In onderstaande tabel wordt de kwantificering van de risico's alsmede de beschikbare weerstandscapaciteit weergegeven (x € 1 miljoen). Onder de tabel wordt dit nader toegelicht.
Tabel 2. Reguliere incidentele risico's versus beschikbare weerstandscapaciteit
A1: Reguliere risico's | Begroting | Jaarstukken 2023 | Mutatie |
---|---|---|---|
1. Kwantificering risico's | 14,41 | 14,65 | 0,24 |
2. Incidenteel beschikbare weerstandscapaciteit | 15,34 | 15,61 | 0,27 |
3. Verschil (2 minus 1) | 0,93 | 0,96 | 0,04 |
1. Kwantificering risico's
De reguliere incidentele risico's (minimaal incidenteel benodigde weerstandsvermogen) kunnen worden becijferd op € 14,65 miljoen. Per saldo is dit € 0,24 miljoen hoger ten opzichte van de Begroting 2024. De mutaties zijn:
Toename:
- Afvalbedrijven: € 0,05 miljoen. Uit de meest recente ODG-rapportage blijkt dat er kleine mutaties zijn in de hoeveelheden afval.
- Claims: € 0,65 miljoen. De waarde van de claims is gestegen en ook het ingeschatte risico ligt iets hoger. Beide veroorzaken de stijging van het benodigde weerstandsvermogen.
Afname:
- Leningen en garanties. Mutaties in de leningen Kredietunies en Nesec Shipping veroorzaken een afname van het benodigde weerstandsvermogen. De lening Spoed voor jeugd is begin 2024 afgelost. Het risico voor deze lening is daarom op 0% gezet. Het voor deze lening benodigde weerstandsvermogen is dan ook nihil. Het totale effect is een afname van € 0,45 miljoen.
2. Incidenteel beschikbare weerstandscapaciteit
Binnen de Algemene reserve is als incidenteel beschikbare weerstandscapaciteit een bedrag van € 15,61 miljoen gereserveerd ter dekking van de risico's. Dit is per saldo € 0,27 miljoen hoger ten opzichte van de Begroting 2024. De mutaties zijn:
- Afvalbedrijven: Voor de sanering van North Refinery (NRF) is een boedelkrediet beschikbaar gesteld. Hiervan is na sanering € 0,29 miljoen over.
- Afrondingsverschillen veroorzaken een verschil van € 0,02 miljoen.
De beschikbare weerstandscapaciteit is voor € 14,8 miljoen gelabeld in de Algemene reserve van de provincie. Voor € 0,8 miljoen is het risico op de lening aan SHINE Medical ondergebracht bij NOM.
3. Verschil
Het verschil tussen de incidenteel beschikbare weerstandscapaciteit en het minimaal incidenteel benodigde weerstandsvermogen bedraagt € 0,96 miljoen.
Bij het besluit Jaarstukken 2023 stellen wij voor de volgende mutaties in de beschikbare weerstandscapaciteit door te voeren (deze besluiten zijn nog niet verwerkt in bovenstaande tabellen 1. en 2.):
- Buiten het boedelkrediet is nog € 0,17 miljoen aan kosten gemaakt in 2023 voor North Refinery. Voorgesteld wordt deze kosten ten laste te brengen van het restant van de voor NRF beschikbare weerstandscapaciteit.
- Vanwege het faillissement van Rodin is een voorziening gevormd voor de verstrekte lening Snel internet. De voor deze lening beschikbare weerstandscapaciteit van € 5,9 miljoen zal worden gebruikt ter dekking van deze voorziening. Tegelijkertijd zal het risico eveneens worden verlaagd met € 5,9 miljoen.
Na bovenstaande mutaties bedraagt het overschot in de beschikbare weerstandscapaciteit € 0,79 miljoen. In de Kadernota Risicomanagement provincie Groningen is vastgelegd dat, indien uit de beoordeling van het weerstandsvermogen blijkt dat de incidenteel beschikbare weerstandscapaciteit minder bedraagt dan het benodigde weerstandsvermogen op basis van de risico-inventarisatie, aanvulling plaatsvindt indien de afwijking groter is dan 10%.
Na de mutaties is sprake van een overschot van 5,4%. Gezien de fluctuaties in de risico's (vooral bij het risico Afvalbedrijven) en de beperkte overschrijding, stellen we voor dit overschot niet te laten vrijvallen.