2. Milieu en energie

2.2. Energie en klimaat

Beleidsdoel Energietransitie

Streven naar 55% CO 2 -emissiereductie in 2030 in onze provincie ten opzichte van de CO 2 -uitstoot in 1990, dus van 8,6 Mton CO 2 in 1990 naar maximaal 4,4 Mton CO 2 in 2030

Indicatoren

Realisatiewaarden

Streefwaarden

Omschrijving

2020

2021

2022

2023

2023

2024

2025

2026

Verplichte indicatoren (BBV)

Totale emissie broeikasgassen (uitgedrukt in CO2-equivalenten) in absolute aantallen (tonnen uitstoot)

Landelijke waarde

5,7 mln.

118,2 mln.

n.n.b.

114,7 mln.

n.n.b.

n.n.b.

n.n.b.

n.n.b.

Totale productie van hernieuwbare energie in petajoule (PJ)

Landelijke waarde (PJ)

14,1

194,0

15,7

220,9

n.n.b.

n.n.b.

n.n.b.

n.n.b.

Eigen indicatoren 1)

Realisatie taakstelling wind

656,4 MW

727,8 MW

832 MW

832
MW

855,5 MW

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Energie door zonneweides

298 MWp zon-PV

712 MWp zon-PV

815,5 MWp zon-PV

989
 MWp   zon- PV

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

CO2-emissiereductie:
0,08 Mton per jaar 2)

n.n.b.

n.n.b.

n.n.b.

0,32 Mton

0,40 Mton

RES: 5,7 TWh duurzame energie in 2030 (2020 =  4 TWh):
- aantal verleende vergunde incl. geplaatste TWh zon
- aantal verleende vergunde incl. geplaatste TWh wind

1,4 TWh
0,728 Twh

1,66 TWh
0,832 TWh

1,75 TWh
3,16
TWh

4,0 TWh

n.n.b.

n.n.b.

n.n.b.

Aantal verleende vergunningen op orde en toezicht energiebesparing en CO2-reducerende voorschriften:
0,2 Mton per jaar
- aantal aangepaste vergunningen
- aantal provinciale bedrijven toezicht 3)

9

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

0,8 Mton

1,0 Mton

n.n.b.

n.n.b.

Ten aanzien van de verplichte indicatoren (bron: Klimaatmonitor RWS) zijn nog geen provinciale doelstellingen of streefwaarden voor de komende periode vastgelegd.

  1. De Klimaatagenda Groningen 2030 is op 30 september 2020 behandeld in Provinciale Staten. De eigen indicatoren zijn op basis hiervan aangepast. Voor de monitoring worden gegevens gebruikt uit openbare gegevensbronnen zoals de Nederlandse Emissieregistratie, CBS, Klimaatmonitor, PBL et cetera. De meest geactualiseerde data, die zijn gepubliceerd, betreffen het jaar 2019. Veel cijfers zijn terug te vinden op de nationale klimaatmonitor . NB. Met ingang van de Begroting 2024 worden deze eigen indicatoren, met uitzondering van de RES: 5,7 TWh duurzame energie in 2030, niet meer opgenomen, aangezien deze indicatoren behoren bij de afgelopen collegeperiode. De RES-indicator wordt wel opgenomen in de Begroting 2024, hierbij wordt verwezen naar de RESGroningen.nl . De komende periode wordt het hoofdlijnenakkoord verder uitgewerkt, wat moet resulteren in een uitvoeringsprogramma 2024/2025. Mogelijk volgen hieruit nieuwe eigen indicatoren, die worden dan vervolgens opgenomen in de eerstvolgende P&C-cyclus.
  2. Vanaf 2021 moeten landelijk jaarlijks 50.000 woningen ‘van het gas’ worden gehaald. Het tempo voor 2030 moet worden opgeschroefd tot 200.000 woningen per jaar. Zo moet een landelijke CO 2 -reductie van 2,4 megaton (Mton) in 2030 worden bewerkstelligd. Doorvertaald naar de Groningse doelstelling betekent dit een CO 2 -emissiereductie 0,08 ton per jaar. De gemeenten spelen een centrale rol in het verduurzamen van de gebouwde omgeving.
  3. Dit zijn alle vergunningen op orde en toezicht uitgevoerd op het naleven van energiebesparende en CO 2 -reducerende voorschriften, met inachtneming van wijzigingen in nationale wetgeving (onder andere CO 2 -normering, Omgevingswet). Dit beleidsdoel is in 2020 behaald.  

Bestaande prioriteiten

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

Wij ondersteunen de ambitie uit het Klimaatakkoord om in 2030 49% CO2-emissiereductie te realiseren ten opzichte van 1990. We streven naar een reductie van 55%.

Resultaat 2023

groen

Resultaat 2023

  • Het behalen van de taakstelling windenergie op land.
  • Er is 833,3 MW van de doelstelling van 855,5 MW in 2023 gerealiseerd. Met de positieve uitspraak in de Raad van State ten aanzien van het windpark Uitbreiding Delfzijl Zuid zal de gehele taakstelling toch worden behaald met enige vertraging.  
  • Het realiseren van duurzame energieproductie op eigen grond.

oranje

  • Op een deel van ons voormalig baggerdepot Dorkwerd wordt gewerkt aan het realiseren van een zonthermiepark en een ecologisch inrichtingsplan. De rol van de provincie Groningen ten aanzien van de realisatie is reeds afgerond. De bouwfase is later gestart, hiermee is in 2022 een start gemaakt. Vanaf 2024 levert het park duurzame warmte.
  • Het doorontwikkelen van ruimtelijke inpassingsprincipes voor duurzame energieproductie.

groen

  • Er wordt verder gewerkt aan verbeterrichtingen voor het zonne-energiebeleid. De kwalitatieve beleidsevaluatie met input van al onze stakeholders heeft ons hiervoor input gegeven en wordt meegenomen in de Omgevingsvisie.
  • Doel 5,7 TWh duurzame energie in 2030 (van 4 TWh in 2020).

groen

  • Met de Regionale Energietransitie (RES) 1.0 is een gemeenschappelijk gedragen ambitie geformuleerd om in 2023 jaarlijks 5,7 TWh aan duurzame energie te produceren. De voortgangsrapportage van de RES 2.0 is op 10 mei 2023ter informatie aangeboden aan uw Staten (zie brief). Op basis van die  voortgangsrapportage was de stand van zaken dat alle al uitgevoerde wind- en zonne-energieprojecten in onze regio samen 4,1 TWh leveren.

Prioriteiten Perspectiefnota 2023

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

Grote transitie Klimaat en energie:
Wind op zee

Resultaat 2023

Resultaat 2023

  • Het borgen van de provinciale inzet (energie, economie, ecologie) bij het Programma Aansluiting Wind op Zee Eemshaven (PAWOZ), met als resultaat het opleveren van een gedragen tracékeuze voor aansluiting van offshore windparken boven de Wadden op de Eemshaven.

groen

  • Aan het borgen van de provinciale inzet (energie, economie, ecologie) bij het Programma Aansluiting Wind op Zee Eemshaven (PAWOZ),wordt de komende periode verder gewerkt.
  • Hier geven we invulling aan door samen met regiopartners het Rijk te ondersteunen en inhoudelijk en procesmatig te adviseren bij het doorlopen van en de besluitvorming in de noodzakelijke ruimtelijke procedures, het afstemmen van PAWOZ op andere ruimtelijke trajecten (zoals ontwikkeling Oostpolder), het creëren van draagvlak en het omgevingsmanagement.

groen

  • Hieraan geven we invulling door samen met regiopartners met het Rijk samen te werken en inhoudelijk en procesmatig te adviseren bij het doorlopen van en de besluitvorming in de noodzakelijke ruimtelijke procedures, het afstemmen van PAWOZ op andere ruimtelijke trajecten (zoals ontwikkeling Oostpolder), het in kaart brengen van draagvlak en de mitsen, maren en wensen van de omgeving (het omgevingsmanagement).
  • Nog in 2022 verwacht het Rijk de Notitie Reikwijdte en Detailniveau te kunnen vaststellen. In 2023 worden de onderzoeken in het kader van de milieueffectrapportage en integrale effectanalyse uitgevoerd om daarmee het programma te kunnen vaststellen, zodat in 2024 de projectenfase kan starten.

oranje

  • Eind 2022 heeft het Rijk de Notitie Reikwijdte en Detailniveau vastgesteld. In 2023 en 2024 zijn en worden de onderzoeken in het kader van de milieueffectrapportage en integrale effectanalyse uitgevoerd, om daarmee het programma te kunnen vaststellen, zodat eind 2024 of in 2025 de projectenfase kan starten. Initieel was de planning van het ministerie van EZK om het programma eind 2023 vast te stellen, maar er is een vertraging opgetreden in het Programma van ongeveer een jaar. Dit heeft te maken met de politieke gevolgen van inmiddels twee verkiezingen (Provinciale Staten en Tweede Kamer), met de complexiteit van de opgave en de uitwerking ervan in de plan-MER en met toevoegingen van de scope van het onderzoek met een tunnelvariant en een waterstofdemonstratieproject.
  • Tevens zetten we in op de uitbreiding van locaties voor windenergie op zee na 2031 waarvan de aanlanding zowel in de vorm van elektriciteit als mogelijk waterstof in de Eemshaven plaatsvindt.

groen

  • We zitten met het Rijk aan tafel ten aanzien van mogelijke uitbreiding van locaties voor windenergie op zee na 2031 waarvan de aanlanding zowel in de vorm van elektriciteit als mogelijk waterstof in de Eemshaven plaats zou kunnen vinden.
  • Tenslotte draagt deze opgave bij aan een verbeterde samenwerking rond het Waddendossier. Deze opgave draagt daarmee bij aan de beleidsthema's klimaat, waterstof, economie, wadden en landbouw.

groen

  • Dit is geborgd via de integrale adviezen vanuit het multiteam PAWOZ-E.

Regulier

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

Regionale Energiestrategie (RES)

Resultaat 2023

Resultaat 2023

  • De Regionale Energiestrategie Groningen, gezamenlijk gedragen ambitie voor de productie van duurzame elektriciteit in de provincie tot en met 2030 en daarnaast een actuele regionale structuur voor warmte.

groen

  • Met de Regionale Energietransitie (RES) 1.0 is een gemeenschappelijk gedragen ambitie geformuleerd om in 2023 jaarlijks 5,7 TWh aan duurzame energie te produceren. De voortgangsrapportage van de RES 2.0 is op 10 mei 2023 ter informatie aangeboden aan Provinciale Staten.
  • Het ruimtelijk faciliteren van de ambitie uit de Regionale Energiestrategie.

groen

  • De ambitie van de RES is een optelsom van bestaande projecten en vastgesteld (ruimtelijk) beleid van gemeenten. Daarmee is de ambitie van de RES Groningen ruimtelijk gefaciliteerd.
  • Deelnemers aan de RES faciliteren om winsten opwek duurzame elektriciteit zoveel mogelijk binnen de regio houden.

groen

  • Zie eerste prestatie hierboven onder Resultaat 2023.

Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

N.v.t.

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2024 11:06:51 met de export van 05/22/2024 11:03:14