook thema infrastructuur).

groen

  • Het onderzoek Modal shift potentie en watergebonden locaties (vervoer van weg naar water) Aduarderdiep en Winschoterdiep zijn afgerond. Als onderdeel van het Interreg-project InnoWaTR is een 'modal shift'-pilot van Cosun Beet opgestart. Eind november is tijdens een projectweek InnoWaTR in Göteborg gewerkt aan een coalitievormingsmodel voor een 'modal shift' bij goederenstromen.

Regulier

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

N.v.t.

Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

N.v.t.

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2024 11:06:51 met de export van 05/22/2024 11:03:14