6. Cultuur en maatschappij

6.4. Versterking leefbaarheid

Beleidsdoel Leefomgeving

Inzetten voor een vitale provincie waarin mensen grip hebben op hun directe woon-, werk- en leefomgeving en zelf kunnen kiezen wat zij belangrijk vinden

Indicatoren

Realisatiewaarden

Streefwaarden

Omschrijving

2020

2021

2022

2023

2023

2024

2025

2026

Verplichte indicatoren (BBV)

N.v.t.

Eigen indicatoren

Drie Groningse regio's scoren hoger op Brede Welvaartsmonitor op de onderdelen:

  • Ervaren gezondheid 1)
  • Inkomen/arbeid: 2)

- werkgelegenheidsgroei
- regionale component
  werkloosheid
- bruto arbeidsparticipatie

n.n.b.

n.n.b.
0,7%

68,1%

n.n.b.

n.n.b.
0,7%

71,8%

n.n.b.

n.n.b.
0,5%

73,3%

n.n.b

n.n.b.
0,4%

73,5%

>75,9

1,0%

68,8%

-0,1%
1,0%

68,8%

20% Transitiefonds particuliere woningvoorraad met niet publieke middelen gevuld 3)

0%

0%

0%

0%

20%

Leegstand woningmarkt in de provincie is gedaald naar 2,5% (frictieleegstand) 4)

3,3%

2,5%

2,6%

3,3%

2,5%

Aan minimaal 20 voorzieningen (incl. zorg) en zorginnovaties is subsidie verleend 5)

4

4

7

6

9

Score leefbaarheid gestegen van 7,7 naar 7,8 (gemeten onder burgerpanel van Sociaal Planbureau Groningen) 6)

7,7

7,7

7,5 4)

7,4

7,9

De indicatoren uit het Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid 2020-2023 zijn in bovenstaande tabel opgenomen.

  1. Totdat er een specifiekere uitwerking is werken we met de indicator ervaren gezondheid.
  2. In deze tabel zijn de indicatoren en streefwaarden opgenomen zoals aangegeven in Uitvoeringsprogramma Groningen@Work 2020-2023 . Zie ook programma Economie, deelprogramma Economie en werkgelegenheid, beleidsdoel Arbeidsmarkt en de voetnoot aldaar voor een toelichting. NB. Realisatie 2022 van regionale component werkloosheid en arbeidsparticipatie zoals gepresenteerd in de Jaarstukken 2022 (0,2% resp. 73,8%) was niet correct en is daarom aangepast.
  3. Gezien de veranderende woningmarkt is het transitiefonds vooral ingezet voor de gebiedsgerichte aanpak en woningverbetering. Dit doen we samen met publieke partijen.
  4. In 2020 is 2,4% op basis van de cijfers van het Planbureau Groningen gerapporteerd. Vanaf 2021 wordt op basis van voortschrijdend inzicht uitgegaan van de PRIMOS-gegevens (PRognose-, Informatie- en MOnitoring Systeem), aangezien deze ook meer overeenkomen met de cijfers van het CBS, namelijk Dashboard Leegstand CBS. De realisatiecijfers wijken af van de streefwaarden. Hiervoor zijn twee verklaringen te geven:
  • In het Groninger aardbevingsgebied moeten veel bestaande woningen vervangen worden door nieuwe in het kader van de versterkingsoperatie. Dit leidt tot tijdelijk extra hoge leegstand in de betreffende gemeenten.
  • Veel woningen die volgens de gemeentelijke administraties leegstaan blijken in de praktijk wel degelijk bewoond worden, zoals gebleken is uit een door KAW uitgevoerd veldonderzoek in de regio Noord-Groningen van enige tijd geleden.
  1. De streefwaarde voor 2023 (6 voorzieningen) is niet gehaald. Het is lastig om streefwaarden op jaarniveau van tevoren te bepalen. Echter, cumulatief is de streefwaarde van minimaal 20 over de jaren tot en met 2023 gehaald, namelijk 21.
  2. Betreft peiling Groninger Panel september 2023. De streefwaarde voor 2023 (rapportcijfer 7,9) is niet gehaald. De streefwaarde is een wenswaarde voor de waardering van de eigen woon- en leefomgeving door de Groningers. Het halen van de streefwaarde is geen doel op zich, maar heeft een signalerende functie.

Bestaande prioriteiten

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

Vanuit de Kadernota Leefbaarheidsprogramma 2020-2023:

  • De Brede Welvaartsmonitor geeft aanleiding om te focussen op: gezondheid, inkomen en arbeid.
  • Het onderzoek van het Aletta Jacobs School of Public Health ziet een rol voor de provincie op het gebied van gezondheid. De focus op gezondheid vraagt inzet op zorg en voorzieningen. Focus op inkomen betekent inzet op een sociale agenda. En de focus op arbeid vertalen we door in te zetten op de relatie onderwijs/arbeidsmarkt, zowel in de sociale agenda als in de Regiodeal Oost-Groningen.
  • De aanbevelingen vanuit de evaluatie krimpbeleid vertalen we in een Krimpagenda 2020-2030.

Resultaat 2023

Resultaat 2023

  • Zorglandschap & Gezondheid is in kaart gebracht.

groen

  • De zorgkaart is uitgebracht en maakt onderdeel uit van de werkplanafspraken met CMO STAMM.
  • Voorzieningen worden duurzaam geclusterd.

groen

  • Tot en met december 2023 zijn in totaal 21 voorzieningen duurzaam geclusterd en aanvullend zijn 10 haalbaarheidsonderzoeken gefinancierd.
  • Onze rol is gemeenteoverstijgend en aanvullend op wat gemeenten en organisaties al doen.

groen

  • Vanuit het woonbeleid wordt een relatie gelegd met het Krimpdossier.

groen

  • Met gemeenten, woningcorporaties, marktpartijen en de input van experts is gewerkt aan een provinciale uitvoeringsagenda wonen, met daarin 18 actiepunten voor de provincie. Deze uitvoeringsagenda wonen is in uw Staten gepresenteerd en besproken.
  • Bijdrage Regio Groningen-Assen vanaf 2024:

De herijking van de Regio Groningen-Assen moet leiden tot een nieuwe impuls in de samenwerking in deze regio. Daarbij voorzien wij een intensivering van de samenwerking op het gebied van bereikbaarheid en (verduurzaming van) de woonagenda.

Resultaat 2023
Economie

Resultaat 2023
Economie

  • Functiemenging (werken-wonen) stimuleren en bedrijventerreinen revitaliseren/vergroenen.

groen

  • De combinatie bedrijvigheid/wonen staat beschreven in het vastgestelde Ontwikkelperspectief NOVEX Regio Groningen-Assen. Hierbij gaat het onder meer over hoe we 28.000 extra arbeidsplaatsen in de regio kunnen faciliteren tot 2040. Daarnaast wordt kennisuitwisseling tussen gemeenten gefaciliteerd over het vergroenen van bedrijventerreinen.

Wonen

  • Regionale afspraken maken over kwantitatieve én kwalitatieve woningbouw (aantallen, soort, doelgroepen).

groen

Wonen

  • Op 15 februari 2023 is in de Regio Groningen-Assen de regionale woondeal ondertekend. Onderdeel van de regionale afspraken is dat we periodiek monitoren. Ook zullen afspraken uit de regionale woondeal verder worden uitgewerkt. Er is een start gemaakt met een regionaal woningbehoefteonderzoek waarvan de resultaten zullen landen in de herijkte woondeal eind 2024. Daarnaast loopt er een provinciaal programma en onderzoek naar aandachtsgroepen waarvan de uitkomst meegenomen worden in de herijkte woondeals eind 2024.

Mobiliteit

  • De regio optimaal bereikbaar houden door mobiliteit te verknopen, te verslimmen en te verduurzamen.

groen

Mobiliteit

  • Mobiliteit is integraal onderdeel van het in 2023 opgestelde Ontwikkelperspectief NOVEX-gebied Regio Groningen-Assen 1.0 en de daarin opgenomen verstedelijkingsstrategie. Het Ontwikkelperspectief is besproken in het BO MIRT 2023. De stuurgroep Regio Groningen-Assen heeft vervolgens het Ontwikkelperspectief op 8 december 2023 vastgesteld. (In 2024 wordt gewerkt aan de volgende stap, de Uitvoeringsagenda, waarvan mobiliteit onderdeel is. Die wordt naar verwachting in het BO MIRT van 2024 vastgesteld.) In juni 2023 is gestart met het MIRT-onderzoek Westflank gemeente Groningen (voor onder meer de Ring West), zie beleidsdoel Infrastructuur (programma Bereikbaarheid).

Ruimtelijke kwaliteit

  • De mooiste regio van Nederland maken om te wonen, te werken en te recreëren.

groen

Ruimtelijke kwaliteit

  • Binnen de Regio Groningen-Assen wordt ruimtelijke kwaliteit integraal meegenomen, zoals in het vastgestelde Ontwikkelperspectief en de regeling Regionale Projecten. Het Ontwikkelperspectief NOVEX RGA maakt inzichtelijk hoe de verstedelijkingsopgave in de regio de ruimtelijke kwaliteit kan versterken.

Regulier

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

N.v.t.

Bijdrage verbonden partij aan beleidsdoel

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

N.v.t.

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2024 11:06:51 met de export van 05/22/2024 11:03:14