Bijlagen

Voortgangsrapportages en jaarverslagen

Inleiding
Deze geactualiseerde voortgangsrapportage RSP/MIT biedt een compact overzicht van de actuele stand van zaken van de projecten in MIT en RSP.

Projectoverzicht

Nr.

Naam

Fase

Ruimtelijk economisch programma RSP

-

REP-regio

--

-

REP-Rijk

--

Regionale bereikbaarheid RSP en provinciaal MIT

1

Aanpak Ring Zuid

Realisatiefase

2

Spoor Leeuwarden-Groningen - extra sneltrein

Fysiek afgerond

3

Spoorlijn Groningen-Veendam

Afgerond

4

Transferia, Busstations, Infra Q-liners en HOV-bus

Realisatiefase

5

Facelift Noordelijke Stations

Afgerond

6

Bereikbaarheid Lauwersmeergebied

Realisatiefase

7

OV-bereikbaarheid Stad

Fysiek afgerond

8

Eindbeeld N366

Fysiek afgerond

9

Rondweg Zuidhorn N355 en beweegbare brug Zuidhorn

Afgerond

10

Vervanging bruggen Aduard en Dorkwerd c.a.

Fysiek afgerond

11

Oostelijke Ringweg Groningen

Afgerond

12

Doorfietsroute Ten Boer-Groningen

Realisatiefase

13

Dynamisch verkeersmanagement

Realisatiefase

14

Aanpak MIT- Instandhoudingsknelpunten

14f

Reconstructie Ronde Zwijnshok-Oldehove N982

Afgerond

14g

Vervanging brug Balktil en fietsbrug

Afgerond

14h

Vervangen brug Mensingeweer

Afgerond

14i

Vervangen geluidschermen Noordelijke Ringweg Groningen N370

Afgerond

15

Groningen Spoorzone

Realisatiefase

16

Westelijke Ringweg Groningen

Verkenningsfase

17

Hoofdontsluiting Leek-Roden

Zie project 25

18

Verdubbeling N33 Zuidbroek-Appingedam

Planuitwerkingsfase

19

Wunderline

Realisatiefase

20

Wegverbinding Groningen-Zuidhorn N355

Realisatiefase

21

Wegverbinding Groningen-Delfzijl N360

Afgerond

22

Reactivering spoorlijn Veendam-Stadskanaal

Realisatiefase

23

Bedum Oostelijke ontsluiting

Realisatiefase

24

Doortrekken spoorlijn Roodeschool naar Eemshaven

Afgerond

25

Verbetering busverbinding corridor West

Fysiek afgerond

26

Doorfietsroute Leek-Groningen

Realisatiefase

27

Blauwe Loper

Fysiek afgerond

28

Zwolle-Herfte

Afgerond

29

Hoogezand Knijpsbrug

Realisatiefase

30

Doorfietsroute Groningen-Haren(-Zuidlaren)

Afgerond

31

Blauwe Roos

Verkenning/
Planuitwerkingsfase

Stand van zaken Ruimtelijk Economisch Programma Groninqen (RSP-REP)

REP-regio
Het volledige budget voor het REP-Groningen (regionaal deel) van € 99,4 miljoen is vastgelegd in projecten. In totaal zijn vanuit deze middelen 28 projecten gehonoreerd met een REP-bijdrage. Van deze 28 projecten zijn er inmiddels 23 afgerond en is de subsidie vastgesteld. Er zijn dus nog 5 projecten in uitvoering. Uitvoering van de resterende REP-projecten loopt tot uiterlijk eind 2025.

REP-SNN
Bij aanvang van het REP is een onderscheid gemaakt in een rijksdeel en een regionaal deel. Het rijksdeel betrof majeure economische projecten die vielen binnen de kaders van het Topsectorenbeleid van het ministerie van EZK. In 2012 zijn deze REP-rijksmiddelen gedecentraliseerd naar het SNN.
In totaal zijn met deze middelen 13 projecten gehonoreerd die een beroep doen op het Groningse deel van dit SNN-budget. Hiermee is het totale REP-budget bij SNN van in totaal € 63 miljoen besteed. Van deze 13 projecten zijn er inmiddels 10 afgerond en is de subsidie vastgesteld. Er zijn dus nog 3 projecten in uitvoering. Uitvoering van de resterende REP-projecten loopt ook tot uiterlijk eind 2025.

Stand van zaken Pakket Regionale Bereikbaarheid RSP en Provinciaal MIT
Nadere informatie over de financiën en planning staat in het overzicht, aan het eind na de projectbeschrijvingen.

Project 1: Aanpak Ring Zuid (CP RSP)

Probleem/doel

De Zuidelijke Ringweg Groningen is het grootste knelpunt in de autobereikbaarheid van Groningen. In het RSP-ZZL en het rijks-MIRT is de 2e fase Zuidelijke Ringweg Groningen opgenomen. Het project wordt uitgevoerd onder de nieuwe naam Aanpak Ring Zuid (ARZ).

Projectdoelen:

  • goede, veilige en duurzame autobereikbaarheid van de regio Groningen
  • een goede ruimtelijke inpassing en leefbaarheid van de omgeving is uitgangspunt

Projectfase

Realisatiefase - voordracht 40/2014; 56/2014; 2020-066020; 2020-079949.

Stand van zaken januari 2024

Drie keer per jaar worden de Staten door middel van een PS-rapportage geïnformeerd over de voortgang van het project, indien daar aanleiding toe is aangevuld met tussentijdse brieven.

In april 2023 hebben wij uw Staten geïnformeerd over de afspraken die met het Rijk en met Combinatie Herepoort zijn gemaakt over de financiële issues die nog speelden. Het Rijk heeft een extra bijdrage van € 40 miljoen aan het projectbudget geleverd.

Ondertussen wordt over het hele traject aan de Ring Zuid gewerkt. In 2023 is het betonwerk in de Verdiepte Ligging afgerond en is er geasfalteerd. Nu wordt gewerkt aan de technische installaties. Het Julianaplein en het Vrijheidsplein krijgen steeds meer vorm. In 2023 is het brugdek van de Euvelgunnerbrug vervangen. Ook is de voorbereiding gestart van Operatie Ring Zuid 2024 waarmee het Julianaplein en de Verdiepte Ligging in 2024 op het wegennet worden aangesloten.

Project 2: Spoor Leeuwarden-Groningen - extra sneltrein (CP RSP) - FYSIEK AFGEROND

Probleem/doel

De huidige frequentie op de spoorlijn Groningen-Leeuwarden is onvoldoende vanuit ons beleid voor HOV, voor het realiseren van goede aansluitingen en knooppunten en om het huidige aantal reizigers en de toekomstige groei te faciliteren. Er rijden nu twee stoptreinen en één sneltrein. Om aan de vraag en ons beleid te voldoen, moeten er twee sneltreinen per uur gaan rijden naast de twee stoptreinen per uur. De huidige infrastructuur heeft hiervoor onvoldoende capaciteit. Daarnaast worden de perrons verlengd, zodat er ook langere treinen kunnen rijden.
Projectdoel:
Het realiseren van een kwaliteitssprong op het spoortraject Groningen-Leeuwarden en daarmee het verbeteren van de bereikbaarheid van de regio Groningen-Assen in het algemeen en Leeuwarden en Groningen in het bijzonder.

Projectfase

Realisatiefase - voordracht 32/2013

Stand van zaken januari 2024

Het project is nog niet financieel/administratief afgerond.

Project 3: Spoorlijn Groningen - Veendam (RSP-RMF) - AFGEROND

Projectfase

Afgerond en geëvalueerd, zie Voortgangsrapportage RSP-MIT 2016.

Project 4: Transferia, Busstations, Infra Q-liners en HOV-bus (CP RSP)

Probleem/doel

In Noord-Nederland is op zware vervoersrelaties waar geen spoor ligt, gekozen voor de inzet op frequent en snel hoogwaardig openbaar vervoer met de bus (HOV-bussen). Op dit moment worden Qlink en Q-liners ingezet als HOV-bussen. De Qlink en de Q-liner zijn hoogwaardige busverbindingen die sneller zijn dan regulier OV door de gestrekte routes en minder haltes. In het kader van de netwerkanalyses is aandacht besteed aan deze HOV-busverbindingen. Daaruit blijkt dat een aantal HOV-verbindingen waarop nu Q-liners rijden te kampen heeft met knelpunten die de reistijd negatief beïnvloeden. Ook is overstap tussen modaliteiten nog niet optimaal.

Projectdoel:
Het verbeteren van de kwaliteit van de HOV-bussen, onder andere door het versnellen van de Qlink en Q-liners, zodat deze kunnen concurreren met de auto voor wat betreft reistijd. Doel is verder om de overstap tussen modaliteiten te vergemakkelijken.

Projectfase

Realisatiefase - voordracht 14/2016

Stand van zaken januari 2024

De volgende projecten zijn wel fysiek afgerond, maar nog niet administratief: Busafrit en uitbreiding P+R Hoogkerk en HOV Roden. Voor Busstation Norg zal de definitieve beschikking binnenkort opgesteld worden. Het project Eemskanaalzone deel B (ontsluiting Meerstad) is nog in uitvoering. Het project Norgervaart is door stikstofproblematiek nog niet gestart. Het project de Punt zal niet meer gerealiseerd worden en is inmiddels ingetrokken.

Project 5: Facelift Noordelijke Stations (RSP-RMF) - AFGEROND

Projectfase

Afgerond, zie Jaarstukken 2020.

Project 6: Bereikbaarheid Lauwersmeergebied (RSP-RMF)

Probleem/doel

Een belangrijk verkeersknelpunt in Noordwest-Groningen is de gebieds-ontsluitende weg N361. De kwaliteit van de hoofdontsluiting is onvoldoende. Knelpunten zijn vooral de verkeersveiligheid op de hele route en de leefbaarheid in de dorpen die door de N361 worden doorsneden.

Projectdoel:
Zorg dragen voor een goede bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in de dorpen die door de N361 worden doorsneden.

Projectfase

  • Realisatiefase (N361, Doorfietsroute, Adorp en Sauwerd) - voordracht 38/2016
  • Realisatiefase herinrichting N361 Winsum - voordracht 51/2018

Stand van zaken januari 2024

  • Doorfietsroute Groningen-Winsum: de aanleg van de fietsroute is in de zomer van 2023 afgerond.
  • Herinrichting N361 Winsum: grotendeels uitgevoerd en in gebruik genomen in zomer 2022. De rotonde bij Borgweg is in het najaar van 2023 aangelegd. In het voorjaar van 2024 worden de laatste details afgerond (bermen etc.).

Overige onderdelen van dit project zijn afgerond.

Project 7: OV-bereikbaarheid Stad - FYSIEK AFGEROND

Probleem/doel

In de geactualiseerde Netwerkanalyse Regio Groningen-Assen 2030 is geconcludeerd dat de kerngebieden en de voorzieningen die voor het economisch functioneren van de regio van belang zijn, steeds slechter bereikbaar worden voor het autoverkeer. Knelpunten in de bereikbaarheid in de provincie Groningen doen zich vooral voor in de zone van de Zuidelijke Ringweg Groningen, op het Zernikecomplex, nabij het UMCG, bij het Hoofdstation en in de binnenstad van Groningen. De geactualiseerde Netwerkanalyse concludeert dat voor het verbeteren van de bereikbaarheid van de economische kerngebieden van de regio een breed maatregelenpakket voor de auto, het openbaar vervoer, de fiets en het goederenvervoer noodzakelijk is.

Projectdoel:
Het verbeteren van de bereikbaarheid van de economische kerngebieden binnen de regio Groningen-Assen en belangrijkste eindbestemmingen in de stad Groningen voor reizigers uit de regio door middel van het kwalitatief verbeteren van het openbaar vervoer en daarnaast ook het betaalbaar houden van kwalitatief goed openbaar vervoer voor de betrokken overheden.

Projectfase

Realisatiefase - voordracht 4/2015

Stand van zaken januari 2024

Het grootste onderdeel, de busonderdoorgang op het hoofdstation, van dit project is via voordracht 4/2015 opgenomen in project 15 Spoorzone Groningen. Daarbij wordt ook het toegankelijk maken van het busstation door het verplaatsen van het busstation naar de zuidzijde van het Hoofdstation en de aansluiting van de busonderdoorgang op de Stationsweg meegenomen.
De overige onderdelen van het programma zijn uitgevoerd. Het project kan pas administratief worden afgerond, als de busonderdoorgang is gerealiseerd.

Project 8: Eindbeeld N366 - FYSIEK AFGEROND

Probleem/doel

De N366 vervult een belangrijke rol in de ontsluiting van de regio Zuid-Oost. Op het terrein van de verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid doen zich problemen voor die een bedreiging vormen voor de verdere ontwikkeling van het gebied.

Projectdoel:
De realisatie van een hoogwaardige verbinding, die bijdraagt aan de regionale ontwikkeling. De verbinding sluit goed aan op het omliggende hoofdwegennet, stroomt vlot en veilig door en is landschappelijk evenwichtig ingepast.

Projectfase

Realisatiefase - voordracht 20/2016

Stand van zaken januari 2024

De realisatie van het eindbeeld van de N366 voltooid. De laatste administratieve afronding loopt nog.

Project 9: Rondweg Zuidhorn (N355) en beweegbare brug Zuidhorn - AFGEROND

Projectfase

Afgerond, zie Voortgangsrapportage RSP/MIT 2019.

Project 10: Vervanging bruggen Aduard en Dorkwerd c.a. - FYSIEK AFGEROND

Probleem/doel

De bruggen in Aduard en Dorkwerd dienen vervangen te worden in het kader van de verbetering van het Van Starkenborghkanaal als onderdeel van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl, naar klasse Va. De bruggen zijn bovendien aan het einde van hun levensduur. Aan deze vervanging is ook de aanleg van de rondweg Aduard gekoppeld, die aansluiting krijgt op de N355.

Projectdoel:

  • verbetering Van Starkenborghkanaal;
  • goede ontsluiting van het betreffende achterland;
  • verbetering leefbaarheid/veiligheid in Aduard.

Projectfase

Realisatiefase afgerond - voordracht 30/2011 (brug Dorkwerd), 29/2014 (rondweg Aduard en aansluiting en brug Nieuwklap) en 39/2015 (brug Aduard).

Stand van zaken januari 2024

De bruggen Aduard en Dorkwerd zijn in gebruik genomen. De overdracht aan het Rijk is voltooid. De oude brug bij Aduard is in 2019 gesloopt.
De rondweg Aduard en de aansluiting Nieuwklap zijn in gebruik genomen. De oude brug bij Nieuwklap is in 2020 gesloopt. Aan de Groninger zijde is het zandlichaam van het oude tracé van de N355 afgegraven en als bouwstof weer gebruikt bij de aanleg van de rondweg Bedum en de doorfietsroute Groningen-Winsum.
De administratieve afronding (perceeloverdracht) loopt nog.

Project 11: Oostelijke Ringweg Groningen - AFGEROND

Projectfase

Afgerond, zie Voortgangsrapportage MIT-RSP 2018.

Project 12: Doorfietsroute Ten Boer-Groningen

Probleem/doel

De kwaliteit van de fietsverbinding tussen Groningen en Ten Boer liet te wensen over. Vooral de aspecten aantrekkelijkheid, comfort en veiligheid waren een probleem.

Projectdoel:
Het realiseren van een aantrekkelijke, comfortabele en veilige fietsroute tussen Ten Boer - Groningen, volgens de uitgangspunten van een Doorfietsroute. Met de aanleg van een doorfietsroute moet de verkeersveiligheid voor (brom)fietsers worden verbeterd en het fietsgebruik gestimuleerd.

Projectfase

Realisatiefase - voordracht 70/2015

Stand van zaken januari 2024

Met het besluit over voordracht 70/2015 hebben Provinciale Staten ingestemd met het tracé, besloten tot realisatie van dit project en het realisatiebudget beschikbaar gesteld. Inmiddels is het gedeelte op de Stadsweg gerealiseerd. De realisatie van de zogenoemde Vorktand Zuid is in voorbereiding. In 2018 zijn de gesprekken om te komen tot grondaankoop opgestart. In 2020 heeft het concept-bestemmingsplan ter inzage gelegen en in november 2021 is het nieuwe bestemmingsplan vastgesteld. De gesprekken over grondaankoop zijn nog niet afgerond en er loopt nog een onteigeningsprocedure. Realisatie van de Vorktand Zuid staat gepland vanaf najaar 2024.

Project 13: Dynamisch verkeersmanagement

Probleem/doel

Het zal zeker tot de realisatie van de Ring West duren voordat alle voorgenomen maatregelen aan de Ringwegen Groningen voltooid zijn. Tot die tijd schiet de capaciteit van de Ringwegen tekort. Bij calamiteiten kunnen weggebruikers maar moeizaam geïnformeerd worden en zoeken mensen op goed geluk andere routes. In het bijzonder tijdens de ombouw van de zuidelijke ringweg is verkeersmanagement noodzakelijk als één van de maatregelen om Groningen bereikbaar te houden. Ook daarna vergroot verkeersmanagement de robuustheid van de ringwegen.

Projectdoel:
Verkeersmanagement zorgt ervoor dat de capaciteit van de weg optimaal benut wordt. Dat gebeurt door aanpassingen op het wegennet en door weggebruikers te informeren over mogelijke vertragingen en te sturen via alternatieve routes. Allemaal met het doel weggebruikers in staat te stellen snel en veilig van a naar b te reizen.

Projectfase

Realisatiefase - voordracht 18/2013 (Groningen Bereikbaar) en voordracht 51/2013 (Basispakket Verkeersmanagement); voordracht 29/2016 (ITS/Vervolg Beter Benutten)

Stand van zaken januari 2024

De samenwerkingsorganisatie Groningen Bereikbaar is actief en zorgt via afstemming van planningen, communicatie en de inzet van mobiliteitsmanagement en verkeersmanagement dat wegwerkzaamheden zo min mogelijk extra hinder veroorzaken. In oktober 2020 is een nieuwe bestuursovereenkomst Groningen Bereikbaar voor de periode 2020-2024 ondertekend, waarmee de werkzaamheden van Groningen Bereikbaar tot en met 2024 zijn geregeld. De komende jaren speelt vervanging/opschoning van allerlei instrumentarium langs de weg (camera’s, bermdrips). In de discussie over de toekomstige taken/rol van Groningen Bereikbaar is op dit moment nog niet helder hoe daarin de rolverdeling tussen Groningen Bereikbaar en wegbeheerders zal zijn.
Onder de noemer Talking Traffic zijn een aantal verkeersregelinstallaties in de stad, onder meer op de Westelijke Ringweg door Groningen Bereikbaar 'intelligent' gemaakt. In 2020 is gezorgd dat deze nu werkelijk twee kanten op kunnen communiceren, van en naar het verkeer en kunnen daarop nu nieuwe toepassingen uitgevoerd en beproefd worden met informatiediensten, prioritering van bepaalde doelgroepen en optimalisering van de regelingen in een groter gebied. Bij vervanging worden VRI's in ieder geval iVRI-ready gemaakt. Waar dat meerwaarde heeft vanwege de aanwezigheid van bijvoorbeeld hoogwaardig openbaar vervoer of een doorfietsroute worden VRI's bij vervanging opgewaardeerd tot iVRI.

Project 14 Instandhoudingsknelpunten

Project 14f: Reconstructie Ronde Zwijnshok - Oldehove (N982) - AFGEROND

Projectfase

Afgerond, zie Voortgangsrapportage RSP/MIT bij Jaarstukken 2020.

Project 14g: Vervangen Brug Balktil (incl. naastgelegen fietsbrug) - AFGEROND

Projectfase

Uitgevoerd en afgerond, zie Voortgangsrapportage RSP/MIT, Rekening 2017.

Project 14h: Vervangen brug Mensingeweer - AFGEROND

Projectfase

Afgerond, zie Voortgangsrapportage RSP/MIT bij Jaarstukken 2020.

Project 14i: Vervangen geluidsschermen Noordelijke Ringweg Groningen (N370) - AFGEROND

Projectfase

Uitgevoerd en afgerond, zie Voortgangsrapportage RSP/MI, Rekening 2019.

Project 15: Groningen Spoorzone

Probleem/doel

Om tegemoet te komen aan de wensen van de treinreizigers en om de uitbreiding van treinverkeer rond Groningen mogelijk te maken, zijn forse ingrepen nodig aan het spoor en het Hoofdstation. Hiervoor hebben de gemeente, de provincie, het Rijk, spoorinfrastructuurbeheerder ProRail en NS de handen ineengeslagen. Dit project heet Groningen Spoorzone.

Het project Groningen Spoorzone bestaat onder meer uit forse aanpassingen aan sporen en perrons en het aanleggen van een voetgangerstunnel op het Hoofdstation. Hier komt ook een busonderdoorgang onder de sporen door. Er komt een fietstunnel tussen het stadsbalkon en de zuidkant van het Hoofdstation. Onder de voetgangerstunnel komt een ondergrondse fietsenstalling. Tevens wordt het busstation van de noordzijde van het station naar zuidzijde verplaatst. Het opstelterrein wordt verplaatst naar ‘de Vork’. Dat is het gebied in de splitsing van de sporen richting Winschoten en Zwolle, net in de gemeente Haren. Er komt een vierde spoor tussen Groningen Hoofdstation (HS) en station Groningen Europapark en dat station krijgt er een zijperron bij.

Projectdoel:
Realiseren vernieuwd hoofdstation waarin Groningen HS gaat functioneren als knoopstation waarbij alle gestelde uitgangspunten vanuit het Programma Spoorplan Noord-Nederland en de HOV-visie Regio Groningen-Assen worden meegenomen.

Projectfase

Realisatiefase - voordracht 4/2015

Stand van zaken januari 2024

Het nieuwe opstelterrein De Vork, de aanleg van het landschapspark, het vierde spoor tussen Europapark en het Hoofdstation en een derde perron bij station Europapark, zijn inmiddels gereed en in gebruik genomen. Ook de werkzaamheden voor de aanpassing van het Hoofdstation zijn begonnen. De aannemer heeft aangegeven dat hij de geplande treinvrije periodes (TVP) niet gaat halen. ProRail is daarom bezig met het verschuiven van de TVP, die gepland was in februari 2022, om de sporen 7/8 te kunnen verleggen.
De aannemer werkt aan een nieuwe planning en daarbij houdt hij zo goed mogelijk rekening met belangrijke momenten zoals beschikbare treinvrije periodes, de doorkoppeling, de oplevering van het station en de start van de gebiedsontwikkeling aan de zuidzijde. De grote TreinVrijePeriode van 51 dagen vindt plaats vanaf 17 mei 2025. Daarna is de nieuwe lay-out van de sporen en de reizigerstunnel operationeel. Afronding van het project wordt verwacht in 2026.

Project 16: Ring West Verbindt

Probleem/doel

De ringweg van Groningen kent in toenemende mate verkeersafwikkelingsproblemen en behoort tot de minder veilige wegen in onze provincie. De ringweg heeft een belangrijke functie voor het doorgaande, regionale en stedelijke verkeer. Het Rijk, de provincie en de gemeente Groningen hebben de ambitie de ringweg, als belangrijke drager van het verkeerssysteem van de stad, ongelijksvloers te maken. Met de woningbouwopgave, voortvloeiend uit het verstedelijkingsakkoord met het Rijk, zal de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid verder onder druk komen te staan. De ombouw van de westelijke ringweg (Ring West) is een belangrijke voorwaarde voor het welslagen van deze ruimtelijke ontwikkelingen en het borgen van de veiligheid, bereikbaarheid, maar ook nadrukkelijk de leefbaarheid en verbinding met de stad.
Er wordt rekening gehouden met een bijdrage van € 38,77 miljoen uit het MIT aan dit project.

Projectdoel:
Verbetering van de doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid in en tussen de wijken door een duurzame en ongelijkvloerse westelijke ringweg.

Projectfase

Verkenning - voordracht 3/2009; 34/2020

Stand van zaken januari 2024

Sinds september 2020 werken wij samen met de gemeente Groningen aan de verkenning van het project Ring West Verbindt. Het betreft een verkenning met een hoge ambitie en een brede projectscope, te weten een deels tot geheel verdiepte ligging op bestaand tracé met verbetering van het aanliggende en kruisende fietsnetwerk, een hoogwaardige ruimtelijke inpassing en duurzame uitwerking op met name het gebied van energiebesparing, energietransitie en klimaatadaptatie.
Gezien het hoge ambitieniveau is een nadrukkelijke opgave van het project om externe financiering te vinden.
In het BO MIRT van november 2022 is door de minister het besluit genomen om - onder meer - € 82 miljoen inclusief btw beschikbaar te stellen voor maatregelen gericht op de ontsluiting van de Westflank (waaronder de Ring West) die voortkomen uit een door Rijk en regio gezamenlijk uit te voeren MIRT-onderzoek Westflank. Dit MIRT-onderzoek is in juni 2023 gestart en zal naar verwachting in de tweede helft 2024 worden afgerond met besluitvorming in het BO MIRT 2024. In welke vorm de verkenning van Ring West nadien wordt voorgezet is mede afhankelijk van de uitkomst van het MIRT-onderzoek en de besluitvorming hierover. Dit maakt dat we rekening houden met realisatie in de periode 2028-2035.

Project 17: Hoofdontsluiting Leek-Roden - Zie project 25

Projectfase

Dit project is ondergebracht bij project 25 Verbetering busverbinding corridor West

Project 18: Verdubbeling N33 Zuidbroek-Appingedam

Probleem/doel

In Noordoost-Groningen doen zich ontwikkelingen voor die relevant zijn voor de eisen die gesteld worden aan de bereikbaarheid van het gebied. De situatie met krimp, economische tegenwind en aardbevingen zet de leefbaarheid zwaar onder druk. De provincie Groningen wil de vitaliteit van het gebied versterken en daarom in het gebied investeren. Een van de aspecten daarbij is een goede ontsluiting. Bereikbaarheid is een belangrijke vestigingsvoorwaarde voor werkgelegenheid, voorzieningen en bevolking. Bereikbaarheid richting Duitsland en naar bestemmingen in het zuiden/oosten van het land wordt geboden via de N33. Onze investering in de verdubbeling van de N33 tussen Zuidbroek en Assen was daarin een eerste stap. Verdubbeling van de N33 vanuit Noordoost-Groningen tot Zuidbroek is de tweede stap. Onze keuze voor een klaverblad bij Zuidbroek liep daarop vooruit.
De verdubbeling van de N33 tussen Appingedam en Zuidbroek moet ertoe leiden dat Noordoost-Groningen ten volle kan profiteren van de verdubbeling van de N33 ten zuiden van Zuidbroek en van de aanwezigheid van de A7.

Projectdoel:
Het verbeteren van de bereikbaarheid van de Eemsdelta en het verbeteren van de verkeersveiligheid door verdubbeling van het weggedeelte Zuidbroek-Appingedam.

Projectfase

Planuitwerking - Startbeslissing minister IenM d.d. 26 augustus 2015; voordracht 46/2018;
voordracht 2020-079949 (Aanpak Ring Zuid).

Stand van zaken januari 2024

Bij besluit over voordracht 46/2018 hebben Provinciale Staten in 2018 het voorkeursalternatief X1-plus vastgesteld. Ook de minister heeft ingestemd met dit voorkeursalternatief. Dit is op grond van de Tracéwet uitgewerkt naar een (Ontwerp) Tracébesluit.
Daarna is het project stil komen te liggen, doordat een deel van de financiële middelen nodig was voor de Aanpak Ring Zuid en vanwege de impact van de stikstofproblematiek.

Het kabinet op 25 april 2023 bekend gemaakt via Nij Begun € 395 miljoen beschikbaar te stellen voor de verbreding van de N33 van Zuidbroek tot de Eemshaven (inclusief oplossing voor oeververbinding Eemskanaal), in aanvulling op de hiervoor al door de regio gereserveerde middelen. Er moeten daarbij nog nadere afspraken gemaakt worden over de stikstofberekeningen en uitvoering. De verdubbeling van de N33 Midden lijkt daarmee weer opgepakt te kunnen worden. Er wordt gewerkt aan afspraken met het Rijk over uitwerking van plannen voor de N33-Noord inclusief oeververbinding en herstart van de procedure voor de N33-Midden.

Project 19: Wunderline (v/h Maatregelen reistijdverkorting spoor Groningen-Bremen) (RSP)

Probleem/doel

Het project Wunderline is gericht op de sociaal-economische ontwikkeling van de noordelijke grensregio. Middel hiervoor is de kwaliteitsverbetering (verkorten van de reistijd en verhogen comfort) van het spoor Groningen-Bremen, onderdeel van de Amsterdam-Hamburg corridor. Totdat de Friesenbrücke kapot is gevaren reed er elk uur een trein tussen Groningen en Leer met een overstap in Leer op de trein naar Bremen. De reistijd daarvan bedraagt 2:43 uur. Het project verbindt belangrijke economische en sociale gebieden op een Europese schaal en biedt kansen voor duurzaam en innovatief transport. Het project vergemakkelijkt kennis- en cultuuruitwisseling in het Noorden en is een katalysator voor de economie en werkgelegenheid.

Projectdoel:
Een snelle en directe spoorverbinding Groningen-Bremen. Dit is mogelijk door het realiseren van een grote kwaliteitsimpuls op het traject Groningen- Oldenburg-Bremen door bijvoorbeeld verkorten reistijd door de gemiddelde snelheid te verhogen, de overstap in Leer te verkorten en op termijn op te heffen en/of door het toevoegen van een extra trein.

Projectfase

Realisatiefase - voordracht 50/2018, voordracht IJkmoment1 2020-091891, brief d.d. 29-09-2022 herorïëntatie bouwstap 1.

Stand van zaken januari 2024

Sinds januari 2020 wordt gewerkt aan drie onderdelen van het project:

  1. Gelijk met het herstel van de Friesenbrücke tot eind 2024 wordt gewerkt aan de realisatie van de kwaliteitsverbetering van de spoorverbinding. Voor dit onderdeel is € 12,7 miljoen EU-subsidie ontvangen. De werkzaamheden worden tot eind 2024 gefaseerd uitgevoerd. Voor de realisatie van de eerste bouwstap is een deel in uitvoering en zijn met ProRail realisatieovereenkomsten ondertekend. Deze werkzaamheden zijn in 2021 in uitvoering gegaan en worden in 2024 afgerond. Het onderdeel Spoorverdubbeling Scheemda-Winschoten is in 2022 planologisch voorbereid. Vanwege de aangescherpte eisen voor de baanstabiliteit en de algemene kostenstijging van bouwstoffen en arbeid zijn de bouwkosten van het project dermate gestegen dat er een herorïëntatie op de uitvoering van de maatregelen heeft moeten plaatsvinden. Om het project binnen de budgettaire kaders te kunnen realiseren, wordt de spoorverdubbeling vervangen door snelle wissels ter hoogte van de stations Winschoten en Scheemda en aanpassing van de beveiliging. Daarmee kan de beoogde dienstregeling na 2024 worden gerealiseerd.   
  2. Samen met de gemeenten langs de spoorlijn wordt gewerkt aan de verbetering van de kwaliteit van de stations en stationsomgevingen. Daarvoor is door de netwerkorganisatie Ketenmobiliteit in de zomer 2021 een uitvoeringsprogramma van ketenmaatregelen opgesteld om met concrete maatregelen langs de spoorlijn meer reizigers in de trein te krijgen. De uitvoering van de in het programma op genomen projecten wordt jaarlijks gemonitord op voortgang en resultaat. De beoogde maatregelen moeten rondom eind 2024 gereed zijn.
  3. Tenslotte wordt de grensoverschrijdende samenwerking samen met de EemsDollard-regio en overige netwerkorganisaties verder versterkt en gestimuleerd voor die projecten die meer grensreizigers gaan opleveren. Hiervoor is met Rijksuniversiteit Groningen een verdiepend onderzoek uitgevoerd naar de effecten van deze samenwerkingsprojecten op de grensmobiliteit. Naar aanleiding van dit onderzoek lag de focus van de werkzaamheden in 2022 op de verdere marketing naar de doelgroepen onderwijs, toerisme en arbeidsmarkt en de stimulering van digitale ticketing.

Voor de verdere kwaliteitsverbetering na 2024 zijn aan beide zijden van de grens momenteel niet voldoende financiën beschikbaar. Om deze reden is een onderzoek uitgevoerd naar de introductie van een directe trein (zonder overstap in Leer) naar Bremen. Dit blijkt op korte termijn (direct na 2024) nog niet mogelijk vanwege ontbrekende infrastructuur. Op lange termijn kan dit wel, maar dan met aanvullende infrastructuur. Onderzocht wordt hoe deze infrastructuur in een tweede bouwstap met zoveel mogelijk meerwaarde voor andere spoorse ambities (bijvoorbeeld Veendam-Stadskanaal) kan worden gerealiseerd. Dit wordt in 2024 afgerond en aan de stuurgroep voorgelegd.

Project 20: Wegverbinding Groningen-Zuidhorn (N355)

Probleem/doel

Op deze gebiedsontsluitingsweg A is met name in de ochtend- en avondspits in toenemende mate sprake van verkeersafwikkelingsproblemen (auto en OV). In 2006 is een pakket van maatregelen vastgesteld. Deze zijn om financiële redenen gefaseerd. De maatregelen voor het fietsverkeer en openbaar vervoer zijn inmiddels uitgevoerd, maatregelen voor gemotoriseerd verkeer niet. Uit de in 2014 geactualiseerde verkenning komt naar voren dat zich nog steeds problemen op het vlak van doorstroming en verkeersveiligheid voordoen. Naar aanleiding van de conclusies uit de planuitwerkingsfase hebben Provinciale Staten een realisatiebesluit genomen om eerst fase 1 (traject Groningen-Nieuwklap) te realiseren.

Projectdoel:
Met de aanpak van de wegverbinding N355 Groningen-Zuidhorn willen wij de doorstroming en verkeersveiligheid verbeteren.

Projectfase

Planuitwerkingsfase - voordracht 3/2015 (afgerond);
Realisatiefase (tijdelijke VRI Slaperstil) - voordracht 84/2016 (afgerond);
Realisatiefase (fase 1 Groningen-Nieuwklap) - voordracht 34/2018

Stand van zaken januari 2024

In 2023 zijn de uitgangspunten en doelen van het project herijkt. Dit mede naar aanleiding van de verwachte verkeerseffecten als gevolg van de grootschalige woningbouwontwikkelingen aan de westflank van de stad Groningen. De verwachting is dat een capaciteitsuitbreiding N355 wenselijk is binnen een periode van tien jaar (na 2030). De Fase-1-maatregelen N355 worden derhalve no-regret en toekomstvast voor capaciteitsuitbreiding uitgevoerd. Ook is de raming geactualiseerd naar prijspeil 2023. Vanwege grote prijsstijgingen is extra geld nodig. De effectuering hiervan gaat mee met de jaarrekening 2023. In 2024 zal worden gestart met het doorlopen van de planologische procedure en de contractvoorbereiding. De grondverwerving voor gronden met opstallen is in volle gang. Hierbij is het risico van noodzaak tot onteigening aanwezig. Dit risico wordt beheerst door de procedure voor onteigening tijdig op te starten.

Project 21: Wegverbinding Groningen-Delfzijl (N360) - AFGEROND

Probleem/doel

Aanleiding voor de in 2007 gestarte planstudie zijnde toenemende doorstromingsproblemen op het traject Ten Boer-Groningen, alsook de behoefte aan een actuele visie op functie en bijpassende vormgeving op de gehele route.
Tevens is gestudeerd op de mogelijkheden en effecten van een eventuele kortsluiting tussen de N360 en de Eemshavenweg (N46) al dan niet in combinatie met capaciteitsverruiming van de Eemshavenweg tussen Bedum en Groningen.

Projectdoel:
Met de keuze van de Staten in 2012 voor een sober pakket is de doelstelling gewijzigd in een keuze voor verbeteren van verkeersveiligheid en leefbaarheid met zoveel mogelijk handhaven van doorstroming.

Projectfase

Realisatiefase - voordracht 52/2013

Stand van zaken januari 2024

Het project is afgerond, zijnde de veertien deelprojecten zoals genoemd in de voordracht. Laatste deelproject was de bushalte Winneweer, dit is in 2022 afgerond. Het project is in 2023 administratief afgerond.

Project 22: Reactivering spoorlijn Veendam-Stadskanaal (v/h Bereikbaarheid Veenkoloniën)

Probleem/doel

In de Veenkoloniën is behoefte aan een spoorverbinding tussen Veendam en Stadskanaal om de vitaliteit van dit gebied te behouden en te versterken. De lijn Zuidbroek-Veendam is in 2011 als eerste stap op de corridor al gereactiveerd en is een groot succes: het aantal reizigers per trein is hoger dan (op grond van het vroegere aantal busreizigers) werd verwacht. Voor Stadskanaal (en omgeving) wordt eenzelfde succes van het spoor verwacht. Hiertoe is in het Convenant Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn ook een bedrag opgenomen om de spoorlijn tot Stadskanaal te reactiveren.

Projectdoel:
Bieden van een goede treinverbinding tussen Stadskanaal en Groningen in beeld is die bijdraagt aan de regionale ontwikkeling en ontsluiting van Oost-Groningen.

Projectfase

Realisatiefase - voordracht 2019-020233

Stand van zaken januari 2024

Op 27 mei 2019 hebben Provinciale Staten het besluit genomen om de spoorlijn te reactiveren. Vanwege de eerdere onzekerheid over de spoorstatus en daardoor medewerking van ProRail zijn nog niet alle projectstappen samen met ProRail doorlopen. ProRail heeft de voorkeursoplossing van de provincie uitgewerkt. Rond de zomer 2022 is een voorkeursbeslissing genomen en het project een fase verder gebracht richting realisatie. In 2023 zijn een aantal varianten ontwikkeld, waardoor in afstemming met de omgeving gestart kan worden met de keuze voor een voorkeursvariant. Met betrekking tot het verschil in het beschikbaar gestelde realisatiebudget in 2019 en de ingeschatte investeringskosten uit de verkenning zijn met het Rijk afspraken gemaakt over aanvullende financiële middelen (€ 85 miljoen incl. btw vanuit Nij Begun). Uitgangspunt hierbij is dat Veendam-Stadskanaal gezien wordt als fase 1 van de Nedersaksenlijn. Er is geconstateerd dat voor de ruimtelijke procedure onder de nieuwe Omgevingswet een projectbesluit nodig is. De implicaties hiervan op het project worden nader beschouwd.

Project 23: Bedum - oostelijke ontsluiting

Probleem/doel

Vrachtverkeer (met name van de zuivelfabriek) zorgt in toenemende mate voor leefbaarheids- en verkeersveiligheidsproblemen in het dorp Bedum. Door de aanleg van de oostelijke ontsluitingsweg Bedum ontstaat een rechtstreekse aansluiting van de Eemshavenweg (N46) naar de zuivelfabriek, waardoor het dorp Bedum wordt ontlast.

Projectdoel:
Verbeteren verkeersveiligheid en leefbaarheid in Bedum.

Projectfase

Realisatiefase - voordracht 83/2016

Stand van zaken januari 2024

  • Fase 1, weggedeelte tussen N993-spoorviaduct is gereed.
  • Fase 2, Spooronderdoorgang is gereed.
  • Fase 3a, klapbrug en het aansluitende wegendeel tot Ter Laan is gereed.
  • Fase 3b: (weggedeelte tussen spooronderdoorgang en klapbrug); (weggedeelte tussen spooronderdoorgang en klapbrug); De onteigeningsprocedure is in uitvoering. Vanwege het natte najaar heeft de realisatie stagnatie opgelopen. De gehele weg kan daardoor op z'n vroegst in april 2024 in gebruik worden genomen.

Voor het hele project wordt de overeenkomst Eigendom, Beheer en Onderhoud opgesteld voor de overdracht naar beheer en onderhoud van de provincie inclusief de overdracht van de voormalige provinciale weggedeeltes N993 en N995 naar de gemeente Het Hogeland.

Project 24: Doortrekken spoorlijn Roodeschool naar de Eemshaven - AFGEROND

Projectfase

Afgerond, zie Voortgangsrapportage RSP/MITbij Jaarstukken 2021.

Project 25: Verbetering busverbinding corridor West - FYSIEK AFGEROND

Probleem/doel

De westcorridor van Groningen (richting Leek en Roden) is de enige corridor die niet ontsloten is door spoor. De mogelijk beschikbare budgetten maken dat een spoor- of tramverbinding niet reëel is. Het verbeteren van de busverbinding op deze corridor is de enige (resterende) kans om het openbaar vervoer op deze corridor vorm te geven.

Projectdoel:
Het optimaliseren van het OV op de westelijke corridor. Dit zal vormgegeven worden door optimalisatie van de busverbinding.
Hoofddoel hierbij is verbeteren van de reistijd (reistijdwinst boeken), het verbeteren van de betrouwbaarheid (met name in de spits), het vergroten van de toekomstbestendigheid, het verbeteren van de informatievoorziening (middels hoge DRIS-dichtheid) en de haltekwaliteit. Daarnaast zal gekeken worden naar overige bushaltes op de westelijke corridor (bijvoorbeeld behoefte aan fietsstalling en parkeergelegenheden)

Projectfase

Realisatiefase - voordracht 4/2014 en voordracht 43/2015

Stand van zaken januari 2024

Het project is vrijwel afgerond, op enkele administratieve zaken na.

Project 26: Hoogwaardige fietsverbinding Leek-Groningen

Probleem/doel

De kwaliteit van de fietsverbinding tussen Leek en Groningen laat te wensen over. Onder meer de verkeersveiligheid, comfort en aantrekkelijkheid zijn een probleem. Fietsers maken nu gebruik van grotendeels dezelfde infrastructuur als het overige verkeer.

Projectdoel:
Ontwikkelen van een hoogwaardige fietsverbinding om daarmee het gebruik van de (elektrische) fiets tussen Leek en Groningen te stimuleren en de verkeersveiligheid te verbeteren.

Projectfase

Realisatiefase - voordracht 19/2020

Stand van zaken januari 2024

Het Definitief Ontwerp (DO) is bijna rond op de aanlanding in Groningen na (deelgebied A en B). Hierover vindt bestuurlijk overleg met de gemeente Groningen plaats.
De uitvoering van het westelijke deel is gaande. Vanwege gestegen bouwkosten is extra geld nodig. Voor het westelijk deel (deelgebieden C, D, en E) zijn hierover afspraken gemaakt met de projectpartners. Voor de deelgebieden A en B zijn we afhankelijk van de wijze van aanlanding in Groningen. Op deelgebied B verloopt de grondverwerving moeizaam.

Project 27: Blauwe Loper - FYSIEK AFGEROND

Probleem/doel

Zowel provincie als de gemeente Oldambt wil stimuleren dat de bewoners van Winschoten en Blauwestad van elkaars voorzieningen gebruik maken. Gezien de relatief korte afstand vinden gemeente en provincie het dan ook gewenst om in te zetten op een directe verbinding voor fietsers en voetgangers. Deze verbinding is er op dit moment echter nog niet. De A7, het Oldambtmeer, het Winschoterdiep en een ecologische verbindingszone vormen een grote barrière.

Projectdoel:
Het opheffen van de barrière tussen Winschoten en Blauwestad voor fietsers en voetgangers.

Projectfase

Realisatiefase - voordracht 2/2017; Fysiek afgerond.

Stand van zaken januari 2024

Het project is afgerond en de Pieter Smitbrug is overgedragen aan de gemeente Oldambt.

Project 28: Zwolle-Herfte - AFGEROND

Probleem/doel

Zwolle behoort tot de belangrijkste spoorknooppunten in Nederland en vervult een cruciale functie als scharnier tussen het spoorwegnetwerk van de brede Randstad en dat van de vier provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel. In Zwolle komen vijf Intercity-verbindingen en drie regionale spoorlijnen samen.
Op dit moment zijn niet alle overstappen op station Zwolle ideaal, doordat treinen niet tegelijk kunnen in- en uitrijden. Dit leidt voor sommige treinen tot lange wachttijden op station Zwolle, waardoor overstappen in Leeuwarden en Groningen onder druk komen te staan.
Daarnaast hebben de treinen uit Leeuwarden en Groningen een conflict met de trein naar Emmen.

Projectdoel:
Het opheffen van het conflict van de IC's naar Groningen en Leeuwarden met de lijn naar Emmen, het realiseren van een goede kwaliteit van de 'overstapknoop' te Zwolle en het verkorten van de reistijd tussen Zwolle en Leeuwarden/Groningen, zodat ook op deze stations goede overstappen ontstaan.

Projectfase

Realisatiefase - voordracht 14/2014; Afgerond

Stand van zaken januari 2024

Het project is afgerond.

Project 29: Hoogezand Knijpsbrug en omgeving

Probleem/doel

Hoogezand-Sappemeer is met infrastructuur als het Winschoterdiep, de spoorlijn Groningen-Veendam-Leer (D), de A7 en Hoofdstraat/ Meint Veningastraat van oudsher oost-west georiënteerd. Gelijktijdig heeft Hoogezand-Sappemeer, met bijna 35.000 inwoners, maar een beperkt aantal noord-zuid verbindingen die intensief gebruikt worden.
Hierdoor ontstaan flinke doorstromingsproblemen waarbij de noord-zuid verbindingen bij de Rengersbrug en in het bijzonder Knijpsbrug in het oog springen.

Projectfase

Verkenningsfase - voordracht 30/2016;
Planuitwerkings- en realisatiefase - voordracht 2020-114506.

Stand van zaken januari 2024

Provinciale Staten hebben op 1 juni 2016 ingestemd met voordracht 30/2016, waarmee dit project is opgenomen in de verkenningsfase van het MIT. Tijdens de stuurgroep overleg van 9 mei 2019 zijn de voorkeursvarianten vastgelegd. Begin 2023 worden de Samenwerkingsovereenkomst en overeenkomst Eigendom Beheer en Onderhoud opgesteld. In 2020 zijn digitale informatiebijeenkomsten georganiseerd voor de omgeving. Voor de locatie 2 (Rengersbrug) is de realisatie uitgevoerd gelijktijdig met groot onderhoud van de N386. Voor de overige drie locaties lag op 3 februari 2021 een planuitwerkings- en realisatiebesluit in Provinciale Staten.
De Samenwerkingsovereenkomst is door de drie partijen ondertekend. Op verzoek van gemeente Midden-Groningen wordt locatie Kerkstraat on-hold gezet. Locatie Zwedenbrug is voorjaar 2022 gerealiseerd. Ondertussen zijn met Rijkswaterstaat een aantal (terugkomende) discussiepunten over ontwerp-uitgangspunten voor locatie Knijpsbrug (rotondecomplex en afrit A7) in een afrondende fase. Uitvoering locatie Knijpsbrug staat vanaf medio 2024 gepland.

Project 30: Doorfietsroute Groningen-Haren(-Zuidlaren) - AFGEROND

Projectfase

Afgerond, zie Voortgangsrapportage RSP/MIT, Rekening 2019.

Project 31: Verkeersknoop Winschoten-A7 (Blauwe Roos)

Probleem/doel

De verkeersknoop Winschoten-A7 heeft een belangrijke ontsluitingsfunctie voor Winschoten en het Oldambt. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de doorstroming op het gedeelte tussen de rotondes en ten zuiden van de rotonde Beertsterweg-Oostelijke Rondweg te wensen overlaat, mede als gevolg van de beweegbare brug over het Winschoterdiep (Beertsterbrug).

Projectfase

Verkenningsfase voor aanpassingen aan de bestaande infrastructuur; Planuitwerkingsfase voor no-regret-maatregelen - voordracht 2020-001718

Stand van zaken januari 2024

Op 10 juni 2020 hebben Provinciale Staten een opname- en acceptatiebesluit genomen voor het project Verkeersknoop aansluiting A7 Winschoten. De verkenningsfase wordt beperkt tot aanpassing aan de bestaande infrastructuur.
Ook hebben Provinciale Staten toen een planuitwerkings- en reserveringsbesluit genomen voor no-regret-maatregelen aan de Blauwe Roos. Deze worden nu voorbereid. Naar verwachting wordt in april 2023 het realisatiebesluit voorgelegd.
Dit betreft de volgende maatregelen:

  • Ombouwen noordelijke rotonde tot turborotonde;
  • Bypass noordelijke rotonde (Groningen-Winschoten);
  • Aanpak Mobiliteitsmanagement Groningen Bereikbaar;
  • Onderzoek spitsuursluiting recreatievaart;
  • Twee jaar na realisatie van de maatregelen wordt een evaluatie uitgevoerd met de betrokken partijen.
  • Er heeft een scope uitbreiding plaatsen gevonden met toevoegen groot onderhoud van wegvak en Beertsterbrug en enkele infra aanpassingen aan de Rozenbladrotonde. Om hiermee de gehele entree van Winschoten tegelijkertijd aan te pakken.
  • Realisatiebesluit medio 2024, start uitvoering staat gepland voor najaar 2024.

Nr.

Projecten

Bedrag RSP prijspeil
2023
(€ mln.)

Bedrag MIT prijspeil
2023
(€ mln.)

Totaal bedrag prijspeil 2023
(€ mln.)

Gerealiseerd t/m 2023

Aangegane verplichtingen

Verkenning

Planuitwerking

Realisatie

1

Zuidelijke Ringweg (RSP)

842,2

842,2

683,1

159,1

Afgerond

Afgerond

2015-2025

2

Spoor Leeuwarden-Groningen (RSP)

75,2

75,2

71,5

3,7

Afgerond

Afgerond

2014-2021

3

Spoor Groningen-Veendam (RSP)

17,1

17,1

17,1

0

Afgerond

Afgerond

Afgerond 

4

Infra Q-liners en HOV-bus Transferia en busstations (RSP)

55,4

55,4

49,7

0

Afgerond

Afgerond

2011-2023

5

Facelift noordelijke stations (RSP)

5,7

5,7

5,7

0

Afgerond

Afgerond

Afgerond

6

Bereikbaarheid Lauwersmeergebied

37,9

37,9

34,4

3,5

□  Mensingeweer-Ranum en fietspad Mensingeweer-Baflo

Afgerond

Afgerond

2013-2016

□  Verkeersonveiligheid noordelijk deel 

Afgerond

Afgerond

2016-2023

+ Doorfietsroute Winsum-Groningen 

+ Noordelijke ontsluitingsweg Ranum-Onderdendamsterweg

+ Verbetering doorstroming en verkeersveiligheid zuidelijk deel incl. aansluiting Noorderhoogebrug

+  Herinrichting Winsum

+  Adorp en Sauwerd 

7

OV-bereikbaarheid Stad

10,2

10,2

10,2

0

Afgerond

Afgerond

2013-2023

8

Eindbeeld N366

19,0

19,0

16,5

1,1

Afgerond

Afgerond

2005-2023

9

Rondweg Zuidhorn (N355) en beweegbare brug Zuidhorn

4,5

4,5

4,5

0

Afgerond

Afgerond

Afgerond 

10

Bruggen Aduard-Dorkwerd

17,0

17,0

15,5

0

Afgerond

Afgerond

Afgerond 

11

Oostelijke Ringweg

0,7

0,7

0,4

0

Afgerond

Afgerond

Afgerond 

12

Doorfietsroute Ten Boer-Groningen.

2,0

2,0

1,5

0,5

Afgerond

Afgerond

2016-2024

13

Dynamisch Verkeersmanagement

11,3

11,3

9,2

2,1

Afgerond

Afgerond

2013-2026

14

Aanpak MIT - Instandhoudingsknelpunten

13,1

13,1

12,5

0

Afgerond

Afgerond

Afgerond

15

Groningen Spoorzone (RSP)

229,2

229,2

149,1

80,1

Afgerond

Afgerond

2016-2026

16

Ring west verbindt

25,5

25,5

0,9

0,0

2020-2024

2024-2026

2028-2035

17

Verdubbeling N33 Midden

1,1

26,0

27,1

6,6

20,6

Afgerond

2018-2021

2022-2024

18

Maatregelen reistijdverkorting Groningen-Leer-Bremen

42,2

4,0

46,2

24,2

22,0

Afgerond

Afgerond

2018-p.m.

19

Wegverbinding Groningen-Zuidhorn (N355): Fase 1 

8,6

8,6

8,6

0,0

Afgerond

Afgerond

2019-p.m.

Vervolgfasen

p.m.

p.m.

p.m.

20

Groningen-Delfzijl (N360)

3,5

3,5

3,6

0,0

Afgerond

Afgerond

Afgerond

21

Reactivering spoorlijn Veendam-Stadskanaal (RSP)

62,9

8,5

71,4

3,77

4,5

Afgerond

Afgerond

2019-2026

22

Bedum - Oostelijke ontsluiting (onderdeel van project 6)

14,0

14,0

13,5

0,5

Afgerond

Afgerond

2016-2023

23

Doortrekken spoorlijn Roodeschool-Eemshaven

6,2

6,2

5,4

0,8

Afgerond

Afgerond

Afgerond 

24

Hoofdontsluiting Leek-Roden; Verbetering busverbinding corridor West

7,7

2,1

9,8

5,7

4,1

Afgerond

Afgerond

Afgerond 

25

Doorfietsroute Leek-Groningen

7,8

7,8

7,8

0,1

Afgerond

2016-2020

2020-2024

26

Blauwe Loper

4,6

4,6

4,6

0,0

Afgerond

Afgerond

Afgerond

27

Zwolle-Herfte

10,0

10,0

10,0

0,0

Afgerond

Afgerond

Afgerond

28

Hoogezand Knijpsbrug en omgeving

1,5

1,5

1,5

0,0

2016-2020

2020-2021

2021-2024

29

Doorfietsroute Groningen-Haren(-Zuidlaren) (projecttrekker gemeente Groningen)

0,9

0,9

0,9

0,0

Afgerond

Afgerond

Afgerond 

31

Verkeersknoop Winschoten - A7 (Blauwe Roos)

2020-p.m.

2020-2022

2024-p.m.

- Aanpassing bestaande infrastructuur

- No-regretmaatregelen

Totaal  

1.410,8

166,7

1.577,5

1.177,9

302,6

Overzicht RSP-projecten: Voornaamste risico's per project

Generieke risico's
De volgende risico’s zijn momenteel voor alle projecten van toepassing:

  • Vertraging door stagnerende grondverwerving;
  • Kans op vertraging en/of extra kosten als gevolg van de coronapandemie en personeelsschaarste;
  • Stijgende grondstof- en energieprijzen door de oorlog in Oekraïne.

In de risicoreservering van de projecten houden we hier ook rekening mee.

Voor het RSP-programma geldt in zijn algemeenheid dat kostenstijgingen als gevolg van bijvoorbeeld onvoorziene omstandigheden en wijziging van de scope van projecten binnen het beschikbare RSP-budget moeten worden opgevangen.

Concrete Projecten

trekker

(voornaamste) overige partijen

risico

Aanpak Ring Zuid   
(A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2)

RWS

provincie Groningen, gemeente Groningen en Combinatie Herepoort

  • Overschrijding risicoreservering opdrachtgeversrisico's
  • Dwangpunten planning worden niet gehaald.

Spoor Leeuwarden - Groningen

Provincies Groningen en Fryslân  

gemeenten en ProRail

  • Geen bijzondere risico's meer, project zit in de afronding.

Spoor Groningen-Veendam

provincie

Project is inmiddels gerealiseerd.

Infra Q-liners en HOV-bus /    
Transferia en busstations

provincie

gemeenten, Rijk, Regio Groningen-Assen

  • Geen financiële risico’s; bijdragen per project zijn gemaximeerd.

Facelift Noordelijke Stations    

provincie

Project is inmiddels gerealiseerd.

Projecten Regionaal Mobiliteitsfonds

trekker

(voornaamste) overige partijen

risico

Groningen Spoorzone   

provincie

gemeente Groningen, ProRail, NS, Rijk

  • Het niet halen van treinvrije periodes
  • Druk op de uitvoeringskosten
  • Technisch inhoudelijke risico's

Bereikbaarheid Lauwersmeergebied
Mensingeweer-Ranum en
fietspad Mensingeweer-Baflo

provincie

Beide projecten zijn inmiddels afgerond.

Veiliger maken zuidelijk deel N361
Herinrichting Adorp, Sauwerd en Winsum en verbeteringsmaatregelen N361

provincie

Dit project is inmiddels gerealiseerd.

Veiliger maken noordelijk deel N361  

provincie

gemeenten, Regiopolitie

  • Geen andere dan de generieke risico's

Doorfietsroute Groningen-Winsum N361

provincie

gemeenten, Regio Groningen-Assen

  • Geen andere dan de generieke risico's

Bedum - oostelijke ontsluiting

provincie

gemeente Bedum, Friesland Campina Domo, ProRail, ministerie IenW

  • Grondenverwerving ter plaatse van locatie fase 3 lukt niet: gevolg opstarten onteigeningsprocedure en daardoor verlate ingebruikname ontsluitingsweg

Reactivering spoorlijn Veendam-Stadskanaal

provincie

gemeenten, ProRail, STAR, ministerie IenW, ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport)

  • Langere doorlooptijd en/of hogere kosten als gevolg van juridische vormgeving (bijzondere situatie dat stoomtreinen en reguliere treinen van hetzelfde spoor gebruik gaan maken) en (veiligheids)consequenties voor de operatie.
  • Draagvlak ProRail/ILT voor voorkeursoplossing.
  • Hogere realisatiekosten als gevolg van strengere technische eisen en veiligheidseisen aan spoorse infra (baanlichaam, kunstwerken, overwegen e.d.) onder andere als gevolg van landelijke problematiek met betrekking tot spoorse infra.

Openbaar vervoer in stad Groningen

provincie en gemeente Groningen

Dit project is inmiddels gerealiseerd.

Verbetering busverbinding corridor West

provincie

Dit project is inmiddels gerealiseerd.

Spoor Zwolle-Herfte

ministerie IenW

Dit project is inmiddels gerealiseerd.

N33 Midden

provincie en RWS

ministerie IenW, provincie en gemeenten

  • Vertraging als gevolg van regelgeving stikstof
  • Ambities duurzaamheid en vergroening niet kunnen waarmaken
  • Budget en planning staan onder druk
  • Draagvlak omgeving vasthouden, onzekerheid doordat betrokkenen niet weten waar ze aan toe zijn

Wunderline

provincie

ProRail, ministerie IenW, Duitse partners

  • Hersteltijd van de Friesenbrücke. Belangrijke mijlpaal voor de planning is 2024, wanneer de Friesenbrücke weer hersteld moet zijn.  
  • Rondkomen financiering in Nederland en Duitsland voor bouwstap 2.
  • Baanstabiliteit.
  • Dekking exploitatie van de Wunderline.
Deze pagina is gebouwd op 05/22/2024 11:06:51 met de export van 05/22/2024 11:03:14