2. Milieu en energie

2.1. Milieu

Beleidsdoel Gaswinning

Inzetten op een zorgvuldig gebruik van de ondergrond waarbij sprake is van een veilig en verantwoord niveau van gaswinning en daarbij bijdragen aan oplossingen voor schadeherstel en versterking en het creëren van een kansrijk perspectief voor het aardbevingsgebied waardoor het vertrouwen bij de Groninger bevolking wordt hersteld

Indicatoren

Realisatiewaarden

Streefwaarden

Omschrijving

2020

2021

2022

2023

2023

2024

2025

2026

Verplichte indicatoren (BBV)

N.v.t.

Eigen indicatoren

N.v.t.

Voor wat betreft de schadeafhandeling, versterking en de hoogte van de gaswinning heeft de provincie geen systeemverantwoordelijkheid maar een coördinerende en faciliterende rol. Daarom zijn geen indicatoren opgenomen. Voor het Nationaal Programma Groningen zijn aparte afspraken gemaakt over indicatoren. Hiervoor wordt op overkoepelend niveau voor het gehele programma gerapporteerd door het bestuur van Nationaal Programma Groningen.

Bestaande prioriteiten

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

  • Een effectief en efficiënt proces van schadeherstel en versterking, waarin de inwoner centraal staat en waardoor in Groningen net zo veilig gewoond en gewerkt kan worden als elders in Nederland en waar sprake is van een normale woningmarkt;
  • Het Rijk heeft in 2018 de verantwoordelijkheid overgenomen van NAM voor wat betreft de schadeafhandeling en de versterking. De uitvoering ligt middels de Tijdelijke Wet Groningen inmiddels bij respectievelijk het IMG en de NCG. Wij zijn een constructieve gesprekspartner voor het Rijk, de aardbevingsgemeenten, de uitvoeringsorganisaties en de maatschappelijke organisaties bij de uitvoering van een slagvaardige versterkingsoperatie, ruimhartige schadevergoeding voor de inwoners, snelle verlaging van het winningsniveau, verbetering van de bestuurlijke structuren en het ontwikkelen en verbeteren van het perspectief van de provincie. We vervullen hierbij een agenderende, adviserende en faciliterende rol.
  • Het Rijk is verantwoordelijk voor de hoogte van de gaswinning. Wij volgen nauwlettend het kabinetsbesluit om de gaswinning zo snel mogelijk terug te brengen naar nul. Voor ons hangt de hoogte van de winning en de afhandeling van schade en versterking nadrukkelijk samen. Indien noodzakelijk, tekenen wij samen met de andere overheden beroep aan tegen het vaststellingsbesluit van de minister.
  • Het Rijk keert een lumpsum-bedrag uit voor uitvoering werkzaamheden in het gaswinningsdossier. Daarnaast worden aanvullende afspraken gemaakt ten aanzien van de financiering van het Agroprogramma, het MKB-programma, Sociale Pijler en de financiering van de maatschappelijke organisaties.
  • De financiering van de betrokken maatschappelijke organisaties verloopt via de provincie waarbij de middelen bij het Rijk vandaan komen. Vanaf 2023 wordt voor meerdere jaren een financiering van het Rijk, via de provincie, aan de maatschappelijke organisaties verstrekt. De provincie zet deze middelen weg via een begrotingswijziging.
  • Nationaal Programma Groningen: nieuw perspectief bieden voor onze provincie. (Zie paragraaf Nationaal Programma Groningen.)

Resultaat 2023
In samenwerking met Rijk, regio, uitvoeringsorganisaties (NCG, IMG) en maatschappelijke organisaties:

Resultaat 2023
In samenwerking met Rijk, regio, uitvoeringsorganisaties (NCG, IMG) en maatschappelijke organisaties:

  • Inzetten op of bevorderen van de versterking van gebouwen op basis van een reële planning, mede op basis van het versnellingspakket zoals vastgelegd in het BOG van 20 januari 2020, de bestuurlijke afspraken van 6 november 2020, het Bouwakkoord en de lokale plannen van aanpak;  

groen

  • De rol van de provincie is zeer beperkt; zij heeft hier geen systeemverantwoordelijkheid in (systeemverantwoordelijke: Rijk, opdrachtgever: aardbevingsgemeenten, uitvoerder: NCG).
  • Bevorderen van een rechtvaardige en ruimhartige behandeling binnen een redelijke afhandelingstermijn van nieuwe schademeldingen door het IMG;

groen

  • De provincie en de gemeenten hebben bestuurlijk periodiek overleg met IMG (Instituut Mijnbouwschade Groningen) gevoerd. De invloed van de overheden is beperkt omdat IMG een onafhankelijk bestuursorgaan is. De regionale focus ligt voortdurend op versnelling, verbetering en rechtvaardigheid.
  • Bevorderen dat het IMG een regeling immateriële schade voor minderjarigen opstelt en in uitvoering neemt;

groen

  • Voorstellen om knelpunten rond schadeafhandeling op te lossen, zijn naar voren gebracht in de regionale reactie op het rapport Groningers boven gas. IMG heeft in 2021 een regeling immateriële schade vastgesteld. De regeling wordt gefaseerd opengesteld. IMG heeft bekendgemaakt dat verschillen in schadevergoeding binnen gezinnen worden opgeheven.
  • Mede zorg dragen voor het inregelen van de bestuurlijke (samenwerkings)structuren die bijdragen aan het op de juiste wijze uitvoering geven aan de Tijdelijke Wet Groningen;

groen

  • De Tijdelijke wet Groningen regelt de afhandeling van schade en versterking. De provincie is deelnemer aan verschillende overlegvormen met Rijk, gemeenten en uitvoeringsinstanties.
  • Beoordelen of het vaststellingsbesluit 2022-2023 voldoet aan de eisen die de wet daaraan stelt.

groen

  • De provincie heeft - samen met de regio - pro forma beroep ingesteld tegen de wijziging van het vaststellingsbesluit omdat de risicoanalyse ontbrak. Toen die analyse is uitgevoerd en de staatssecretaris toezegde om de gebouwen aan het versterkingsprogramma toe te voegen, is het beroep ingetrokken.
  • Bevorderen van rechtvaardige en ruimhartige afhandeling van schademeldingen door IMG.

groen

  • De provincie heeft hierin een zeer beperkte rol. Samen met de regio bespreken we rechtvaardige en ruimhartige schadeafhandeling met IMG en Rijk en hebben we voorstellen gedaan in reactie op het rapport Groningers boven Gas.
  • Bevorderen van de beëindiging gaswinning uit het Groningenveld voor de leveringszekerheid eind 2023 of 2024.  

groen

  • Het zo snel mogelijk sluiten van het Groningenveld blijft onze inzet. Dit benadrukken we in onze reactie op (ontwerp) vaststellingsbesluiten en in onze reactie op het rapport Groningers boven gas.
  • Realisatie van investeringen in Nationaal Programma Groningen, in samenwerking met Rijk, gemeenten en regionale partners en met een zo groot mogelijke financiële hefboom.

groen

  • De provincie is verantwoordelijk voor het thematisch programma waarmee geïnvesteerd wordt in bovenlokale onderwerpen. Hiervoor is tot op heden een budget beschikbaar van € 193,8 miljoen. In de periode 2018-2023 zijn hieruit 76 projecten gefinancierd en in uitvoering gegaan. Het beschikbare budget komt daarmee uit op € 38,1 miljoen. De komende periode worden samen met onze partners nieuwe projecten ontwikkeld om de doelstellingen van Nationaal Programma Groningen te behalen. Uw Staten hebben op 20 december 2023 ingestemd met het provinciaal programmaplan voor Nationaal Programma Groningen voor de periode 2024-2029. Als uitwerking hiervan worden uitvoeringsprogramma's van de vier programmalijnen energie, landelijk gebied, gezondheid en onderwijs en arbeidsmarkt in 2024 ter besluitvorming voorgelegd aan uw Staten. Met het provinciaal programmaplan is in totaal € 287,8 miljoen gemoeid. Indien middelen van het thematisch programma resteren zullen deze besteed worden binnen de kaders van dit nieuwe provinciaal programmaplan, Dit leidt dan tot een actualisatie van het provinciaal programmaplan.  
  • Projecten vallend onder het thematisch programma van Nationaal Programma Groningen in uitvoering brengen.

groen

  • Op dit moment hebben in totaal 76 projecten financiering ontvangen vanuit het thematisch programma. Deze projecten worden op dit moment uitgevoerd door de provincie en/of regionale partners.
  • Realiseren van perspectief met het Agroprogramma voor boeren en het Mkb-programma voor mkb'ers in het aardbevingsgebied, door het bieden van ondersteuning en financiële bijstand in tenminste de periode t/m 2025.

groen

  • Wij voeren de programmatische aanpak van het Agroprogramma en Mkb-programma uit. Dit zijn integrale programma's uit de bestuurlijke afspraken van 6 november 2020, waarvoor de provincie een specifieke uitkering ontvangt van het Rijk. Met deze programma's wordt perspectief gecreëerd voor mkb'ers en agrariërs in het aardbevingsgebied. T.a.v. Agroprogramma:30 agrarische ondernemingen die gebruik hebben gemaakt van de Subsidieregeling Deskundigenkosten in het afgelopen jaar; Inwerkingtreding van de Maatwerkregeling (voor agrariërs met een investeringsvraagstuk) sinds 1 december 2023. T.a.v. Mkb-programma: Start begeleiding door twee mkb-consulenten. GroBusiness heeft 706 ondernemers in het aardbevingsgebied gesproken en geadviseerd. Er zijn 535 doorverwijzingen gedaan naar een tweedelijns partij.

Regulier

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

N.v.t.

Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

N.v.t.

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2024 11:06:51 met de export van 05/22/2024 11:03:14