Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|
Gebiedsgericht beleid: Wij vergroten ons inzicht in de opeenstapeling van last en druk op de omgeving, om zo nodig maatregelen te kunnen nemen. Het huidige regionale basisbeschermingsniveau houden we zoveel mogelijk intact. Dit is van provinciaal belang. | | |
---|
Resultaat 2023 | | Resultaat 2023 |
---|
- Start innovatieproject(en) die bijdragen aan objectief en gedragen beeld van milieukwaliteit en hinder, waarbij samenwerking met omgeving centraal staat.
| groen | - Hinderapp is uitgebreid naar de gemeenten Midden-Groningen, Westerkwartier en Pekela en onderzoek clean- en hotspots is afgerond. Houtrook wordt vanuit het Schone Lucht Akkoord meegenomen in de Hinderapp. Hiermee is basis gelegd voor verdere samenwerking met gemeenten.
|
---|
Resultaat 2023-2026 | | Resultaat 2023-2026 |
---|
- Analyse op basis van gegevens Milieumonitor knelpunten hinder, risico en verontreiniging;
| groen | - Project clean- en hotspots is afgerond. Dit vormt samen met data milieumonitor (incl. gezondheidskaarten) input voor PlanMER Omgevingsvisie en NOVEX.
|
---|
- Ontwikkeling Omgevingswaarden voor luchtkwaliteit;
| groen | - Onderzoek naar Omgevingswaarden is afgerond. Vervolgonderzoek naar kansrijke thema's om omgevingswaarden voor vast te stellen wordt in het (kader van het) proces van de Omgevingsvisie uitgevraagd. Onderzoek naar luchtkwaliteit en uitstoot vindt plaats als project onder het Schone Lucht Akkoord. Ook data binnen het emissiepuntenregistratiesysteem kan op termijn worden ingezet als hiervan eerste inventarisatie heeft plaatsgevonden.
|
---|
- Doorontwikkeling monitoring milieukwaliteit en gezondheid.
| groen | - In de Staat van Groningen en op onze provinciale website zijn milieu- en gezondheidskaarten geactualiseerd. Verder hebben wij de monitoringsgegevens van de Hinderapp in de Staat van Groningen geüpdatet.
|
---|
Milieubeleid bedrijven: We kiezen voor ambitieuze en scherpe milieunormen en stellen als dat nodig is strenge voorschriften aan de bedrijfsvoering van grote industriële (Brzo-/RIE 4-) bedrijven. | | |
---|
Resultaat 2023 | | Resultaat 2023 |
---|
- Monitoringssystematiek emissiegegevens bedrijven;
| oranje | - Plan van aanpak is opgesteld in samenwerking met TAUW. Dit moet leiden tot gewenste systematiek. Het offertetraject en de start van de uitvoering van het plan van aanpak is gestart in het derde en vierde kwartaal van 2023, opdrachtverlening in januari 2024. Systematiek zelf wordt in loop van 2024 opgeleverd.
|
---|
- Afwegingskader voor de vergunningverlening;
| oranje | - Dit is nog niet gestart want is afhankelijk van vorming afwegingskader in Omgevingsvisie.
|
---|
- Programmatische actualisatie.
| oranje | |
---|
Resultaat 2023-2026 | | Resultaat 2023-2026 |
---|
- Bestaande saneringssituaties zijn, waar mogelijk, opgelost.
| oranje | - Dit loopt mogelijk vertraging op c.q. zal aanvullend (evaluatie) onderzoek eisen in verband met normstellingsvraagstukken op landelijk niveau. Hierdoor kunnen we ons eigen beleid nog niet inrichten. Verwacht wordt dat dit in 2024 duidelijk wordt.
|
---|
- Excellente uitvoering VTH-taken;
| oranje | - Door personeelskrapte heeft Brzo-Noord een prioritering aangebracht in de uit te voeren taken. Hierdoor neemt ODG bij een aantal Brzo-bedrijven geen deel aan de Brzo-inspectie, waardoor er geen excellent niveau wordt bereikt. Kwantitatief is ODG weer op peil. Kwalitatief is nog een inhaalslag nodig. Alle Wabo-inspecties zijn wel uitgevoerd.
|
---|
- Een actueel vergunningenbestand, conform uitgangspunten beleid (meest strenge kant Beste Beschikbare Technieken;
| oranje | |
---|
- Verbeterde doorwerking beleid naar uitvoering op basis van monitoringsgegevens.
| oranje | - Dit is afhankelijk van andere maatregelen, zoals de actualisatie van het VTH-jaarprogramma, het capaciteitsvraagstuk en van het emissiepuntenregistratiesysteem.
|
---|
Zeer zorgwekkende stoffen (ZZS): We geven prioriteit aan het verminderen en voorkómen van de emissie van gevaarlijke stoffen en in het bijzonder ZZS via de lucht, bodem en (grond)water en door de recycling van afval om hiermee blootstelling van mens en natuur zoveel mogelijk te beperken. | | |
---|
Resultaat 2023 | | Resultaat 2023 |
---|
- Start ontwikkeling emissieregistratiesysteem, met inzicht in mogelijke impact van (p)ZZS en ZZS.
| oranje | - Het plan van aanpak is opgesteld, opdrachtverlening in januari 2024.
|
---|
- Inzichtelijk maken monitoring uitstoot per bedrijf. Prioriteit ligt bij uitstoot van ZZS naar de lucht.
| oranje | - Afhankelijk van het opzetten van het systeem. Dat heeft enige vertraging opgelopen. Uitgegaan wordt nu van 2024-2025.
|
---|
Resultaat 2023-2026 | groen | Resultaat 2023-2026 |
---|
- Beleidsontwikkeling van effectief beleid voor (p)ZZS;
| | - In 2023 is in het Milieuprogramma een set beleidsregels opgenomen ten aanzien van (p)ZZS. Deze gelden per 1 januari 2024.
|
---|
- Versterking kennisnetwerk (p)ZZS in Groningen.
| groen | - Een intern kennisnetwerk is er sinds 2022. Ten aanzien van een extern kennisnetwerk onderzoeken we in 2024 op welke wijze we hieraan invulling gaan geven.
|
---|
Gezondheid: We willen gezondheidseffecten door verontreiniging en hinder voor de burger voorkomen en verminderen. We geven hierbij prioriteit aan het verminderen van de gezondheidseffecten door milieubelasting op de volgende thema's: geuroverlast van bedrijven, geluid van wegverkeer en luchtverontreiniging. | | |
---|
Resultaat 2023 | | Resultaat 2023 |
---|
- Voorbereiding Leefbaarheidsplatform;
| groen | - In 2023 hebben wij de Hinderapp uitgebreid. Inmiddels kunnen naast inwoners van de gemeenten Het Hogeland en Eemsdelta ook de inwoners van de gemeenten Midden-Groningen, Westerkwartier en Pekela de Hinderapp gebruiken. Vanaf november 2023 is het voor alle inwoners van de provincie Groningen mogelijk om overlast van houtrook te melden en kunnen zij door de integratie van het fijnstofproject (Onze Lucht) van Rijksuniversiteit Groningen de luchtkwaliteit in hun omgeving zien. Zo wordt gewerkt aan leefbaarheid via het platform van de Hinderapp. (In 2024 wordt o.a. een ankerstation voor het meten van fijnstof geplaatst. Ook deze metingen zijn terug te zien in de Hinderapp.)
|
---|
- Overzicht plekken met en zonder stapeling van milieubelastingen en hinder.
| groen | - Dit is afgerond. Het rapport c.q. overzicht wordt momenteel ingezet bij de strategische ruimtelijke keuzes die worden gemaakt voor de nieuwe Omgevingsvisie.
|
---|
Resultaat 2023-2026 | | Resultaat 2023-2026 |
---|
- Aanscherping voorschriften in vergunningen en intensiveren van het toezicht bij bedrijven die wezenlijk bijdragen aan stapeling, mits daarvoor een wettelijke grondslag is.
| groen | - Op basis van het onderzoek naar de clean- en hotspots gaan wij onderzoeken welke bedrijven wezenlijk bijdragen aan een stapeling van milieubelastingen en of er een wettelijke grondslag is voor het aanscherpen van vergunningen en het intensiveren van het toezicht indien relevant. In 2023 heeft er een sessie plaatsgevonden waarbij het rapport naast de data vanuit de Hinderapp is gelegd. Hierbij is gekeken naar een mogelijke overeenkomst tussen de hotspots en het aantal hindermeldingen vanuit de Hinderapp. (In 2024 gaan we onderzoeken welke wettelijke grondslag er is voor de aanscherping van voorschriften in vergunningen en het intensiveren van het toezicht bij deze bedrijven.)
|
---|
Overige onderwerpen: Afval | | |
---|
Resultaat 2023 | | Resultaat 2023 |
---|
- Start dashboard monitoring afval, reststromen en emissies van bedrijven;
| groen | - Het offertetraject heeft in het derde en vierde kwartaal 2023 plaatsgevonden. Opdracht is verleend in december 2023. Oplevering vindt plaats in 2024.
|
---|
- Afsprakennotitie over ontwikkelruimte afvalverwerkende bedrijven in Omgevingsplannen;
| oranje | - Dit moet nog worden opgestart. Deze notitie vormt input voor de nieuwe Omgevingsvisie. Dit wordt waarschijnlijk 2024, ook afhankelijk van het opstellen van het programma Circulaire Economie.
|
---|
- Verkenning subsidie-instrument om hoogwaardige recyclingbedrijven aan te trekken.
| oranje | - De verkenning moet nog worden opgestart en is ook afhankelijk van het opstellen van het programma Circulaire Economie.
|
---|
Resultaat 2023-2026 | | Resultaat 2023-2026 |
---|
- Ketengerichte aanpak met ruimte voor experimenten circulaire economie;
| oranje | - Dit wordt opgestart in 2024 want hangt samen met het nog op te stellen programma Circulaire Economie en wordt uitgevoerd in 2025 en verder. Dit is afhankelijk van ambitieniveau en vaststelling van de IPO Bouwstenennotitie Circulaire Economie en VTH en het programma Circulaire Economie.
|
---|
- Monitoringsraamwerk circulaire economie Noord-Nederland;
| groen | - Het monitoringsraamwerk is afgerond.
|
---|
- Vermindering risico's afvalsector;
| groen | - Met de komst van deOmgevingswet is voor grote afvalbedrijven financiële zekerheid geregeld. In 2024 start een pilot waarbij bij een aantal bedrijven financiële zekerheid wordt toegepast.
|
---|
- Nagaan van de mogelijkheden voor het instellen van een provinciaal asbestfonds.
| groen | - Eind 2022 is een verkenning uitgevoerd naar de mogelijkheden van een provinciaal asbestfonds. Op basis van de informatie die is verzameld, was het advies om geen provinciale regeling op te zetten naar voorbeeld van de provincie Drenthe. Het Coalitieakkoord Veur Mekoar, (Hoofdlijnenakkoord 2023-2027), besteedt aandacht aan de aanpak van asbest.Dat is aanleiding om koppelkansen te verkennen met lopende programma's op gebied van Energie, Landbouw en Bebouwd Erfgoed waar asbest annex mee is.
|
---|
Overige onderwerpen: Omgevingsveiligheid Resultaat 2023 | | Resultaat 2023 |
---|
| oranje | - In 2023 hebben de voorbereidende en randvoorwaarde stellende gesprekken plaatsgevonden. Opdrachtverlening vindt plaats in januari 2024 en opname in de Provinciale Omgevingsverordening in 2025.
|
---|
- Rapportage ten behoeve van Omgevingsvisie inzake herijking strategisch beleid Omgevingsveiligheid op basis van onderzoek naar impact van aardbevingen, waterstof, wind op land en klimaatverandering in relatie tot Omgevingswet.
| groen | - Onderzoek is afgerond en vormt input voor herijking strategisch beleid omgevingsveiligheid, NOVEX en Omgevingsvisie.
|
---|
Resultaat 2023-2026 | | Resultaat 2023-2026 |
---|
- Onderzoek impact transities op omgevingsveiligheid;
| groen | - Dit is afgerond. Adviezen worden opgevolgd in 2024 (kennisnetwerk, provinciaal Basisnet, input Omgevingsvisietraject etc.)
|
---|
- Herijking strategisch beleid inzake omgevingsveiligheid.
| groen | - Dit gaat onder andere mee in de nieuwe Omgevingsvisie en de actualisatie van het Milieuprogramma. Genoemd onderzoek fungeert als bouwsteen hiervoor.
|
---|
Overige onderwerpen: Ondergrond en bodem | | |
---|
Resultaat 2023 | | Resultaat 2023 |
---|
- Integratie van de monitoring onder de Wet bodembeheer met monitoringsprogramma van de Kaderrichtlijn Water en uitbreiding met (p)ZZS (incl. SPUK-aanvraag);
| groen | - In 2022 is een (SPUK-)project gestart om de monitoring van het grond- en oppervlaktewater beter af te stemmen met de andere partners zoals waterschappen, Waterbedrijf Groningen en gemeenten in onze provincie. In 2023 is het parameterpakket uitgebreid met Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) en worden er aanvullende metingen verricht in de zogenaamde ‘witte’ gebieden. Het project loopt door in 2024.
|
---|
- Onderzoek monitoring ZZS en historische verontreinigingen en onderzoek gezamenlijke monitoring met gemeenten.
| groen | - In 2022 is een (SPUK-)project gestart naar de locaties waar een verdenking rust op de aanwezigheid van PFAS in de bodem. Er wordt momenteel historisch onderzoek uitgevoerd op ca. 60 locaties in de provincie.In 2023 is opdracht gegund voor de uitvoering van een indicatief bodemonderzoek op die locaties waar de verdenking is bevestigd. Deze onderzoeken zullen eerst uitgevoerd worden op de locaties waarvan de overheid eigenaar is en worden in 2024 afgerond.
|
---|
Resultaat 2023-2026 | | Resultaat 2023-2026 |
---|
- Zorgvuldige overdracht bodemtaken aan gemeenten;
| groen | - Afgesproken is met ODG en de gemeenten dat voor het jaar 2024 de taken op het gebied van bodem nog door de provincie worden uitgevoerd middels een dienstverleningsovereenkomst en een ondermandatering. Daarnaast wordt de database met bodeminformatie nagelopen en wordt de kwaliteit van de gegevens verbeterd.
|
---|
- Kennisinfrastructuur ondergrond en bodem.
| groen | - Middels het regio-overleg Bodem is een netwerk met gemeenten, waterschappen en ODG aanwezig waar ondergrond en bodem wordt besproken en een kennisinfrastructuur wordt opgebouwd.
|
---|