Balans per 31 december

Vaste passiva

Exploitatie openbaar vervoer, innovatieve en overige maatregelen

Ingesteld per

2021

Soort

Bestemmingsreserve

Functie

Sparen/ besteding, egalisatie

Doel / Nut en Noodzaak

Spaarfunctie: Sparen voor dekking van OV-projecten, innovatieve en overige maatregelen zoals bijvoorbeeld gedragsbeïnvloeding. De projecten zullen benoemd worden in het jaarlijks vast te stellen bestedingsplan mobiliteit als nadere uitwerking van het uitvoeringsprogramma mobiliteit.    
Egalisatiefunctie: In jaren van onderbesteding voegen we het restant van de jaarlijks begrote middelen voor de exploitatie van openbaar vervoer en de innovatieve en overige maatregelen toe aan de reserve.

Voorwaarden
voor aanwending

Spaarfunctie: Sparen voor de projecten openbaar vervoer en de innovatieve en overige maatregelen. De projecten zullen benoemd worden in het jaarlijks vast te stellen bestedingsplan mobiliteit als nadere uitwerking van het uitvoeringsprogramma mobiliteit.    
Egalisatiefunctie: Lasten en baten moeten vallen binnen de door uw Staten vastgestelde reikwijdte van de in de begroting opgenomen middelen voor de exploitatie van openbaar vervoer en de innovatieve en overige maatregelen.

Bestedingsplan

Spaarfunctie: Sparen voor de projecten openbaar vervoer en de innovatieve en overige maatregelen. De projecten zijn de thans lopende projecten en de vanuit het programma mobiliteit af te leiden en op te starten projecten.
Egalisatiefunctie: Het bestedingsplan is de jaarlijkse begroting waarin de middelen ten behoeve van de exploitatie van openbaar vervoer en de innovatieve en overige maatregelen zijn opgenomen.

Ontwikkelingen

Het saldo in de reserve Verkeer en Vervoer was bestemd voor de hierin opgenomen infrastructurele en OV-projecten en taken met een meerjarig karakter. De infrastructurele projecten zijn overgeheveld naar de reserve Investeringen in infrastructuur (onder andere Ringweg stad Groningen, Spoor Groningen-Winschoten, N33 Zuidbroek-Appingedam, N366 Veendam-Ter Apel en N355 Zuidhorn-Groningen). De OV-projecten en de innovatieve mobiliteitsprojecten (ERTMS, waterstoftreinen, ketenmobiliteit e.d.) worden samen met de eventuele vrije ruimte onderdeel van deze reserve.

Saldo ultimo 2023

€ 55.915.834 (spaar-/bestedingsfunctie)

Verplichtingen

€ 34.961.423 (spaar-/bestedingsfunctie)

Gelabeld

€ 20.829.431(spaar-/bestedingsfunctie)

Toets labeling

De grootste gelabelde bedragen zijn gelabeld voor waterstoftreinen, verkeersveiligheid, exploitatie OV en het waterstofproject HEAVENN. Deze middelen zijn een aantal jaren gelabeld binnen de reserve.   

Vrije ruimte ultimo 2023

€ 124.980

Minimum - maximum standen

Spaarfunctie: De minimale omvang is gelijk aan het verplichte bedrag 2021 van afgerond € 16,1 miljoen. De maximale omvang is afhankelijk van de benodigde budgetten voor de projecten waarvoor gespaard wordt binnen deze reserve. € 45 miljoen (excl. indexatie/IBOI) wordt op dit moment gezien als toegestaan maximum. Bij dat niveau is de reserve voldoende op pijl is voor voeding aan de projecten.  
Egalisatiefunctie: Minimale omvang is nul, reserve mag niet negatief zijn. Voor de egalisatiefunctie hanteren we geen maximum. De egalisatiefunctie wordt gebruikt bij het schuiven van budgettaire ruimte over de jaren heen, daarbij gaat het om het grillig verloop van de uitgaven te egaliseren.

Opheffing criteria

Spaarfunctie: De reserve kan worden opgeheven wanneer er geen OV-projecten en taken en/of innovatieve mobiliteitsprojecten worden uitgevoerd binnen de provincie of wanneer de reserve onder het minimum zakt. In dat laatste geval zullen middelen die annex zijn met de OV-taken en/of innovatieve mobiliteitsprojecten in de reguliere begroting opgenomen worden.
Egalisatiefunctie: De reserve vervult geen egalisatiefunctie meer wanneer er niet langer sprake is van een grillig verloop van de uitgaven.    

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2024 11:06:51 met de export van 05/22/2024 11:03:14