Bijlagen

Voortgangsrapportages en jaarverslagen

1.   Inleiding

Dit VTH-jaarverslag 2023 sluit aan op het VTH-jaarprogramma 2023. De wetgever heeft aan ons, Gedeputeerde Staten, taken toebedeeld. In het programma hebben wij de wettelijke activiteiten voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) samengebracht. Het gaat om de volgende wetten:

  • Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)
  • Wet milieubeheer
  • Wet bodembescherming
  • Besluit bodemkwaliteit
  • Vuurwerkbesluit
  • Wet natuurbescherming
  • Wet hygiëne en veiligheid van badinrichtingen en zwemgelegenheden (Whvbz)
  • Wet luchtvaart
  • Wegenwet
  • Waterwet
  • Binnenvaartwet
  • Scheepvaartverkeerswet.

Om de kwaliteit van de leefomgeving in Groningen te verbeteren en in stand te houden voeren wij een groot aantal activiteiten uit.  Naast planvorming, realisatie en subsidieverlening bewerkstelligen wij onze beleidsdoelen met vergunningverlening, toezicht en handhaving. Daarmee willen wij milieuhinderlijke activiteiten voorkomen, natuurwaarden behouden, de biodiversiteit beschermen, de fysieke veiligheid borgen, de verkeersveiligheid bevorderen en gezondheidsrisico's minimaliseren.

Ons jaarprogramma voor VTH en ons VTH-jaarverslag hebben betrekking op de uitvoering van de beleidscyclus, onder planning & rapportage.

 

Voor VTH zijn de volgende strategische, en tactische en operationele beleidsdocumenten van belang:

Strategische beleidskaders:

  • Vigerende Omgevingsvisie provincie Groningen.

Tactische en operationele beleidskaders:

  • Milieuprogramma provincie Groningen, d.d. 6 juli 2022;
  • Structuurvisie Eemsmond-Delfzijl 2017-2035, d.d. 19 april 2017;
  • Meerjarenprogramma Ondergrond en Bodem 2020-2025, d.d. 3 november 2020;
  • Nota Ondergrond 2020-2025, d.d. 30 september 2020;
  • Beleidsnotitie Fauna en Flora 2018, d.d. 3 oktober 2018;
  • Noordelijke Maat voor de uitvoering van het Besluit risico's zware ongevallen (Brzo) en de Richtlijn Industriële Emissies (RIE4);
  • Toezicht- & Handhavingsstrategie Wabo in de provincie Groningen, d.d. 10 oktober 2017;
  • Regeling bedrijfsmatig tot ontbranding brengen van vuurwerk (MR Ontbranden);
  • Regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk (Ract);
  • Regelingenbank: VTH-beleid voor de deelonderwerpen: de Wet natuurbescherming, de Wadloopverordening, de Waterwet, Wegen en vaarwegen en de Wet Hygiëne en veiligheid badinrichtingen en Zwemgelegenheden (2022);
  • Handhavingsdocument Vuurwerk 2008;
  • VTH-beleid voor de deelonderwerpen: de Wet natuurbescherming, de Wadloopverordening, de Waterwet, Wegen en vaarwegen en de Wet Hygiëne en veiligheid badinrichtingen en Zwemgelegenheden (2022), zie het Provinciaal Blad van Groningen 2022;
  • Landelijke Aanpak Toezicht Risicovolle Bedrijven (LAT RB), d.d. 14 januari 2013;
  • Amendement PS naar aanleiding van rapport 'Grip op Brzo-bedrijven' van de Noordelijke Rekenkamer, d.d. 26 september 2016.

De wetgever heeft ons verplicht de Wabo-gerelateerde VTH-activiteiten te prioriteren en te beschrijven in een VTH-jaarprogramma. Wij hebben gekozen voor het opstellen van een integraal programma en daarin de programmering van de VTH-activiteiten van de Wabo en die van de andere voornoemde wetten en besluiten gebundeld. Onze resultaten hebben wij bereikt door de inzet van medewerkers van Omgevingsdienst Groningen (ODG), natuurorganisaties en eigen medewerkers. Ook de samenwerking met andere overheden en overheidsdiensten heeft bijgedragen aan de resultaten. De resultaten zijn in het volgende hoofdstuk per wet toegelicht. In de bijlage treft u de gerealiseerde aantallen vergunningen, toezichtbezoeken en handhavingsbesluiten.  

2.   Uitvoering

Sinds 1 januari 2022 is het domein Uitvoering met daarin het basisteam VTH operationeel. In het team werken de medewerkers van het VTH-loket samen met de deskundigen in de backoffice. Het loket vervult de centrale rol voor de administratieve behandeling van de inkomende en uitgaande VTH-zaken. De vakinhoudelijke werkzaamheden worden gedaan door de medewerkers van de backoffice en ODG.

Achterstand in de uitvoering en krapte op de arbeidsmarkt
In 2023 hebben we net als in 2022 ervaren dat door krapte op de arbeidsmarkt het moeilijker is geworden personeel in te huren en nieuw personeel te werven. Naast deze krapte hebben we ons moeten voorbereiden op de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De werkdruk is daardoor ook in 2023 onverminderd hoog.

In grote lijnen kan worden gesteld dat het aantal bestede uren ongeveer overeenkomt met de jaaropdracht voor 2023. Urenbesteding aan advisering milieu bleef achter, maar het aantal uren dat is besteed aan informatieverstrekking over bedrijfsactiviteiten en milieu duidelijk hoger dan verwacht, waarschijnlijk als gevolg van de media-aandacht voor bepaalde dossiers. In het kader daarvan zijn maatregelen genomen om de werkdruk te verlagen, waaronder een meer zakelijke benadering hanteren bij oriëntatie, vooroverleggen en (incomplete) aanvragen. Verder kon bij Toezicht, als gevolg van het niet direct kunnen invullen van de vacatures toezichthouders afval en ziekteverzuim, een deel van de controles niet worden uitgevoerd.

In 2023 zijn de noodzakelijke VTH-werkzaamheden uitgevoerd. Ten opzichte van het VTH-programma zijn in 2023 meerdere controles en meerdere actualisaties van milieuvergunningen niet uitgevoerd.  Met name de actualisaties op het gebied van ZZS en BBT blijken erg complex en vragen daardoor meer tijd. Onze organisatie en ODG spannen zich in nieuw personeel te werven en op te leiden.

2.1       Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)
Deze paragraaf beschrijft de verantwoording van onze VTH-taken die voortvloeien uit de Wabo. Wij zijn het Wabo-bevoegd gezag voor circa 150 bedrijven (circa 110 bedrijven in de sectoren industrie en energie en circa 40 bedrijven in de afvalbranche). Wij zijn voor de bedrijven ook het bevoegd gezag voor bouwen, reclame, in-/uitritten, kappen, slopen en de indirecte lozingen. ODG heeft voor ons het overgrote deel van de werkzaamheden uitgevoerd.

2.1.1   Algemeen

Met VTH reguleren wij bedrijfsactiviteiten die nadelige gevolgen voor het milieu kunnen veroorzaken. Het VTH-beleid volgt vooral uit het Europese en nationale milieubeleid. Wij hebben het aangevuld met provinciaal beleid. In onze rol als opdrachtgever voor ODG sturen wij vooral op output. Dit betekent dat wij sturen op de realisatie en kwaliteit van vooraf afgesproken producten en diensten. De diensten zijn opgenomen in de producten- en dienstencatalogus (PDC) van ODG en de Noordelijke Maat van de drie noordelijke provincies.
Voor het Wabo-toezicht en de -handhaving volgen wij de methodiek 'programmatisch handhaven'. Hierin worden de risico's van slecht naleefgedrag ingeschat en op basis daarvan worden de jaarlijkse prioriteiten vastgesteld. We bewerkstelligen daarmee dat we onze capaciteit transparant en risicogestuurd inzetten. De maatschappelijke aandacht voor Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) is toegenomen.  

In de provincie Groningen is op 51 bedrijven met grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen het Besluit risico zware ongevallen (Brzo) of de Regeling industriële emissies (RIE4) van toepassing. Met de provincies Fryslân en Drenthe hebben wij hiervoor de Noordelijke Maat voor de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving vastgesteld. In 2023 zijn in de provincie Groningen volgens planning 30 Brzo-inspecties uitgevoerd. Niet alle geplande Wabo-inspecties bij Brzo- en RIE-4-bedrijven zijn uitgevoerd. De ODG heeft geconstateerd dat het aantal Brzo- en RIE-4-bedrijven in Noord-Nederland toeneemt, waardoor de werkdruk van toezichthouders hoger wordt.

Actualisatieprogramma
Wij zien toe op de kwaliteit van verleende vergunningen, opdat zij actueel en handhaafbaar zijn en aansluiten bij de stand der techniek voor een goede en veilige leefomgeving. In Nederland geldt voor de bevoegde gezagen de Wabo-verplichting om regelmatig na te gaan of een verleende omgevingsvergunning milieu toereikend is. Wij hanteren voor de periodieke actualisatietoetsen een richtlijn van 5 jaar. De ODG voert de werkzaamheden voor ons uit. Zij heeft het Meerjarige ActualisatieProgramma (MAP) opgesteld. Het MAP bevat het dynamisch overzicht van te actualiseren vergunningssituaties en uit te voeren actualisatietoetsen. Voor de reguliere VTH-bedrijven zijn in 2023 vier actualisatietoetsen uitgevoerd. Voor de provincie Groningen is op peildatum 1 januari 2024 voor 57 van de 64 inrichtingen als actueel te bestempelen (89%).

Bouwen, reclame, inritten, kappen en slopen
Bij de inrichtingen waarvoor wij voor de milieutaken het bevoegd gezag zijn, voeren wij ook de VTH-taken uit voor bouwen, reclame, inritten, kappen en slopen (BRIKS). Er wordt geadviseerd over de onderdelen bouwen, brandveiligheid en de toetsing aan het bestemmingsplan, maar soms ook over uitvoeren van werk of het aanleggen van een uitrit. Naast de bijdrage aan vergunningverlening houden bouwinspecteurs toezicht op de bouw van (onderdelen) van inrichtingen. Door de overdracht van de bouwtaken naar Midden-Groningen en Stadskanaal is de kennis voor de uitvoering van deze taken niet meer in eigen huis. Sinds 1 juli 2023 wordt gebruik gemaakt van de expertise van de gemeente Groningen.

In 2023 was de hoeveelheid werk vergelijkbaar met het hoge niveau uit 2022. Dit werd met name veroorzaakt door inzet op een aantal langlopende en omvangrijke zaken.

Rapportage risico afvalstoffenbedrijven
ODG rapporteert ons twee keer per jaar over het financieel risico van de opslag van afvalstoffen bij afvalbedrijven waarvoor de provincie het bevoegd gezag is. De focus ligt op bedrijven die meer dan € 100.000 aan negatief gewaardeerd afval binnen de inrichting hebben opgeslagen. Wij hebben in 2023 de rapportages ontvangen en vertrouwelijk behandeld. De (mogelijke) financiële last voor de provincie is ingeschat en de inschatting is betrokken bij de vaststelling van de omvang van ons weerstandsvermogen.

Landelijk Afvalbeheerplan 3
In het Landelijk Afvalbeheerplan 3 (LAP3) beschrijft de doelstellingen en uitgangspunten van het landelijk afvalstoffenbeleid voor de periode 2017 tot en met 2023, met een doorkijk tot 2029. In 2020 tot en met 2023 hebben wij naar aanleiding van LAP3-vergunningen van afvalbedrijven geactualiseerd.

Piketdienst
De 24-uurs piketdienst van ODG ontvangt en behandelt acute en niet-acute burgermeldingen over (overlast) en ongewone voorvallen binnen inrichtingen. Maandelijks ontvangen wij van ODG het overzicht van de burgermeldingen en meldingen ongewone voorvallen. Klachten die het piket behandelt, worden doorgaans veroorzaakt door overlastsituaties van bedrijfsprocessen. Omwonenden hebben daarvan hinder ervaren. Over geluidsoverlast, stof en geur wordt het meest geklaagd. In 2023 zijn in totaal 534 klachten binnengekomen. Dat zijn er bijna 400 meer dan vorig jaar. Meer dan 400 hiervan hebben betrekking op twee bedrijven, waarbij 299 klachten van één burger afkomstig zijn.

Bedrijven zijn wettelijk verplicht bij het bevoegd gezag melding te doen van ongewone voorvallen of afwijkingen van de reguliere bedrijfsvoering, waarbij milieugevolgen ontstaan of kunnen ontstaan (hoofdstuk 17 Wm). In 2023 zijn in totaal 85 meldingen ongewoon voorval ontvangen.

Toezicht op energiebesparing bij grootverbruikers
Van 2017 en 2021 is energiebesparing als project uitgevoerd door ODG. Sindsdien is het geen apart project, maar is energietoezicht onderdeel van het reguliere toezicht dat ODG uitvoert. In het hoofdlijnenakkoord van het in 2023 gevormde college van Gedeputeerde Staten is aangegeven dat erop toegezien gaat worden dat bedrijven maatregelen nemen om energie te besparen. De provinciale bedrijven zijn sinds 2018-2019 verplicht om elke vier jaar met energierapporten en uitvoeringsplannen aan te geven op welke manier zij gaan voldoen aan BBT (best beschikbare technieken). Het gaat hierbij om maatregelen met een terugverdientijd van vijf jaar of minder. In 2024 wordt door ODG toegezien op uitvoering van deze rapporten en plannen. Het Rijk heeft een specifieke uitkering (SPUK) aan ODG gegeven voor het aannemen en opleiden van energie-inspecteurs, om extra inzet te kunnen realiseren op het gebied van energietoezicht bij inrichtingen met een verbruik van meer dan 50.000 kWh elektriciteit en/of 25.000 m³ gas. ODG is volop bezig mensen te werven en op te leiden om het toezicht op energiebesparing bij bedrijven te kunnen intensiveren.

2.1.2   Projecten

In het Integraal VTH Jaarprogramma 2023 zijn projecten opgenomen. Ze zijn in samenwerking met ODG uitgevoerd. Hieronder zijn de resultaten beschreven.  

Input milieubeleid/afstemming beleid en uitvoering
Het milieuprogramma is door het college van Gedeputeerde Staten vastgesteld en wordt per 1 januari 2024 op enkele onderdelen geactualiseerd. Daartoe zijn er medio 2023 enkele (kennis)sessies geweest waarbij ODG en provincie samen de afzonderlijke milieuthema's welke in het milieuprogramma (en de bijbehorende beleidsregels) aan de orde komen, hebben doorgesproken. De uitkomst daarvan is dat enkele nieuwe accenten zijn aangebracht op basis van nieuwe inzichten, wetgeving en ontwikkelingen.

Aanpak Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS)
In IPO-verband is afgesproken eind 2020 helder te hebben hoe de vergunnings- en emissiesituatie voor deze stoffen is. De (chemische) bedrijven hebben ons hun inventarisaties toegezonden. De specialisten Lucht en de toezichthouders van ODG hebben ze in 2020 beoordeeld en de Statenleden hebben we in 2021 schriftelijk en mondeling geïnformeerd over de aanpak van ZZS.
Voor afvalbedrijven blijkt de ZZS-inventarisatie ingewikkeld. Wij zijn hierover in IPO-verband in overleg getreden met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarop is ingestemd met een inventarisatie in twee fases. In de eerste fase wordt een dossieronderzoek uitgevoerd waarbij wordt gekeken in welke afvalstromen ZZS voor kunnen komen en of de betreffende ZZS in de lucht of het water kunnen komen. De meeste afvalbedrijven hebben deze fase afgerond. Op basis daarvan besluiten wij of een tweede fase nodig is waarin de emissie naar de lucht en de waterlozingen moet worden beschouwd.  Hiervoor zijn wij nog altijd in afwachting van een landelijk uit te werken traject. Er zit echter weinig vooruitgang in.

Circulaire economie
In 2022 is voor 15 Groningse bedrijventerreinen de circulaire potentie van grondstoffen en materialen die nu nog als ‘afval’ worden afgevoerd, onderzocht. De onderzoeksresultaten zijn openbaar gemaakt via de website https://circulairbizz.nl. Het onderzoek draagt bij aan de ambities om de circulaire transitie in de Groningse economie te versnellen en het uitwisselen van grondstoffen tussen bedrijven te bevorderen. Het is namelijk een landelijk doel om in Nederland in 2050 een 100% circulaire economie te hebben, en om in 2030 het primaire grondstoffengebruik (mineralen, metalen en fossiel) met 50% te verminderen. Om die doelstelling te behalen, is er nog een flinke weg te gaan, zo blijkt bijvoorbeeld uit de tweejaarlijkse voortgangsrapportage van het PBL (ICER 2021).

De circulaire transitie binnen het bedrijfsleven laat zich op provinciaal niveau niet makkelijk sturen. Wet- en regelgeving voor bedrijven wordt vaak op Europees of nationaal niveau gemaakt. Op regionaal niveau is het des te belangrijker om verbinding te zoeken met degenen die daadwerkelijk de stap naar circulariteit moeten zetten en gericht te kijken hoe zij gefaciliteerd en gestimuleerd kunnen worden. Eind 2022 is Stec/Neweconomy gevraagd een inventarisatie uit te voeren onder de bedrijven en gemeenten om te peilen hoe de provincie hun het beste kan faciliteren en stimuleren. Hierbij is een website (https://www.circulair.biz) ontwikkeld en deze is in 2023, aan de hand van LMA-gegevens, geactualiseerd. Met de resultaten van de inventarisatie kunnen wij het beleid en de uitvoering verder vormgeven.

Noordelijk Overleg Afvalcontroles (NOA-controles)
NOA controles zijn thematische integrale transportcontroles milieu. De controles worden jaarlijks uitgevoerd in provincies Fryslân, Groningen en Drenthe. De deelnemende overheden (politie, ILT, NVWA, Douane, ODG, RUDD en FUMO) bepalen vooraf weke transporten en welke transportbedrijven interessant zijn om te controleren. In 2023 zijn twee NOA-actieweken uitgevoerd, in mei en november. Evenals bij de vorige acties was de opzet om met een klein aantal deelnemers van elke instantie, gezamenlijk, gedurende drie dagen controles te houden in respectievelijk Fryslân, Groningen en Drenthe.

Hinderapp
Wij willen met innovatieve middelen de informatieverstrekking aan de Groningers over hinder en milieu vergroten en versnellen. Wij hebben hiervoor de hinderapp ontwikkeld. Via de Hinderapp kunnen inwoners klachten indienen in verband met ervaren geluids-of geuroverlast. Het gebruik van de Hinderapp staat open voor inwoners van aangesloten gemeenten. Na de start in 2022 zijn in 2023 inmiddels meerdere gemeenten aangesloten.

De provincie is aanjager van de Hinderapp en tracht ook resterende gemeenten tot aansluiting te bewegen, om daarmee het gebruik van de Hinderapp voor alle inwoners van de provincie beschikbaar te maken. Klachten uit de Hinderapp worden door de Omgevingsdienst ontvangen en behandeld. De Hinderapp biedt ook de mogelijkheid om meldingen te doen. Meldingen kennen geen opvolging en zijn daarom aan de bevoegde gezagen geadresseerd en niet aan de Omgevingsdienst.

Sinds kort biedt de Hinderapp voor alle bewoners van de provincie ook de mogelijkheid om overlast van houtrook te melden. Ook is het burgerparticipatie project van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) aan de kaart toegevoegd zodat iedereen kan zien hoe de luchtkwaliteit op het gebied van fijnstof in hun omgeving is. Deze metingen worden door de inwoners zelf verricht met eenvoudige meters. Daarom ook heeft de provincie opdracht gegeven om een nauwkeurig meetstation extra te laten plaatsen om zo de fijnstofmetingen te verifiëren en te verfijnen. Deze zal in de loop van 2024 worden geplaatst en wordt dan opgenomen in het Landelijk Meetnet Luchtkwaliteit van het RIVM.

De taak van de Omgevingsdienst is beperkt tot het "klachtendeel". Maar het gebruiksgebied van de Hinderapp is dus uitgebreider dan alleen een medium voor het indienen van klachten en verschaft gemeenten en provincie aanvullende informatie in verband met overlastsituaties.

Omgevingswet
Na verschillende malen uitgesteld te zijn was de verwachting was dat de Omgevingswet eerst op 1 juli 2023 en daarna op 1 januari 2024 in werking zou treden. In 2023 zijn er veel voorbereidingen getroffen om goed van start te gaan. In de afgelopen jaren zijn behandelprocessen voor een enkelvoudige aanvraag, een meervoudige aanvraag, een verkenning van een initiatief en een begeleiding een initiatief beschreven. In 2022 en 2023 zijn er ketentesten uitgevoerd waarin de verschillende ketenpartners aan de hand van de procesbeschrijving samen werkten aan een casus. Wij hebben hierin een actieve rol gespeeld.
Ook is onze legesverordening aangepast aan de Omgevingswet zodat het mogelijk is leges te heffen voor de milieubelastende activiteiten. We hebben haar voorbereid met andere provincies, de gemeenten, ODG en Rijkswaterstaat.

Na de zomer van 2022 zijn over de Omgevingswet een tweetal verdiepingstrainingen aan onze medewerkers gegeven, één training voor projectleiders en beleidsmedewerkers en één voor de vergunningverleners en toezichthouders. In september is er een informatiemarkt georganiseerd.  In 2023 zijn nog een aantal verdiepingstrainingen aan medewerkers gegeven om hen nu echt klaar te stomen voor de wetswijziging.

Regiegroep Vergunningtrajecten Eemshaven en Oosterhorn (VEO)
Landelijk en in onze provincie horen wij veel over ontwikkelingen en investeringen in energietransitie en circulaire economie. Er zal in de komende jaren met veel initiatiefnemers (voor)overleg over de vergunningaanvraag worden gevoerd. Om investeerders adequaat te kunnen bedienen is in 2022 een project-/regiegroep gevormd met ODG, GSP, de gemeenten Eemsdelta en Het Hogeland en de provincie Groningen. De regiegroep bespreekt trends, nieuwe initiatieven en lopende vergunningstrajecten in de Eemshaven en Oosterhorn met als doel de normale werkprocessen van de deelnemende partijen zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Daar inmiddels de structuurvisie en bijbehorende plan-MER Oostpolder door PS zijn goedgekeurd, komt het exploiteren van de Oostpolder als uitgebreid industrieterrein (400 van de 600 hectare beschikbaar voor circulaire economie met een groene voetprint), dichterbij. Deze ontwikkeling zal bij voortgang (namelijk vaststelling van het voorgenomen Provinciale inpassingsplan (PIP) Oostpolder) flinke aandacht vragen van de regiegroep maar ook van de capaciteit van ODG in haar geheel.
Gezien in de Eemshaven en Oosterhorn allerlei zaken spelen is ten behoeve van de regiegroep een overzicht gemaakt met de meest relevante (lees: arbeidsintensieve) vergunningstrajecten. Dit overzicht vervult dus een soort ‘dashboard’-functie van alle grote trajecten in het VEO-werkgebied.

Externe veiligheid
Op 8 juni 2023 heeft de ODG een informatieavond gehouden voor de bevoegde gezagen om de wijzigingen van de Omgevingswet te duiden. Het is van belang dat relevante informatie beschikbaar is en vastgelegd wordt. De gegevens van het RRGS (Register Risico's gevaarlijke stoffen) komen in het REV (Register Externe Veiligheidsrisico's). Ten behoeve van de voortzetting van de werkzaamheden onder de Omgevingswet is formeel mandaat nodig om de gegevens te kunnen beheren.

Dossiers met bestuurlijke aandacht
In het VTH-Jaarprogramma 2023 zijn bestuurlijk gevoelige en potentieel bestuurlijk gevoelige dossiers benoemd. Dit zijn de dossiers van grote chemische bedrijven, energie- en/of afvalbedrijven. Een kenmerk van de dossiers is dat de bestuurlijke koers is gedeeld in ons college en de VTH-besluiten worden afgestemd met de gedeputeerde Milieu voorafgaand aan de besluitvorming. In 2023 is dit gebeurd voor vergunningverlening voor en toezicht bij onder andere Cosun, RWE, North Refinery, ESD, Nouryon (Akzo), Pouw en Verda.

2.2   Wet milieubeheer nazorg stortplaatsen
Op grond van de nazorgbepalingen in de Wet milieubeheer zijn wij bestuurlijk, organisatorisch en financieel verantwoordelijk voor de nazorg van stortplaatsen en baggerdepots, waar op of na 1 september 1996 nog afval is gestort. Vanaf het moment dat een stortplaats of een baggerdepot gesloten wordt verklaard, zijn wij verantwoordelijk voor de uitvoering van maatregelen die waarborgen dat de afvalberging geen nadelige gevolgen voor het milieu veroorzaakt. De toezichthouder van ODG bezoekt de afvalberging minimaal één keer per jaar.
In 2021 is het zonnepark op stortplaats Kloosterlaan aangelegd. Met de initiatiefnemer van het zonnepark, Solarfields (nu: Novar), is een overeenkomst opgesteld waarin onder meer is afgesproken dat de nazorg geen nadelen mag ondervinden en is een jaarlijkse vergoeding aan de nazorgorganisatie overeengekomen in verband met de meerkosten voor de nazorg. In 2021 is de aanleg van een zonnepark op het voormalig baggerdepot te Dorkwerd voorbereid en in 2022 is de bouw daarvan gestart.
Provinciale Staten hebben in 2021 een motie aangenomen en daarmee gevraagd naar een indicatief onderzoek naar de potentie van de realisatie van een fietsberg op een voormalige stortplaats in de provincie Groningen. De voormalige stortplaatsen in Veendam en Usquert kwamen in 2022 als mogelijke optie naar voren. Provinciale Staten hebben daarop de motie aangenomen waarin wordt aangedrongen op een vervolgonderzoek naar de locatie met de meeste potentie. In 2024 zal er op de voormalige vuilstortlocaties in Usquert en in Veendam een haalbaarheidsonderzoek worden uitgevoerd naar een mogelijke fietsberg, waarbij ook in de omgeving van de beide vuilstorten een draagvlakmeting zal plaatsvinden.

2.3   Wet bodembescherming en het Besluit bodemkwaliteit
De provincie is verantwoordelijk voor het beperken en het zoveel mogelijk ongedaan maken van ernstige verontreinigingen in de bodem. Wij beoordelen en toetsen bodemonderzoeken en saneringsplannen bij ernstige bodemverontreiniging en stellen beschikkingen op waarmee een ernstig geval van bodemverontreiniging en de spoedeisendheid van de situatie wordt vastgesteld. Wij besluiten ook of met een saneringsplan kan worden ingestemd. Daarnaast zijn wij het bevoegd gezag voor het toetsen van meldingen voor het toepassen van grond, baggerspecie en bouwstoffen volgens het Besluit Bodemkwaliteit (Bbk) wanneer wij het Wabo-bevoegd gezag zijn voor de betreffende inrichting. Het beoordelen van deze meldingen is in opdracht gegeven aan ODG. Zij voert namens ons de toezicht- en handhavingstaken uit met betrekking tot de Wet bodembescherming (Wbb), de bodemsaneringen en het Bbk (toepassen van licht verontreinigde grond). Het aantal bouwaanvragen en de werkzaamheden in het kader van de energietransitie zijn van invloed op de hoeveelheid werk dat in de bodem wordt verricht.

Spoedlocaties
Bodemverontreiniging van voor 1987 treffen we soms aan in de historische kernen, bij wierden, wegbermen, boezemkades en bij voormalige gasfabrieken. We veronderstellen in de provincie Groningen ca. 10.000 kleine en grote locaties met mogelijk bodemverontreiniging. Ons uitgangspunt is dat via het duurzaam beheer van de bodem, deze geschikt dient te zijn en te blijven voor het gebruik ervan. Bij ruimtelijke ontwikkelingen moet de bodemkwaliteit in overeenstemming zijn met, of worden gebracht op, het niveau ‘geschikt voor het gebruik’.

Het afgelopen decennium is bij meer dan 60 locaties sprake van potentieel en daadwerkelijk onaanvaardbare risico’s. In 2023 liep bij 16 locaties nog een sanering. Het gaat veelal om lang-doorlopende grondwatersaneringen of monitoring van de verontreiniging. Van de 16 locaties vallen er 7 onder de vangnetregeling en komen de kosten van de uitvoering van maatregelen grotendeels ten laste van de provincie. Hiervoor is vanuit het Rijk in 2023 een bijdrage ontvangen van € 970.000. Het was bij deze 7 locaties slechts voor een beperkt deel mogelijk de veroorzakers en/of terreineigenaren mee te laten betalen, omdat het grootste deel van de verontreiniging vóór 1975 was veroorzaakt en/of de kosten de draagkracht van een terreineigenaar/bedrijf te boven gingen.De overige 9 locaties zijn in eigen beheer van de bedrijven. Zij bepalen de planning voor hun sanering, dragen de kosten ervan en beëindigen de sanering wanneer de door ons vastgestelde saneringsdoelstelling is behaald. Onder de Omgevingswet, blijven wij het bevoegd gezag voor 16 saneringen.

Asbest
De Eerste Kamer heeft op 4 juni 2019 het wetsvoorstel 'Asbestdakenverbod' van het kabinet verworpen. Ook het uitstel van het verbod naar 2028 is verworpen. Sinds 2019 is daardoor een terugloop in het aantal meldingen van asbest te zien. In 2020 zijn wij gestart met een asbestinventarisatie (asbest op daken). In de inventarisatie is onderscheid gemaakt in het asbest op daken bij woningen, van landbouwstallen en industriegebouwen. De totale hoeveelheid asbest op daken is per gemeente geïnventariseerd. De inventarisatie is in 2021 voltooid. De resultaten zijn opgenomen in de Staat van Groningen. De website toont ze sinds begin 2022. In 2023 is naar aanleiding van het Hoofdlijnenakkoord (Veur Mekoar) waarin asbest een aantal keren wordt genoemd, gekeken naar koppelkansen met lopende projecten waarbij asbest annex is. In 2024 zal  een project starten Verduurzaming agrarische daken in combinatie met asbest en zal de subsidieverordening Groot Onderhoud en Restauratie Rijksmonumenten Groningen worden uitgebreid met asbest.

2.4   Waterwet
De provincie Groningen beheert het diepe grondwater en de Waterschappen beheren het ondiepe water. De Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) is het uitgangspunt voor ons grondwaterbeheer. Wij hebben beheerregels opgenomen in de Provinciale Omgevingsverordening. Ter bescherming van het grondwater zijn provinciale vergunningen vereist voor:

  • Grondwaterwinningen die meer dan 150.000 m3/jaar onttrekken (industrie ten behoeve van koel en proceswater);
  • Grondwaterwinning ten behoeve van drinkwater (drinkwatervoorzieningen);
  • Bodem-energiesystemen (onttrekken en filteren van grondwater ten behoeve van Warmte- en Koudeopslag (WKO);
  • Gesloten bodem-energiesystemen die in een provinciale inrichting geplaatst worden.

Voor de Waterwet zijn wij het bevoegd gezag voor 11 bedrijven waaronder het drinkwaterbedrijf Groningen. Onze toezichthouder controleert de naleving van de vergunningen. Hij heeft hiertoe in 2023 veertig administratieve controles uitgevoerd. Wij houden ook toezicht op de aangewezen beschermingsgebieden: de grondwaterbeschermingsgebieden, waterwingebieden en gebieden met een verbod op fysische bodemaantasting/boringvrije zones. Onze toezichthouder heeft vijf grondwaterbeschermingsgebieden bezocht. In deze gebieden geldt voor een aantal activiteiten een verbod. Een voorbeeld is het verbod op graven dieper dan 3 meter. Hiervoor kan ontheffing worden aangevraagd. Wij hebben in 2023 1 ontheffing verleend.
 
2.5   Vuurwerkbesluit

Het doel van het Vuurwerkbesluit is de bescherming van mens en milieu tegen de negatieve effecten van het opslaan, bewerken en afsteken van vuurwerk. Het gaat in dit verband om zowel inrichtingen waar vuurwerk wordt opgeslagen, als om vuurwerkevenementen of -voorstellingen waarbij bedrijfsmatig vuurwerk tot ontbranding wordt gebracht. In 2023 waren er in totaal 33 bedrijfsmatige vuurwerkontbrandingen. Wij ontvingen 16 ontbrandingsmeldingen (waarvan 2 multiple events) en 11 aanvragen om toestemming.

Coördinatie
Met het Vuurwerkbesluit en de Wabo hebben de provincies specialistische taken in de uitvoering van de regels voor vuurwerk gekregen. Zo zijn wij onder andere verantwoordelijk voor de coördinatie van het vuurwerktoezicht binnen de provincie. De provinciale vuurwerkcoördinator werkt met een vaste kern die bestaat uit medewerkers van de Veiligheidsregio Groningen (brandweer), politie-eenheid Noord-Nederland (die tevens het Openbaar Ministerie vertegenwoordigt), ODG en de provincie Groningen. Er is ook een landelijk samenwerkingsverband actief. Hieraan nemen de provinciale vuurwerkcoördinatoren, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Inspectie Leefomgeving en Transport, Landelijke Politie, Brandweer Nederland en Kenniscentrum InfoMil deel. Onze vuurwerkcoördinator is voorzitter van dit landelijke team.  

Vuurwerkopslagen
De gemeenten zijn voor vuurwerkopslagen in onze provincie het bevoegd gezag en ODG heeft de opslagen eind 2023 gecontroleerd.  

Bedrijfsmatige vuurwerkontbrandingen
Om bedrijfsmatig consumentenvuurwerk, professioneel vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik af te mogen steken dient een toepasser (een vuurwerkbedrijf met een vergunning van de Inspectie Leefomgeving en Transport) een ontbrandingstoestemming bij ons aan te vragen of een ontbranding bij ons te melden. Intern informeren wij structureel de vergunningverleners natuurbescherming (Ow) en die van de provinciale (vaar)wegen over alle vergunning- en meldingplichtige vuurwerkwerkevenementen. Extern worden door ons structureel de burgemeester, Veiligheidsregio Groningen (brandweer), politie-eenheid Noord-Nederland, Inspectie Leefomgeving en Transport, de Luchtverkeersleiding Nederland of Air Operations Control Station Nieuw Millingen en incidenteel Rijkswaterstaat en Groningen Seaports geïnformeerd. In 2023 zijn bij ons 11 ontbrandingstoestemmingen aangevraagd, waarvan wij er 9 hebben vergund. Er zijn bij ons 16 ontbrandingen gemeld (waarvan 2 multiple events), waarvan 2 meldingen door het vuurwerkbedrijf zijn ingetrokken.

2.6   Ontgrondingenwet

Ons toezicht op ontgrondingen betreft het toezicht op de zand- en kleiwinningen en het toezicht op gebieds- en infrastructuurverbetering zoals de aanleg van natuurelementen en wegen.

Projectgebonden ontgrondingen t.b.v. natuurontwikkeling en infraverbetering (klein en groot)
Er is sprake van een ontgronding als de grond wordt geroerd (dieper dan bij normale bewerkingen) of het maaiveld wordt verlaagd, er wordt dan een laag grond afgegraven. Wij regisseren ontgrondingen met een vergunningensysteem op grond van de Ontgrondingenwet en met meldingen op grond van de provinciale Omgevingsverordening. Het toezicht richt zich op de naleving van de voorwaarden. In 2023 zijn meerdere projectlocaties geïnspecteerd.

Zandwinningen
De complexiteit van de problematiek bij zandwinningen neemt toe. Enerzijds vanwege het tweeledig gebruik (winning en recreatie), anderzijds worden grote ingrepen in de omgeving steeds kritischer door de omgeving beoordeeld. Wij hebben ervoor gekozen om het toezicht op de zandwinningslocaties projectmatig op te pakken en prioriteit te geven. In 2023 zijn meerdere inspecties uitgevoerd bij 4 zandwinningen.

Illegale activiteiten
Wij hebben de toezichthoudende taak wanneer activiteiten worden uitgevoerd zonder de daarvoor nodige vergunningen. Voor deze 'illegale activiteiten en vrijevelddelicten' zijn vanuit de groene, grijze en blauwe wet- en regelgeving buitengewone opsporingsambtenaren ingezet. Hun bijdrage maakt de strafrechtelijke aanpak adequater. Bestuursrechtelijke handhaving wordt daarbij alleen toegepast om de overtreding ongedaan te maken. In 2023 waren er geen overtredingen waartegen wij bestuursrechtelijke handhavend hebben opgetreden.

2.7   Wet natuurbescherming

Algemeen
Ons natuurbeleid voeren we uit met meerdere instrumenten, waaronder vergunningverlening, toestemmingsbesluiten en toezicht en handhaving. Om planten- en diersoorten zoveel mogelijk te beschermen verlenen wij vergunningen/toestemmingsbesluiten en/of ontheffingen voor activiteiten. Met toezicht en handhaving beogen we het naleefgedrag te bevorderen. We constateren dat ons natuurbeleid en de uitvoering van de VTH-taken beter op elkaar aan kunnen sluiten, om zodoende de beleidscyclus sluitend te krijgen. Concreet gaat dit betekenen dat enerzijds onze beleidsdocumenten concrete(re) doelen voor de VTH-taken dienen te bevatten en anderzijds er op een meer gestructureerde wijze vanuit de uitvoering aan beleidsmakers dient te worden teruggekoppeld, zodat ons beleid voor het bereiken van de natuurdoelen waar nodig aangepast kan worden.

Soortenbescherming
Wij beschermen de leefgebieden van beschermde diersoorten. Menselijke activiteiten (zoals bouwen, slopen en bedrijvigheid) kunnen de leefgebieden verstoren. In 2023 constateerden we opnieuw een toenemende druk op de natuurgebieden. Dit uit zich in een grotere recreatiedruk, maar ook in diverse vormen van overlast en criminaliteit, variërend van wild crossen, stroperij tot het dumpen van afval.

Wij constateren ook dat evenementen tot verstoring van soorten kunnen leiden. De samenleving is zich daar meer bewust van geworden, wat zich uit in bezwaarprocedures tegen evenementen. Om bij gemeenten en organisatoren meer aandacht te krijgen voor het aspect natuur bij evenementen is in 2022 gestart met het uitwerken van een handreiking voor evenementen. Door een gebrek aan (beleids)capaciteit is er in 2023 geen concreet vervolg gegeven aan de handreiking.

Natura 2000-gebieden en stikstof
In 2023 hebben wij 10 Wnb-vergunningen verleend voor bezoeken (wadlopen, excursies) aan Rottumeroog.

Het aantal bij ons ingediende nog openstaande Wnb-vergunningaanvragen met betrekking tot stikstof bedroeg begin 2023 in totaal 168 en eind 2023 waren dat 191. Daaronder bevinden zich tientallen aanvragen waarvan een eerdere vergunning door de rechtbank is vernietigd. Bij bijna de helft van de vergunningaanvragen kan geen vergunning worden verleend omdat intern kan worden gesaldeerd of door ligging buiten de 25km-zone. Er wordt dan een toestemming in de vorm van een zogenoemd positief weigeringsbesluit gegeven. In 2023 zijn 30 positieve weigerings-besluiten afgegeven.
De beoordeling van de aanvragen is door verschillende gerechtelijke uitspraken niet gemakkelijker geworden. Op vergunningaanvragen met extern salderen kan niet worden beschikt omdat niet kan worden voldaan aan het additionaliteitsbeginsel. Vrijkomende 'stikstofruimte' door een stoppend bedrijf moet eerst ten goede komen aan de natuur. Pas als de in slechte staat verkerende natuur weer aan de beterende hand is mag vrijkomende stikstofruimte worden ingezet voor uitbreiding van bedrijven.

In 2023 is op twee verzoeken tot intrekking van een Wnb-vergunning (n.a.v. een besluit op basis van extern salderen uit 2022) een besluit genomen. Ook de uitspraken rondom de onterecht veronderstelde lage emissiefactoren voor emissiearme stallen uit de Regelingammoniak en veehouderij (Rav) zorgen voor onduidelijkheid, waardoor veel aanvragen langdurig blijven liggen.

Naast de aanvragen waren er begin 2023 187 PAS-meldingen die op legalisatie wachten. Ca. 30 hiervan liggen op meer dan 25 km van overbelast stikstofgevoelig gebied. Door de instelling van de 25km-rekenzone in Aerius wordt in die gevallen geen depositie berekend en zou geen vergunning nodig zijn. Deze PAS-melders hebben in 2023 een bestuurlijk rechtsoordeel ontvangen dat hun PAS-melding legaal is. Voor de overige meldingen wordt in kaart gebracht hoeveel stikstofruimte nodig is voor legalisatie. Een deel ervan zal intern kunnen salderen. Ook voor de meldingen speelt dat het momenteel vrijwel onmogelijk is om aan de additionaliteits-vereiste te voldoen.

Naar aanleiding van handhavingsverzoeken hebben wij zes fysieke controles uitgevoerd.

Jacht, beheer en schadebestrijding
De landelijke vrijstelling hadden wij in 2022 tijdelijk ongeldig geacht, waarvoor we het aantal aanvragen voor ontheffing van de Wet natuurbescherming ten opzichte van voorgaande jaren zagen toenemen. Na een bestuurlijk besluit (op basis van jurisprudentie) zijn we van deze lijn afgestapt, wat heeft geleid tot een afname van het aantal aanvragen voor ontheffingen voor bijvoorbeeld de houtduif, zwarte kraai en canadese gans.

In 2023 is voor het beheer van de reeënpopulatie een besluit genomen, waartegen nog een bezwaarprocedure loopt. In 2024 gaan vrijwel alle Faunabeheerplannen opnieuw door de goedkeuringsprocedure, met als gevolg dat ook nagenoeg álle daaraan gekoppelde besluiten opnieuw genomen moeten worden.

Samenwerking
Samen met partners (o.a. terreinbeherende organisaties, Hengelsportfederatie en politie) zetten we ons in voor het behoud en de ontwikkeling van de Natura2000-gebieden, zoals vastgesteld in de beheerplannen. Om het natuurtoezicht te versterken is, mede door de toenemende druk op de natuur, aan de terreinbeherende organisaties een tijdelijk subsidie verstrekt. In 2023 hebben we samen met de partners onderzocht hoe de samenwerking structureel kan worden versterkt. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een ambtelijk voorstel voor samenwerking. De daarvoor benodigde financiële middelen zullen bij de perspectiefnota 2025 aangevraagd worden.

In 2023 zijn aan de hand van de handhavingskalender gezamenlijke handhavingsacties uitgevoerd, onder andere in het Lauwersmeergebied, Zuidlaarmeergebied en de gemeenten Westerkwartier en Westerwolde. Ook zijn gezamenlijke controles uitgevoerd op volières, recreatievaart, jacht en visserij.

Houtopstanden
Het toezicht op houtopstanden richt zich op de controle van de herplantplicht. We zoeken in uitvoering en beleid de samenwerking met de gemeenten. Zo hebben wij in 2023 structureel overleggen gevoerd met de gemeente Westerkwartier over de handhaving op illegaal gevelde houtopstanden. Samen met de gemeente is gewerkt aan de actualisatie van het beleid voor de landschappelijk waardevolle houtsingels (Houtsingel Hoofdstructuur).

Versterkingsopgave
In 2023 is het toezicht op de generieke ontheffing in het kader van de versterkingsoperatie in het aardbevingsgebied voortgezet. De afspraken met de Nationaal Coördinator Groningen uit de voorgaande jaren zijn ook in 2023 toegepast.

Strafrecht
Het aantal strafrechtelijke zaken (152) is fors lager dan in 2022 (318) als gevolg van de erg lange doorlooptijd bij het ministerie van Justitie en Veiligheid voor het verlengen van de Boa-aktes. Hierdoor waren een aantal Boa's niet het hele jaar bevoegd om strafrechtelijk op te treden.

Strafrechtelijk zijn onder andere de volgende zaken door de Boa's opgepakt: loslopende honden, illegale velling, afvaldumping, visstroperij, opzettelijk doden van dieren, vernielen van nesten en het belemmeren of beledigen van een ambtenaar in functie.   

2.8   Wet hygiëne en veiligheid van badinrichtingen en zwemgelegenheden
Wij hebben de taak om toezicht te houden op badinrichtingen en zwemgelegenheden. In Groningen zijn ruim 80 badinrichtingen aanwezig. Wij wijzen ook jaarlijks de zwemwateren in oppervlaktewater aan. In 2023 hebben wij 47 locaties aangewezen. De waterschappen of Rijkswaterstaat controleren de waterkwaliteit en rapporteren ons daarover. Wij kunnen een zwemverbod of een negatief zwemadvies instellen. In 2023 is voor 19 locaties een of meerdere waarschuwingen en voor 5 locaties een negatief zwemadvies afgegeven.

Locaties met badwaterbassin(s)
Veel inrichtingen waren voor een bepaalde tijd gesloten. In 2023 hebben wij 83 jaartoetsen opgesteld, 27 administratieve controles en 45 inspecties uitgevoerd; twaalf keer was er aanleiding voor een (administratieve) hercontrole.
In totaal zijn er 43 handhavingsbrieven verstuurd. Daarnaast zijn er 6 locaties op eigen initiatief gesloten. Dit is bovengemiddeld. Het is een combinatie van de gevolgen van de coronasluiting, geen personeel, nieuwe wetgeving en de extra kosten die dit met zich meebrengt, de prijzen van gas, water en licht.

Zwemlocaties
Verschillende zwemlocaties hebben al enkele jaren last van blauwalg, zwemmersjeuk of zijn qua veiligheid matig. Er zijn 47 locaties geïnspecteerd. In 2023 heeft onze toezichthouders de locaties 57 keer bezocht. In het hoogseizoen zijn drukke zwemplassen meermaals bezocht.

2.9   Wet luchtvaart
Provincies zijn verantwoordelijk voor de verplichtingen van de Wet luchtvaart voor luchthavens van regionaal belang. Doel is enerzijds de exploitatie van regionale luchthavens toe te staan en anderzijds de ruimtelijke ordening rondom het luchthaventerrein te reguleren en de veiligheidsrisico’s, geluidhinder, luchtvervuiling en verstoring van natuur te beperken en te beheersen. Door deelname aan de Interprovinciale Contactgroep Luchtvaart bereiken we regionale en landelijke afstemming over wetgeving, beleid(ontwikkeling) en delen we kennis.

Vergunningen
Voor luchthavens van regionaal belang moet een Luchthavenbesluit (LHB) óf een Luchthavenregeling (LHR) worden vastgesteld. Het LHB en de LHR bevatten voorschriften. Wij hebben daar in 2023 geen toezicht op gehouden. In 2023 hebben wij geen Luchthavenbesluiten of -regelingen vastgesteld. In 2023 is overleg om te komen tot een LHB voor het helidek op het UMCG opgestart en heeft het UMCG daarvoor benodigde gegevens aangeleverd.

TUG Ontheffingen (tijdelijk en uitzonderlijk gebruik)
Bij de TUG-ontheffingen gaat het om starten van en landen buiten aangewezen luchthavens, bijvoorbeeld in een weiland of op een sportterrein. Veelal gaat het om helikopters. Wij registreren de aanvragen en het gebruik van de ontheffingen en monitoren daarmee waar in de provincie gevlogen wordt. Wij hebben in 2023 achttien TUG-ontheffingen verleend. Wij controleren steekproefsgewijs op de naleving van de ontheffingen.

2.10   Wegenwet, Waterwet, Binnenvaartwet en Scheepvaartverkeerswet
In deze paragraaf beschrijven wij onze uitvoerings- en handhavingstaken op basis van onze bevoegdheden in de Wegenwet, de Waterwet, de Binnenvaartwet, de Scheepvaartverkeerswet en de Omgevingsverordening Provincie Groningen.
In 2015 is gestart met het Programmatisch werken volgens de cyclus van de 'Big Eight'. In de daaropvolgende VTH-jaarprogramma's hebben wij aangegeven hoe wij door adequate vergunningverlening, toezicht en handhaving een bijdrage leveren aan het realiseren van de beleidsdoelstellingen. Wij stellen de prioriteiten in toezicht en handhaving aan de hand van onze risicoanalyse. Voor de vaarwegen waren onze prioriteiten: controle op diepgang van schepen, werken op en aan de vaarweg (zoals gestuurde boringen), snelheid van de beroeps- en recreatievaart, inrichtingseisen Binnenvaartwet, op- en overslag en het afmeer- ankerverbod.
De aantallen uitgevoerde controles leest u in bijlage 1. De gerealiseerde aantallen zijn hoger dan gepland. Met het nieuwe werkschip en het nieuwe registratiesysteem konden onze toezichthouders efficiënter werken. Tijdens de controles worden geregeld tekortkomingen en overtredingen geconstateerd, waarop onze inspecteurs corrigerend en zo nodig handhavend zijn opgetreden. De scheepvaartinspecteur heeft bijvoorbeeld verschillende speedbooteigenaren meerdere keren gewaarschuwd en daarna een proces-verbaal opgesteld. Ons nautisch toezicht hebben wij versterkt met een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA).
Onze weginspecteurs hebben in 2023 meerdere keren per week gecontroleerd of bij de aanleg van glasvezelkabels de regels van onze ontheffing worden gevolgd. De ervaring leert dat aannemers onze wegen, bermen en wegbeplanting beschadigen. De verscherpte controle blijkt noodzakelijk, want nog steeds worden afspraken niet volledig nagekomen. Aansluitend daarop voeren wij daardoor wekelijks gesprekken met aannemers en hun opdrachtgevers om onze voorwaarden duidelijk te maken. Wij hebben in 2023 wederom niet handhavend opgetreden, omdat de uitzondering voor de Telecomwet in de huidige tekst van de provinciale verordening de grondslag voor handhaving wegneemt. In 2024 is dit onder de nieuwe Omgevingswet wel mogelijk.   
De inspecteur kanalen heeft in de laatste maanden van 2023 meerdere keren de dijken gecontroleerd in verband met de hoge waterstand. Door deze hoge waterstand was er sprake van uitspoelingen ter hoogte van overkluizingen.

Bijlage 1 Gerealiseerde producten en diensten

Wabo - regulier

Domein

Product

Sub-product

Geplande output in 2023

Gerealiseerde output in 2023

Openstaande zaken

Niet uitgevoerde zaken

Toelichting

Milieu

Goedkeuringsbesluit

Aantal besluiten

15

12

5

0

Milieu

Informatieverstrekking bedrijfsactiviteit en milieu

Aantal verzoeken

7

3

3

1

Milieu

M.e.r.-beoordeling

Aantal beoordelingen

10

6

8

0

Milieu

Maatwerkvoorschrift milieu regulier

Aantal

0

0

1

0

Milieu

Maatwerkvoorschrift milieu uitgebreid

Aantal

0

0

1

0

Milieu

Melding Activiteitenbesluit

Aantal meldingen

7

5

7

0

Milieu

Actualisatietoets

Aantal toetsen

16

2

2

0

Milieu

Omgevingsvergunning enkelvoudig – Milieu actualiseren van een vergunning (klasse III)

Aantal

7

2

13

0

Milieu

Ontheffing verboden regulier

Aantal besluiten

7

3

1

0

Milieu

Toezicht gebiedsgericht milieu

Aantal controles

0

2

1

0

Milieu

Toezicht locatiegebonden aspectcontroles

Aantal controles

0

31

21

2

Tijdens de controle wordt ingezoomd op een aspect van de milieubelasting.

Milieu

Toezicht locatiegebonden (klasse III)

Aantal preventieve controles

101

62

5

25

Met preventieve controles stimuleren we het naleefgedrag waardoor risico's op milieuschade, schade aan de volksgezondheid en/of het optreden van nieuwe hindersituaties wordt verkleind.

Milieu

Toezicht locatiegebonden energie

Aantal controles

21

0

4

0

Milieu

Toezicht locatiegebonden indirecte lozingen

Aantal controles

14

2

4

0

Milieu

Activiteit milieu uitgebreid (klasse II en III)

Aantal

0

0

1

0

Asbest

Melding slopen met asbest

Aantal meldingen

20

14

0

0

Asbest

Toezicht slopen met asbest

Aantal controles

4

1

7

0

Bouw

Toezicht brandveilig gebruik

Aantal controles

2

1

0

0

Bouw

Melding brandveilig gebruik

Aantal meldingen

3

0

1

0

Bouw

Melding slopen zonder asbest

Aantal meldingen

4

5

2

0

Bouw

Ontheffing bouwwerkzaamheden buiten reguliere werktijd

Aantal ontheffingen

0

1

1

0

Bouw

Omgevingsvergunningaanvraag - Bouw complex

Aantal besluiten

15

0

2

0

Bouw

Omgevingsvergunningaanvraag - Bouw eenvoudig

Aantal besluiten

0

9

1

0

Bouw

Omgevingsvergunningaanvraag - Bouw klein

Aantal besluiten

3

4

1

0

Bouw

Omgevingsvergunningaanvraag - Monument

Aantal controles

1

0

0

0

Bouw

Omgevingsvergunningaanvraag - Overige

Aantal besluiten

6

0

0

0

Aanvragen over het aanleggen van een uitrit, een weg of een werk en aanvragen voor het vellen van hout op een bedrijfsterrein.

Bouw

Omgevingsvergunningaanvraag - RO

Aantal besluiten

6

3

1

0

Het betreft besluiten milieu en bouw die afwijken van het bestemmingsplan.

Bouw

Toezicht bestaande bouw

Aantal controles

0

2

0

0

Bouw

Toezicht nieuw - verbouw complex

Aantal controles

15

2

12

0

Bouw

Toezicht nieuw - verbouw eenvoudig

Aantal controles

44

7

15

0

Bouw

Toezicht slopen zonder asbest

Aantal controles

2

0

0

0

Bouw

Toezicht overige Wabo

Aantal controles       

12

0

0

0

Toezicht op het aanleggen van een uitrit, een weg of een werk en aanvragen voor het vellen van hout op een bedrijfsterrein.

Bouw

Toezicht RO

Aantal controles

2

0

2

1

Bouw

Vooroverleg bouw

Aantal bouwprocedures met een beoordeling van meerdere conceptaanvragen

0

6

2

0

Onafhankelijk

Handhaafbaarheidstoets

Aantal toetsen van vergunningen

75

44

4

0

Onafhankelijk

Hercontrole

Aantal hercontroles

77

43

54

2

Onafhankelijk

Naamswijziging vergunning

Aantal beoordelingen

6

1

0

0

Onafhankelijk

Omgevingsvergunningaanvraag - intrekken vergunning

Aantal besluiten

10

0

5

0

Onafhankelijk

Administratieve controle complex

Aantal controles

220

36

149

2

Onafhankelijk

Administratieve controle eenvoudig

Aantal controles

192

102

21

5

Met administratieve controles stimuleren we het naleefgedrag, waardoor de risico's op milieuschade, schade aan de volksgezondheid en/of het optreden van nieuwe hindersituaties wordt verkleind.

Juridisch en bestuurlijke handhaving

Behandeling/Toets BIBOB

Aantal toetsen

5

0

0

0

Juridisch en bestuurlijke handhaving

Bestuursdwang uitvoeren

Aantal trajecten

1

0

0

0

Na repressief toezicht volgt bij een blijvende overtreding de uitvoering van bestuursdwang.

Juridisch en bestuurlijke handhaving

Bezwaar

Aantal behandelde bezwaren

15

4

9

0

Juridisch en bestuurlijke handhaving

Last onder bestuursdwang opleggen

Aantal besluiten

2

0

0

0

Juridisch en bestuurlijke handhaving

Last onder dwangsom opleggen

Aantal besluiten

12

9

5

0

Juridisch en bestuurlijke handhaving

Vooraankondiging opstellen

Aantal vooraankondigingen

25

9

11

1

Na repressief toezicht volgt bij een blijvende overtreding een last onder dwangsom, last onder bestuursdwang of een bestuurlijke strafmaatregel (boete)

Juridisch en bestuurlijke handhaving

Voorlopige voorziening

Aantal trajecten met voorlopig voorziening

3

1

1

0

Juridisch en bestuurlijke handhaving

Zienswijze

Aantal behandelde zienswijzen

12

0

0

0

 Wabo - diensten

Domein

Dienst

Geplande output
in 2023

Gerealiseerde output in 2023

Milieu

Omgevingsvergunningaanvraag – Milieu regulier (klasse III)

2.000 uur

2.202 uur

Milieu

Omgevingsvergunningaanvraag – Milieu uitgebreid (klase III)

2.000 uur

2.260 uur

Milieu

Advisering lucht

125 uur

167 uur

Milieu

Advisering milieu

300 uur

108 uur

Milieu

Vooroverleg milieu (provincie)

2.000 uur

2.260 uur

Milieu

Advisering energie

640 uur

310 uur

Milieu

Advisering externe veiligheid

15 uur

9 uur

Milieu

Advisering geluid

0 uur

35 uur

Milieu

Advisering zonebeheer

60 uur

29 uur

Bodem

Advisering bodem

50 uur

17 uur

Bouw

Omgevingsvergunning-aanvraag – Zonder activiteit milieu

0 uur

240 uur

Bouw

Vooroverleg bouw

39 uur

0 uur

Onafhankelijk

Integraal advies

100 uur

39 uur

Onafhankelijk

Omgevingsvergunningaanvraag meervoudig - Met activiteit milieu

2.200 uur

3.099 uur

Juridisch en bestuurlijke handhaving

Advisering juridisch

100 uur

60 uur

Juridisch en bestuurlijke handhaving  

(Hoger) beroep

700 uur

750 uur

Juridisch en bestuurlijke handhaving

Beschikking juridisch

279 uur

624 uur

Individueel

Aanpak Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS)

200 uur

0 uur

Individueel

Circulaire economie

25 uur

0 uur

Individueel

Data en monitoring

250 uur

0 uur

Individueel

Informatie verstrekken

650 uur

542 uur

Individueel

Input milieubeleid / afstemming beleid en uitvoering

700 uur

0 uur

Individueel

Inzet op complexe dossiers

1.950 uur

0 uur

Individueel

Makelen reststromen

10 uur

0 uur

Individueel

NOA controles

50 uur

0 uur

Individueel

Omgevingswet

100 uur

0 uur

Wabo - Brzo en RIE-4

Domein

Product

Sub-product

Geplande output in 2023

Gerealiseerde output in 2023

Openstaande zaken

Toelichting

Milieu

Omgevingsvergunning9999aanvraag enkelvoudig - milieu actualiseren van een vergunning (klasse III)

Aantal

4

3

8

Milieu

Omgevingsvergunningaanvraag enkelvoudig – Milieu regulier (klasse III)

Aantal

8

9

7

Milieu

Omgevingsvergunningaanvraag enkelvoudig – milieu uitgebreid (klasse III)

Aantal

10

8

13

Milieu

Advisering lucht

Aantal adviezen

0

0

2

Milieu

Advisering MER

Aantal adviezen

0

0

2

Milieu

Advisering milieu

Aantal adviezen

4

3

3

Milieu

Brzo-toezicht

Aantal controles

56

33

21

21 van de 33 controles zijn nog niet administratief afgerond. Wij verwachten dat in 2024 te doen.

Milieu

Brzo-vergunningverlening

Aantal

8

0

0

Milieu

Goedkeuringsbesluit

Aantal besluiten

5

4

11

Milieu

Informatieverstrekking bedrijfsactiviteit en milieu

Aantal verzoeken

6

4

8

Milieu

M.e.r.-beoordeling

Aantal beoordelingen

4

2

0

Milieu

Maatwerkvoorschrift milieu regulier

Aantal besluiten

0

0

3

Milieu

Maatwerkvoorschrift milieu uitgebreid

Aantal besluiten

2

0

0

Milieu

Melding Activiteitenbesluit

Aantal meldingen

5

0

2

Milieu

Actualisatietoets

Aantal toetsen

2

6

0

Milieu

Toezicht locatiegebonden klasse III

Aantal preventieve controles

51

27

38

Met preventieve controles stimuleren we het naleefgedrag waardoor risico's op milieuschade, schade aan de volksgezondheid en/of het optreden van nieuwe hindersituaties wordt verkleind.

Milieu

Toezicht locatiegebonden aspectcontroles

Aantal aspectcontroles

1

3

1

Tijdens de controle wordt ingezoomd op een aspect van de milieubelasting.

Milieu

Toezicht locatiegebonden energie

Aantal controles

0

0

2

Milieu

Toezicht locatiegebonden indirecte lozingen

Aantal controles

4

5

2

Milieu

Vooroverleg milieu (provincie)

Overleg over concept vergunning-aanvragen

20

30

19

Asbest

Melding het slopen met asbest

Aantal meldingen

12

12

0

Asbest

Toezicht op slopen met asbest

Aantal controles

4

1

4

Bouw

Melding brandveilig gebruik

Aantal meldingen

0

2

0

Bouw

Melding voor het slopen - zonder asbest

Aantal meldingen

0

2

0

Bouw

Omgevingsvergunningaanvraag - Bouw complex

Aantal besluiten

1

1

3

Bouw

Omgevingsvergunningaanvraag - Bouw eenvoudig

Aantal besluiten

3

4

2

Bouw

Omgevingsvergunningaanvraag - Bouw klein

Aantal besluiten

0

1

0

Bouw

Omgevingsvergunningaanvraag - Meervoudig - zonder activiteit milieu

Aantal besluiten

0

5

1

Bouw

Omgevingsvergunningaanvraag - RO

Aantal besluiten

0

1

1

Het betreft besluiten milieu en bouw die afwijken van het bestemmingsplan.

Bouw

Ontheffing bouwwerkzaamheden buiten reguliere werktijden

Aantal ontheffingen

0

1

0

Bouw

Toezicht brandveilig gebruik

Aantal controles

2

1

0

Bouw

Toezicht nieuw - verbouw complex

Aantal controles

1

1

19

Bouw

Toezicht nieuw - verbouw eenvoudig

Aantal controles

3

10

13

Bouw

Toezicht op slopen - zonder asbest

Aantal controles

0

1

0

Bouw

Vooroverleg bouw

Aantal bouwprocedures met een beoordeling van meerdere conceptaanvragen

2

2

0

Bouw

Advisering brandveiligheid

Aantal adviezen

2

1

0

Onafhankelijk

Handhaafbaarheidstoets

Aantal toetsen van vergunningen

3

2

0

Onafhankelijk

Hercontrole

Aantal hercontroles

12

18

18

Onafhankelijk

Naamswijziging vergunning

Aantal beoordelingen

1

1

0

Onafhankelijk

Omgevingsvergunningaanvraag - intrekken vergunning

Aantal besluiten

1

2

0

Onafhankelijk

Administratieve controle complex

Aantal controles

35

36

14

ODG heeft 36 controles afgerond. 14 controles zijn gestart in 2023, die wij in 2024 afronden.

Onafhankelijk

Omgevingsvergunningaanvraag - Meervoudig - met activiteit milieu

Aantal besluiten

17

18

9

Naast de 18 besluiten hebben wij nog 9 aanvragen in behandeling. Wij verwachten daarop in 2024 te beslissen.

Onafhankelijk

Opleveringscontrole

Aantal controles

5

1

5

In 2022 zijn 5 opleveringscontroles gestart. Wij verwachten ze in 2023 af te ronden.

Onafhankelijk

Administratieve controle eenvoudig

Aantal controles

60

56

88

Met administratieve controles stimuleren we het naleefgedrag, waardoor de risico's op milieuschade, schade aan de volksgezondheid en/of het optreden van nieuwe hindersituaties wordt verkleind.

Juridisch en bestuurlijke handhaving

Advisering juridisch

Aantal adviezen

2

1

2

Juridisch en bestuurlijke handhaving

Beschikking juridisch

Aantal beschikkingen of besluiten

6

11

1

Het betreft onder andere gedoogbeschikkingen en besluiten op handhavingsverzoeken, ingebrekestellingen, geheimhoudingsverzoeken en WOO-verzoeken

Juridisch en bestuurlijke handhaving

Bezwaar

Aantal behandelde bezwaren

1

1

8

Juridisch en bestuurlijke handhaving

(Hoger) beroep

Aantal beroepen en hoger beroepen

2

1

1

Juridisch en bestuurlijke handhaving

Last onder dwangsom opleggen

Aantal besluiten

1

3

3

Juridisch en bestuurlijke handhaving

Vooraankondiging opstellen

Aantal vooraankondigingen

16

13

15

Na repressief toezicht volgt bij een blijvende overtreding een last onder dwangsom, last onder bestuursdwang of een bestuurlijke strafmaatregel (boete).

Juridisch en bestuurlijke handhaving

Voorlopige voorziening

Aantal trajecten met voorlopig voorziening

2

1

0

Juridisch en bestuurlijke handhaving

Zienswijze

Aantal behandelde zienswijzen

0

1

0

Wet milieubeheer (stortplaatsen)

Product

Sub-product

Geplande output in 2023

Gerealiseerde output in 2023

Openstaande zaken

Niet uitgevoerde zaken

Toelichting

Nazorg op gesloten stortplaatsen, waar op of na 1 september 1996 nog afval is gestort en het een gesloten stortplaats betreft.

Aantal locatiebezoeken

6

6

0

0

De gesloten stortplaatsen Kloosterlaan, Woldjerspoor, Dorkwerd en Usquert zijn bezocht.

Wet bodembescherming / Besluit bodemkwaliteit - regulier

Product/dienst

Sub-product

Geplande output in 2023

Gerealiseerde output in 2023

Openstaande zaken

Niet uitgevoerde zaken

Toelichting

Advisering bodem (dienst)

Aantal adviesuren

50 uur

17 uur

-

-

Dit betreft een dienst, geen product. Is ook in de dienstenlijst opgenomen

Melding bodem

Besluit bodemkwaliteit eenvoudig & complex

55

48

3

0

Toezicht Besluit bodemkwaliteit complex

Aantal controles

2

1

0

0

Toezicht Besluit bodemkwaliteit eenvoudig

Aantal controles

10

3

18

4

Toezicht bodemsanering en -bescherming
(= preventief toezicht bodemsanering)

Aantal controles

75

57

79

18

Het betreft administratieve en fysieke controles bij zowel eenvoudige als complexe bodemsaneringen.

Beoordeling bodemonderzoeken

Beoordeling bodemonderzoeken
Beoordeling evaluatierapporten

45

336

44

1

Vooroverleg bodem

Aantal locaties

2

0

4

3

Beschikking Wet bodembescherming

Beschikking (wel/niet) instemmen evaluatieverslag

25

17

30

0

Instemming Wet bodembescherming

Aanwijzing artikel 27 Wbb

2

0

0

0

Toezicht bodemaspecten Wm-inrichtingen

Herstel bodemkwaliteit

3

1

1

0

Wet bodembescherming / Besluit bodemkwaliteit - Brzo en RIE-4

Product

Sub-product

Geplande output in 2023

Gerealiseerde output in 2023

Openstaande zaken

Toelichting

Advisering bodem

 Aantal adviezen

0

2

2

Beoordeling bodemonderzoeken

Beoordeling bodemonderzoeken
Beoordeling evaluatierapporten

10

4

8

Beschikking Wet bodembescherming

Beschikking (wel/niet) instemmen evaluatieverslag

2

0

3

Instemming Wet bodembescherming

Aantal

0

1

0

Melding bodem

Besluit bodemkwaliteit eenvoudig & complex

2

4

0

Melding calamiteit bodem

Aantal meldingen

0

1

0

Toezicht Besluit bodemkwaliteit complex

Aantal controles

1

1

0

Toezicht Besluit bodemkwaliteit eenvoudig

Aantal controles

1

0

0

Toezicht bodemaspecten Wm-inrichtingen

Herstel bodemkwaliteit

3

2

0

Toezicht bodemsanering en -bescherming (preventief toezicht bodemsanering)

Aantal controles

10

1

10

Het betreft administratieve en fysieke controles bij zowel eenvoudige als complexe bodemsaneringen.

Vooroverleg bodem

Aantal locaties

1

0

0

Waterwet

Product

Sub-product

Geplande output in 2023

Gerealiseerde output in 2023

Openstaande zaken

Toelichting

Bescherming grondwater:
vergunningen voor grondwateronttrekkingen

Aantal beschikkingen

12 (incl.9 revisie-vergunningen)

0

3

Eind 2023 zijn drie aanvragen ingediend voor open bodemenergiesystemen.
Momenteel lopen er voorbereidingen voor revisie van drie verouderde vergunningen.

Bescherming drinkwater:
aanwijzen beschermingszones en ontheffingen verlenen van verboden

Aantal ontheffingen

1

0

2

Eind 2023 zijn twee verzoeken voor ontheffingen ingediend.

Bescherming grondwater:
regulier toezicht vergunningen voor grondwateronttrekkingen

Aantal controles

40 maal toezicht op onttrekkings-vergunningen/beschikkingen.
5 handhaaf-baarheidstoetsen op ontwerp-beschikkingen.

40

Administratieve controles warmte koude opslagsystemen.

Bescherming grondwater:

Handhaafbaarheidstoetsen opontwerpbeschikkingen.

Aantal

12

0

Er zijn geen handhaafbaarheidstoetsen geweest in verband met geen nieuwe aanvragen in 2023.

Bescherming drinkwater:
Reguliere handhaving

Aantal inspectierondes

5 (1 inspectie-ronde langs alle 5 grondwater-beschermingsgebieden (gwbg) en langs 4 drinkwater-wingebieden (dwg))

5 (1 inspectie-ronde langs 5 gwbg)

Controles worden uitgevoerd bij boringen waarvoor ontheffing nodig is.

Vuurwerkbesluit (evenementen en voorstellingen)

Product

Sub-product

Geplande output in 2023

Gerealiseerde output in 2023

Openstaande zaken

Toelichting

Verlenen van ontbrandingstoestemmingen

Aantal verleende toestemmingen

20

9

Er zijn bij ons 11 ontbrandingstoestemmingen aangevraagd, waarvan wij er 9 hebben vergund.

Ontbrandingsmeldingen

Aantal ingediende meldingen

30

16

Er zijn bij ons 16 ontbrandingen (waarvan 2 multiple events) gemeld, waarvan 2 ontbrandingen nadien door de opdrachtgevers zijn ingetrokken

Toezicht en handhaving

Aantal controles

50

De controles vinden plaats op basis van onze Risicoanalyse bedrijfsmatige vuurwerkontbrandingen.

Ontgrondingenwet

Product

Sub-product

Geplande output in 2023

Gerealiseerde output in 2023

Openstaande zaken

Toelichting

Toezicht en handhaving zandwinningen

Aantal inspecties bij zandwinningen

10

8

Dit betreffen de bezoeken aan de grotere winningen.

Toezicht en handhaving overige projectgebonden ontgrondingen

Aantal bezoeken

5

5

Wet natuurbescherming (Wnb)

Product

Sub-product

Geplande output in 2023

Gerealiseerde output in 2023

Openstaande zaken

Toelichting

Vergunningverlening soortenbescherming

Aantal vergunning- en ontheffingsaanvragen

-

98

De verleende ontheffingen hebben voornamelijk betrekking op diverse vleermuissoorten (o.a. kleine en ruige dwergvleermuis), vogelsoorten (o.a. roeken, zwaluw en merel), maar bijvoorbeeld ook de steenmarter en hermelijn.

Vergunningverlening gebiedsbescherming

Aantal vergunning- en ontheffingsaanvragen (stikstof)

-

40

191

10 Wnb-vergunningen en 30 zogenoemde positieve weigeringen. De werkvoorraad bevatte eind 2023 191 ingediende aanvragen en begin 2023 187 PAS-meldingen.

Vergunningverlening jacht, beheer en schadebestrijding

Aantal vergunning- en ontheffingsaanvragen

-

5

In 2023 hebben wij 5 ontheffingen afgegeven. De afname van het aantal t.o.v. vorig jaar (99 stuks) heeft te maken met een uitspraak van de Rechtbank Midden-Nederland over de landelijke vrijstelling voor de vos (onverbindendverklaring). Als gevolg daarvan was de landelijke vrijstelling voor de houtduif, zwarte kraai en Canadese gans tijdelijk niet geldig. Hiervoor moesten aparte ontheffingen verleend worden. In 2023 is besloten de 'oude' lijn weer te volgen, waardoor wij aanzienlijk minder ontheffingen hoefden te verlenen.

Vergunningverlening houtopstanden

Aantal aanvragen herplantplicht

-

33

Toezicht soortenbescherming

Aantal controles soorten

-

189 (totaal)

Het toezicht soortenbescherming vindt in hoofdzaak plaats op verleende ontheffingen en op de generieke ontheffing, die verleend is voor de versterkingsopgave in het aardbevingsgebied. In het kader van deze generieke ontheffing zijn er 38 controles uitgevoerd.

Wij hebben in 2023 ook 6 gebiedscontroles samen met onze handhavingspartners uitgevoerd.

Aantal behandelde (burger)meldingen

-

5

Toezicht gebiedsbescherming

Aantal controles op bescherming van gebieden (stikstof)

-

14

Naar aanleiding van handhavingsverzoeken hebben wij 14fysieke controles uitgevoerd.

Toezicht jacht, beheer en schadebestrijding

Aantal controles jacht

-

96

Aantal controles wadlopen

-

1

Toezicht houtopstanden

Aantal controles op houtopstanden

-

86

Het grootste deel van de controles vindt plaats binnen het grondgebied van de gemeente Westerkwartier. Er wordt daarbij nauw samengewerkt met de boa van de gemeente.

Aantal behandelde kapmeldingen

-

79

Handhaving

Aantal handhavingsverzoeken

-

17

Een drietal verzoeken zijn afkomstig van milieuorganisaties en hebben betrekking op een groot evenement in het Stadspark in Groningen. Andere verzoeken zijn onder andere gedaan voor illegale bomenkap en verstoring van broedplaatsen.

Aantal vooraankondigingen last onder dwangsom

-

2

Aantal lasten onder dwangsom

-

4

Betreft onder andere een last onder dwangsom voor het verstoren van broedende gierzwaluwen en het niet voldoen aan de voorschriften van de generieke ontheffing.

Aantal overtredingen waartegen onze boa's strafrechtelijk zijn opgetreden

-

152

Het aantal strafrechtelijke zaken is fors lager dan in 2022 (318 zaken) als gevolg van de erg lange doorlooptijd bij het ministerie van JenV voor het verlengen van de boa-aktes. Hierdoor waren een aantal boa's niet het hele jaar bevoegd om strafrechtelijk op te treden.

De overtredingen betroffen onder andere loslopende honden, illegale velling, afvaldumping, visstroperij, opzettelijk doden van dieren, vernielen van nesten en het belemmeren of beledigen van een ambtenaar in functie.   

Wet hygiëne en veiligheid van badinrichtingen en zwemgelegenheden (Whvbz)

Product

Sub-product

Geplande output in 2023

Gerealiseerde output in 2023

Openstaande zaken

Toelichting

Aanwijzing zwemwateren

Aantal nieuwe aanwijzingen

1

47

0

Wij kunnen een zwemverbod of een negatief zwemadvies instellen. In 2023 is voor 19 locaties een of meerdere waarschuwingen en voor 5 locaties een negatief zwemadvies afgegeven.

Regulier toezicht op badinrichtingen

Aantal controles

56

45 inspecties
27 administratieve controles
12 hercontroles

0

6 locaties op eigen initiatief gesloten. Dit is bovengemiddeld. Het is een combinatie van de gevolgen van de coronasluiting, geen personeel, nieuwe wetgeving en de extra kosten die dit met zich meebrengt, de prijzen van gas, water en licht. Opstellen van de jaartoets is dan overbodig.

Regulier toezicht op zwemwaterkwaliteit

Aantal beoordeelde jaartoetsen zwemwaterkwaliteit

82

83 jaartoetsen

0

Regulier toezicht op zwemlocaties

Aantal bezochte locaties

48

57

0

47 locaties zijn geïnspecteerd. In het hoogseizoen zijn drukke zwemplassen meermaals bezocht.

Wet luchtvaart (Wlv)

Product

Sub-product

Geplande output in 2023

Gerealiseerde output in 2023

Openstaande zaken

Toelichting

Luchthavenbesluit (LHB)

Aantal besluiten

-

-

Er is in 2022 met de exploitant van de heliport Eemshaven overleg gevoerd over gewenste aanpassingen van het LHB in verband met de wens ook in de nacht te vliegen, een oefentoren op te richten en de vliegroutes (beperkt) aan te passen. Vanwege belemmeringen vanuit de Wet natuurbescherming (ministerie van LNV is bevoegd gezag) is dit nog niet verder gekomen dan voorbereidende gesprekken.
De belemmering in het Besluit burgerluchthavens om voor het helidek op het gebouw van UMCG een LHB vast te stellen, is medio 2022 weggenomen. In de tweede helft van 2022 is met UMCG overleg opgestart om tot een LHB te komen. Moeilijkheid hierbij is dat de Wet luchtvaart geen plicht tot het indienen van een aanvraag omvat. In 2023 is dit overleg vervolgd en heeft UMCG in overleg de nodige gegevens aangeleverd die nodig zijn voor het opstellen van een LHB.

Luchthavenregeling (LHR)

Aantal regelingen

1

-

Van het Martini Ziekenhuis is over de wens om voor de helikopter start- en landingsplaats een LHR vast te stellen niets meer vernomen. We gaan er hierdoor van uit dat deze wens niet meer speelt.

TUG-ontheffing

Aantal ontheffingen

25

18

In 2023 zijn 9 generieke en 9 locatie gebonden TUG-ontheffingen verleend.

Toezicht luchthavens, luchthavenrapportages en TUG-ontheffingen

Aantal controles

5

1

Eén fysieke controle bij luchthaven Grootegast.

Nautisch beheer vaarwegen

Product

Sub-product

Geplande output in 2023

Gerealiseerde output in 2023

Openstaande zaken

Toelichting

Beroepsvaart

Aantal controles

220

Binnenvaartwet

Aantal controles

78

Overig

Aantal controles

6

Recreatievaart

Aantal controles

181

Regelen en begeleiden

Aantal controles

42

Snelle motorboten

Aantal controles

107

Vaarweg

Aantal controles

422

Vergunningen en ontheffingen

Aantal controles

161

Vaarwegen Omgevingsverordening

Product

Sub-product

Geplande output in 2023

Gerealiseerde output in 2023

Openstaande zaken

Toelichting

Toezicht op de aanleg van Kabels en leidingen

Aantal controles

1 keer in de twee weken per vaarweg

1 keer in de twee weken per vaarweg

Gestuurde boringen kunnen schade aan de vaarweg toe brengen en het kan leiden tot schade aan de bak. Er moet bekeken worden of een gestuurde boring voldoet aan bepaalde berekeningen ter voorkoming van schade aan de vaarweg.

Toezicht op de instandhouding van de vaarweg

Aantal controles

1 keer in de twee weken per vaarweg

1 keer in de twee weken per vaarweg

Door werkzaamheden kan de vaarweg gewijzigd of beschadigd worden. Dit kan de doorvaart belemmeren.
De laatste maanden van 2023 is er frequenter toezicht gehouden in verband met de hoge waterstand (uitspoelingen).

Wegen Omgevingsverordening

Product

Sub-product

Geplande output in 2023

Gerealiseerde output in 2023

Openstaande zaken

Toelichting

Toezicht op de aanleg van Kabels en leidingen

Aantal controles

2 keer per week per weg

2 keer per week per weg

Voor wat betreft toezicht hebben wij geen cijfers, de weginspecteurs bekijken elke ochtend waar verkeersmaatregelen worden getroffen, waar een ontheffing voor is afgegeven en wat hun mailbox voor werkvoorraad aanbiedt.
Aan de hand daarvan bepalen ze hun route in hun rayon en gaan de werkzaamheden bij langs, aangezien niet alle werkzaamheden van tevoren worden gemeld, is het niet altijd bekend dat het werk op dat moment wordt uitgevoerd. Zodoende kan de gerealiseerde output van 2022 hoger uitvallen.

T&H Objecten en werken langs de weg

Aantal controles

2 keer per week per weg

2 keer per week per weg

Voor wat betreft toezicht hebben wij geen cijfers, de weginspecteurs bekijken elke ochtend waar verkeersmaatregelen worden getroffen, waar een ontheffing voor is afgegeven en wat hun mailbox voor werkvoorraad aanbiedt.
Aan de hand daarvan bepalen ze hun route in hun rayon en gaan de werkzaamheden bij langs, aangezien niet alle werkzaamheden van tevoren worden gemeld, is het niet altijd bekend dat het werk op dat moment wordt uitgevoerd. Zodoende kan de gerealiseerde output van 2022 hoger uitvallen.

T&H Belemmering zicht weggebruiker

Aantal controles

2 keer per week per weg

2 keer per week per weg

Voor wat betreft toezicht hebben wij geen cijfers, de weginspecteurs bekijken elke ochtend waar verkeersmaatregelen worden getroffen, waar een ontheffing voor is afgegeven en wat hun mailbox voor werkvoorraad aanbiedt.
Aan de hand daarvan bepalen ze hun route in hun rayon en gaan de werkzaamheden bij langs, aangezien niet alle werkzaamheden van tevoren worden gemeld, is het niet altijd bekend dat het werk op dat moment wordt uitgevoerd. Zodoende kan de gerealiseerde output van 2022 hoger uitvallen.

T&H Verkeersmaatregelen

Aantal controles

2 keer per week per weg

2 keer per week per weg

Voor wat betreft toezicht hebben wij geen cijfers, de weginspecteurs bekijken elke ochtend waar verkeersmaatregelen worden getroffen, waar een ontheffing voor is afgegeven en wat hun mailbox voor werkvoorraad aanbiedt.
Aan de hand daarvan bepalen ze hun route in hun rayon en gaan de werkzaamheden bij langs, aangezien niet alle werkzaamheden van tevoren worden gemeld, is het niet altijd bekend dat het werk op dat moment wordt uitgevoerd. Zodoende kan de gerealiseerde output van 2022 hoger uitvallen.

 Vergunningen/Ontheffingen Wegen en vaarwegen

Product

Sub-product

Geplande output in 2023

Gerealiseerde output in 2023

Openstaande zaken

Toelichting

Ontheffingen/ vergunningen

Aantal besluiten

 195 OVG
130 TW
20 Wabo
9 Evenementen
10 Toestemmingen
30 LBW
1 NKL
1 WVW
131 BPR
29 SVW

OVG = Ontheffing omgevingsverordening provincie Groningen 2016
TW = Telecommunicatiewet
Wabo = advies in -en uitrit
Toestemmingen = Privaatrechtelijk (Blauwestad, geocache)
LBW = Ontheffing landbouwvoertuigen >3m-3,5m
NKL = Nadeelcompensatieregeling verleggen kabels en leidingen in en buiten rijkswaterstaatswerken en spoorwegwerken 1999
WvW = Wegenverkeerswet
BPR = Binnenvaart Politie regelement
SVW = Scheepvaartverkeerswet

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2024 11:06:51 met de export van 05/22/2024 11:03:14