5. Economie

5.2. Vrijetijdseconomie

Beleidsdoel Vrijetijdseconomie

Betere benutting van de toeristisch-recreatieve potentie door het aantrekken van meer bezoekers die langer blijven, waardoor de toeristische bestedingen toenemen.
Deze inkomsten dragen bij aan werkgelegenheid, nieuwe bedrijven en meer investeringen in het gebied. Ontwikkelingen die goed zijn voor de regio en haar inwoners en bijdragen aan de brede welvaart.

Indicatoren

Realisatiewaarden

Streefwaarden

Omschrijving

2020

2021

2022

2023

2023

2024

2025

2026

Verplichte indicatoren (BBV)

N.v.t.

Eigen indicatoren

Ontwikkeling aantal toeristische overnachtingen ten opzichte van het voorgaande jaar
(bron: CBS)

Gron.:
-9,8%
NL:
-31,6%

Gron.:
-1,8%
NL:
+18,4%

Gron:
+17,8%
NL:

+26,4%

Gron:
+5,0%
NL:
+7,7%
1)

% Gr >=
% NL

% Gr
>=
% NL

% Gr >=
% NL

% Gr >=
% NL

Ontwikkeling aantal banen in de vrijetijdssector ten opzichte van het voorgaande jaar
(bron: LISA)

Gron.:
-5,4%
NL:
-2,2%

Gron.:
-6,5%
NL:
-3,6%

Gron.:
+12,8%
NL:
+4,3%

n.n.b.

% Gr >=
% NL

% Gr
>=
% NL

% Gr >=
% NL

% Gr >=
% NL

Ontwikkeling aantal bedrijven in de vrijetijdssector ten opzichte van het voorgaande jaar (bron: LISA)

Gron:
+4,6%
NL:
+4,8%

Gron:
+1,7%
NL:
+2,2%

Gron:
+3,6%
NL:
+3,6%

n.n.b.

% Gr >=
% NL

% Gr
>=
% NL

% Gr >=
% NL

% Gr >=
% NL

Ontwikkeling waarderingscijfer dat bezoekers aan Groningen aan Groningen als toeristische bestemming geven ten opzichte van de periode daarvoor
(bron: Sweco toeristisch imago-onderzoek Groningen)

7,8

n.v.t.

Waar-
derings-
cijfer
>=
2021

Met de vaststelling van de Strategische Visie Vrijetijdseconomie 2021-2030 en het Uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie 2021-2023 zijn twee nieuwe indicatoren toegevoegd en zijn vanaf 2021 de streefwaarden van de eerste twee indicatoren aangepast en dus niet te relateren aan de realisatiewaarden tot en met 2020.

  1. Gebaseerd op voorlopige cijfers CBS.

Bestaande prioriteiten

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

Uitvoeren van het Uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie 2021-2023 als onderdeel van de Visie Vrijetijdseconomie 2021-2030.

Resultaat 2023

Resultaat 2023

  • De vrijetijdsmakelaar faciliteert toeristisch-recreatieve ondernemers bij de ontwikkeling van hun aanbod en versterkt hiermee het ondernemerschap in de sector.  

groen

  • De vrijetijdsmakelaar en zijn team zijn sinds juni 2022 actief in het veld. Hierbij hebben ze ondernemers in de vrijetijdssector ondersteund en geholpen plannen te ontwikkelen en realiseren. Het programmateam vrijetijdseconomie is ondergebracht bij het Economic Board Groningen die hiermee uitvoeringsorganisatie voor de provincie is.
  • We zetten in op een betere digitale toegankelijkheid en vindbaarheid, van ons toeristisch-recreatief routeaanbod voor toeristen en recreanten.

groen

  • We hebben de werkplannen van de stichtingen Routebureau Groningen, Wandelnet, Fietsplatform en Waterrecreatie Nederland gesubsidieerd, onderdeel daarvan is het digitaal in de etalage zetten van het routeaanbod. Voorheen was deze informatie niet digitaal toegankelijk. Daarnaast is het Informatiepunt Varen in Groningen ingericht op de website van Routebureau Groningen.
  • Via de tenderregeling Evenementen en Arrangementen subsidiëren wij kleinschalige evenementen die bij het Gronings DNA passen.

groen

  • Met de tenders evenementen en arrangementen hebben we zes evenementen ondersteund.
  • Via de tenderregeling Grote Terugkerende Evenementen subsidiëren wij grote beeldbepalende evenementen met landelijke uitstraling.

groen

  • Via de tweede tender van de regeling grote terugkerende evenementen hebben dertien evenementen subsidie gekregen. De tender is goed gebruikt en overvraagd.
  • We participeren in het project Generation Hospitality om te werken aan aantrekkelijkere opleidingen voor toerisme en horeca en om meer studenten die kiezen en behouden blijven voor de sector.

groen

  • Het project Generation Hospitality is in 2023 volgens schema verlopen.
  • We publiceren een Vrijetijdsmonitor op de Staat van Groningen met trends en ontwikkelingen van de vrijetijdssector in de provincie.

oranje

  • We hebben gewerkt aan de ontwikkeling van de Vrijetijdsmonitor op De Staat van Groningen. Deze is 14 maart 2024 opgeleverd. In samenwerking met gemeenten zijn (Vereniging van Groninger Gemeenten-verband) financiële afspraken gemaakt voor een vrijetijdsonderzoek in 2024. Hiermee krijgen wij en gemeenten inzichten over de sector op gemeenteniveau.
  • We geven uitvoering aan het Convenant Regionale Digitale Ontsluiting om te zorgen voor eenduidige marketinguitstraling voor de hele provincie via het merkbeeld Merk Groningen.

groen

  • Alle regiomarketingorganisaties werkten samen met Marketing Groningen aan een uniforme, herkenbare en kwalitatief goede vermarkting van de provincie Groningen.
  • Opstellen en vaststellen van uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie 2024-2027.

groen

Prioriteit Perspectiefnota 2023

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

  • Zuidlaardermeer: vervanging en verplaatsing fietspontje

groen

  • Het pontje is vervangen.

Regulier

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

N.v.t.

Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel

Prestatie

Voort-gang

Toelichting

N.v.t.

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2024 11:06:51 met de export van 05/22/2024 11:03:14