Verschillenanalyse op deelprogrammaniveau | Lasten | Baten | Reserve | |
Provinciale Staten | ||||
- | Opkomstbevordering Statenverkiezingen | |||
---|---|---|---|---|
Er is minder uitgegeven dan begroot aangezien in verband met de verkiezingen in 2023 er géén activiteiten en uitgaven zijn geweest in het kader van de permanente opkomstbevordering. Er zijn in 2023 alleen in het kader van de incidentele opkomstbevordering uitgaven gedaan ter hoogte van € 100.000. | 109 | 0 | 0 | |
- | Fractievergoedingen | |||
De lagere lasten worden bijna volledig veroorzaakt doordat de fracties hun overschot (alles > 50% reserve) van 2022 hebben teruggestort in 2023. Dit gaat om een bedrag van € 117.417. | 135 | 0 | 0 | |
- | Overig | 20 | 0 | 0 |
- | Apparaatskosten | 98 | 0 | 0 |
Totaal verschil | 362 | 0 | 0 | |
Overige bestuursorganen | ||||
- | Voorziening Appa | |||
De voorziening Appa betreft de pensioengelden opgebouwd door de oud-gedeputeerden en door de actieve GS-leden. Het gaat hier om het ouderdomspensioen en het nabestaandenpensioen. Er is in 2023 € 329.000 vrijgevallen op basis van de actuariële berekening per 31 december 2023. De begroting is gebaseerd op de prognose (in dit geval APG). Deze actuariële berekeningen zijn gemaakt met de bekende gegevens van september van het jaar daarvoor. Deze gegevens zijn in 2023 veranderd. De grootste rol bij de actuariële berekeningen speelt de rekenrente die afgeleid is van de bankrente. Door de gestegen rente hoeft minder te worden voorzien voor de contante waarde om de toekomstige pensioenverplichtingen veilig te stellen. | 0 | 329 | 0 | |
- | Gedeputeerde Staten | |||
Betreft de loonkosten van de actieve GS-leden. Het verschil tussen de begrote kosten en de realisatie is € 56.000. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat bij de begroting het werknemersdeel van de pensioenpremie ten onrechte is meegenomen. Daarnaast zit er een klein verschil in de variabele kosten welke niet exact te begroten zijn. | -56 | 0 | 0 | |
- | Overig | -18 | 21 | -7 |
- | Apparaatskosten | -45 | 0 | 0 |
Totaal verschil | -119 | 350 | -7 | |
Bestuurlijke samenwerking en toezicht | ||||
- | Professionalisering acquisitie (ovb) | |||
Binnen het krediet is een bedrag van € 200.000 'gereserveerd' voor het inhuren van externe advisering in geval zich een acquisitie van de buitencategorie voordoet. Op dit moment werken we samen met de NOM aan een dergelijke acquisitie. Deze niet bestede middelen worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2024 en zullen hiervoor worden aangewend. | 311 | -15 | 0 | |
- | Bijdrage IPO | |||
De onderschrijding van € 180.000 op de bijdrage aan Interprovinciaal Overleg wordt voor € 34.000 veroorzaakt door een lagere bijdrage in 2023 en voor € 146.000 door verrekening van het resultaat van 2022. | 180 | 0 | 0 | |
- | Samenwerkende gemeenten en overheden | |||
Er is door wijziging van prioriteiten en vertraging vanwege de collegewisseling minder ingezet op de Expeditie Participatie, waardoor er minder kosten zijn gemaakt. | 71 | 0 | 0 | |
- | Overig | 126 | 15 | -72 |
- | Apparaatskosten | -102 | 10 | 0 |
Totaal verschil | 586 | 10 | -72 | |
Communicatie | ||||
- | Strategisch relatiemanagement | |||
In 2023 zou het vervolg plaatsvinden van het Prinsjesfestival en zouden een aantal inhoudelijke en netwerkbijeenkomsten georganiseerd worden. Echter, doordat we te maken hadden met verkiezingen zowel van Provinciale Staten en de Eerste Kamer, maar vooral de val van het kabinet met als gevolg landelijke verkiezingen in november, was het jaar 2023 niet geschikt als moment om te komen tot een inhoudelijk programma dat recht deed aan de beoogde inzet van deze middelen. Daardoor vallen de lasten lager uit dan begroot. | 153 | 0 | 0 | |
- | Overig | -42 | -5 | 0 |
- | Apparaatskosten | -153 | 0 | 0 |
Totaal verschil | -42 | -5 | 0 | |
Totaal verschillen programma | 787 | 355 | -79 | |
Bedragen x € 1.000 |