4. Bereikbaarheid

Lasten en baten

Verschillenanalyse op deelprogrammaniveau

Lasten

Baten

Reserve

Mobiliteit

-

Ontwikkeling en onderzoek

Er is meer begroot dan uitgegeven, omdat we samenwerken met andere partijen. Dat kost meer tijd om af te stemmen dan vooraf gedacht, waardoor onderzoeken uitlopen. Tevens zijn er niet begrote baten die betrekking hebben op een subsidie namens de drie noordelijke provincies Groningen, Fryslân en Drenthe aan kennisplatform CROW voor de krachtenbundeling Smart Mobility. De niet bestede middelen en niet begrote baten komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen.

578

153

-731

-

Hubs OV Fase 1

In 2023 zouden we de afspraken over het dubbel opstaptarief met OV-bureau Groningen Assen afronden. Echter, zowel wij als het OV-bureau hebben prioriteit gegeven aan het zoveel mogelijk herstellen van het OV-product trein en bus, wat als gevolg van de coronacrisis nog niet op de juiste kwaliteit was. In 2024 zullen we de afspraken over het dubbel opstaptarief met het OV-bureau afronden. Deze niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen.

1.343

0

-1.343

-

Waterstoftreinen (deels SPUK)

De aanbesteding van de waterstoftreinen zou in september plaatsvinden, omdat de aanbiedende partijen meer tijd nodig hadden om hun aanbieding klaar te maken. Echter, er hebben zich geen inschrijvers gemeld bij de aanbesteding. Er wordt daarom nu naar andere opties gekeken waaronder lease. 50% van de kosten wordt gefinancierd door NPG SPUK Waterstoftreinen, de rest van de middelen blijven beschikbaar in de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen.

365

-183

-182

-

ERTMS Structureel

Dit bedrag wordt gespaard voor ERTMS (European Rail Traffic Management System) voor de komende jaren, omdat we eerst de rijksgelden gaan uitgeven. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen.

1.003

0

-1.003

-

ERTMS (deels SPUK)

Arriva heeft in 2022 een subsidie toegekend gekregen voor het project ERTMS voor de jaren 2022-2035. Deze subsidie wordt gedekt vanuit provinciale middelen en een SPUK-bijdrage van het Rijk. Omdat het een meerjarige projectsubsidie is worden de lasten op basis van de voortgang verantwoord. Ten opzichte van de begrote lasten leidt dit tot een overbesteding van € 4,2 miljoen, met name als gevolg van het niet begroten van de SPUK-bijdrage. De overbesteding wordt deels verrekend met de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen en voor het grootste deel met de vooruitontvangen SPUK-bijdrage op de balans.

-4.249

3.775

474

-

Bereikbaarheid Veenkoloniën (RSP en reserve III)

Na de toezegging van het Rijk van de 'Nij Begun'-gelden heeft ProRail de verdere planuitwerking ter hand genomen. De totale opdrachtwaarde voor de planuitwerking wijzigt niet.

-71

37

34

-

Spoor Groningen-Leeuwarden RSP

Als gevolg van enkele meevallers zijn de gerealiseerde kosten lager dan begroot. Zoals reeeds gemeld bij de najaarsmonitor zal sprake zijn van vrijvallende projectmiddelen. De omvang kan na eindafrekening door ProRail worden bepaald.

877

-703

-174

-

Sneltrein Groningen-Leer (reserve III en RSP)

De lagere kosten zijn het gevolg van het feit dat de kosten voor de fietsenstalling Hoogezand nog niet zijn gerealiseerd, dit volgt naar verwachting in 2024.

372

-38

-334

-

Wunderline

De kosten 2023 voor de Wunderline vallen lager uit dan geraamd. Belangrijkste verklaring is de minder snelle voortgang van de werkzaamheden. Enerzijds door discussie over de scope. Als gevolg van prijsstijgingen is de oorspronkelijke invulling van bouwstap 2 bijvoorbeeld niet meer realistisch. Samen met de partners wordt de invulling opnieuw gedefinieerd, waardoor ProRail nog niet kon starten met haar werkzaamheden op dit gebied. Anderzijds is sprake van enige vertraging in de ontwerpwerkzaamheden van ProRail vanwege capaciteitsproblemen. Nadat ProRail hierop is aangesproken is het ontwerpen weer vlot getrokken. Enkele aanpassingen in de projectorganisatie hebben eveneens geleid tot lagere kosten. Van de niet bestede middelen betreft € 1,121 miljoen SPUK-middelen, de overige middelen komen uit het RSP en de reserve Investeringen in Infrastructuur.

2.431

-1.827

-604

-

Groningen Spoorzone RSP en Index Spoorzone

Zoals toegelicht bij de najaarsmonitor vinden gesprekken plaats met de aannemer over de gestegen bouwkosten en de gevolgen van corona. Bij de prognose van de kosten 2023 was het uitgangspunt dat in 2023 overeenstemming zou zijn bereikt over deze kosten en een deel van deze kosten zouden zijn betaald. Omdat de gesprekken over genoemde kosten nog gaande zijn, is uitstel van besluitvorming over acceptatie en daardoor uitbetaling van de claim Strukton ontstaan, waardoor deze niet in 2023 zijn gerealiseerd. De resterende middelen worden toegevoegd aan de reserve Investeringen in Infrastructuur.

4.244

-2.575

-1.669

-

Exploitatiebijdrage regionale treindiensten en reservering tegenvallers bus, trein en hubtaxi

In 2023 zijn, na de Najaarsmonitor 2023, de LBI's nog naar boven bijgesteld. Hierdoor is de jaarlijkse exploitatiebijdrage aan Arriva hoger geworden dan begroot. Dit tekort wordt opgevangen door de reservering tegenvallers voor bussen, treinen en hubtaxi's, waar meer begroot is dan uitgegeven. Verder zijn de huurinkomsten vanuit Arriva niet begroot. De resterende middelen worden toegevoegd aan de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen.

264

27

-291

-

Kruising HOV met vaarwegen

Er kon geen telling van boten plaatsvinden door de afgesloten Zuidelijke Ringweg. Hierdoor is het project Kruising HOV nog niet opgestart. De resterende middelen worden toegevoegd aan de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen.

200

0

-200

-

Opgave Wonen en bereikbaarheid

In 2023 zijn zowel door de projecten Lelylijn, Nedersaksenlijn, Bestaand spoor als het Deltaplan veel voorbereidende werkzaamheden getroffen. Deze voorbereidingen zijn met alle partners gedaan en kosten veel tijd. In 2024 leiden deze voorbereidingen pas tot externe opdrachten. Deze niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen.

1.760

-185

-1.575

-

Nog te besteden Bestedingsplan 2023

Deze middelen zijn onderdeel van het Bestedingsplan 2023, waarvoor geen bestemming is gevonden. Deze middelen komen ten gunste van de reserve Investeringen in Infrastructuur, ten behoeve van het Bestedingsplan Mobiliteit 2024 en verder.

335

0

-335

-

NPG - ZESS Hub Groningen (SPUK)

De subsidie is afgeboekt naar vooruitbetaalde posten, omdat bij de voortgangsrapportage van de gemeente Groningen over de subsidie ZESS Hub bleek dat de subsidie niet volgens planning is uitgegeven. Deze niet bestede middelen zijn voor 100% gefinancierd door de NPG SPUK ZESS Hub.

474

-474

0

-

Insnijding Zuid Busstation

Het begrote bedrag wordt gespaard en komt ten gunste van de reserve Investeringen in Infrastructuur voor de insnijding van het busstation bij het Emmaviaduct. De uitvoering staat gepland voor 2026.

2.000

0

-2.000

-

NPG - Groene waterstof op de weg NPG (SPUK)

De subsidie Groene waterstof op de weg is afgeboekt naar vooruitbetaalde posten, omdat bij de voortgangsrapportages van de gesubsidieerde bedrijven bleek dat de subsidie niet volgens planning is uitgegeven. Deze niet bestede middelen zijn voor 100% gefinancierd door de NPG SPUK Groene waterstof op de weg.

2.536

-2.536

0

-

Cofinancieringsbudget

De middelen van het cofinancieringsbudget zijn jaarlijks beschikbaar om projecten te kunnen financiering die cofinanciering benodigd zijn. Een project kan zo ontstaan, waardoor het lastig in te schatten is hoeveel geld er per jaar benodigd is. De middelen blijven beschikbaar in de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen.

833

0

-833

-

Fieldlabs autonoom vervoer (deels SPUK)

De partij die de drone eerst zou leveren is failliet gegaan, er is mogelijk een andere partij gevonden die binnen de aanbestedingsregels past. Verwachting is dat begin 2024 het traject gaat starten om te kijken of deze partij inderdaad binnen de bestaande aanbesteding past. Een deel van de kosten wordt gefinancierd door NPG SPUK Autonoom vervoer Fieldlabs, de rest van de middelen blijven beschikbaar in de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen.

1.156

-324

-832

-

Human Capital Agenda

We hebben in 2023 een deel van de taken met eigen medewerkers opgepakt en geen medewerkers hiervoor ingehuurd, waardoor we minder hebben uitgegeven dan begroot. Deze niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen.

128

0

-128

-

Regionale Aanpak Laadinfrastructuur

Vanaf eind 2023 hebben we pas meer mensen gekregen om de taken rondom de laadinfrastructuur en het takenpakket uit te kunnen voeren. Tevens zijn nog niet alle beoogde onderzoeken uitgezet. Tegenover de gemaakte kosten staat een SPUK vanuit het Rijk, deze baten zijn niet in de begroting opgenomen. Daarnaast is gebleken dat wij alsnog kosten uit eerdere jaren ten laste van de SPUK konden brengen. Dit leidt per saldo tot een positief effect van € 206.000. Dit wordt deels verrekend met de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen.

125

81

-35

-

Fietsstrategie Verkeersveiligheid en Verkeersveiligheidsbeleid

In 2022 zijn niet alle beschikkingen op tijd uitgegeven in het kader van de subsidieregeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Een groot deel van de subsidiebeschikkingen zijn daarom begin 2023 uitgegeven. Per abuis zijn de bijbehorende middelen niet begroot, waarvan de dekking zich bevindt in de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen.

-2.669

0

2.669

-

VVB-secretariaat en werkplan

Het is niet gelukt om op het traject Lettelbert te starten met een traject- of locatiegerichte aanpak, omdat de uitvoering van de werkzaamheden zijn uitgesteld naar 2024. Tevens is het niet gelukt om de activiteiten op te starten voor de doelgroep Scooterrijders en Senior automobilist. De niet begrote baten betreft een bijdrage vanuit Impuls verkeerseducatie (Fiets). De resterende middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen.

390

45

-435

-

Beleidsnota Fiets 2017-2020

De voortgang van het project Doorfietsroute Assen-Groningen was beperkter dan verwacht, doordat we lang geen overeenstemming konden bereiken met de gemeente Groningen over de samenwerkingsovereenkomst. Daarnaast kostte de voorbereiding van uitbreiding van de fietsenstallingen bij station Groningen Noord met ProRail meer tijd dan verwacht. Deze niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV.

437

0

-437

-

Beleidsnota Fiets 2020-2023

Verschillende projecten hebben door verschillende redenen vertraging opgelopen, waardoor ze niet in 2023 uitgevoerd worden maar in 2024. Het gaat hierbij om de uitbreiding van fietsenstallingen bij treinstations met ProRail en ten aanzien van Hubs hadden we de verwachting dat we in 2023 nog overeenstemming zouden bereiken met een aantal gemeenten over de uitbreiding van de fietsenstallingen. Deze niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV.

1.016

24

-1.040

-

Ring West Groningen

Er zijn in 2023 geen kosten gemaakt voor de Ring West Groningen, omdat de verkenning Ring West Groningen even on hold is gezet in verband met een aanvullend MIRT-onderzoek met het Rijk. Het project wordt in 2024 weer opgepakt. Deze niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Investeringen in Infrastructuur.

600

0

-600

-

Verstedelijkingsstrategie Groningen-Assen

In 2023 was er geen beschikbare capaciteit om hiermee aan de slag te gaan, begin 2024 wordt hiervoor een opdracht verstrekt. Deze niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV.

350

0

-350

-

Bereikbaarheid Lauwersmeergebied

Het verschil van minder lasten en minder baten dan begroot is met name te verklaren doordat de projecten Ontsluitingsweg en de Fietsroute Plus Groningen-Winsum een langere uitvoeringstijd nodig hebben dan voorzien. Dit wordt verrekend met de reserve Investeringen in Infrastructuur.

1.527

-1.173

-354

-

Sparen ringwegen

Aangezien wij het bedrag voor de gemeente reserveren en de gemeente nog geen concreet project heeft, zijn deze middelen toegevoegd aan de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen.

382

0

-382

-

Kadewerken Noord-Willemskanaal

De werkzaamheden voor de doorfietsroute Assen-Groningen voor het gedeelte Haren - Drentsche Aa zijn doorgeschoven naar 2024 en 2025. Dit heeft te maken met het feit dat een deel van de damwandbeschoeiing langs het Noord-Willemskanaal niet voldoet aan de eisen. De fietsroute moet daarom op twee locaties iets opschuiven waardoor extra voorbelasting noodzakelijk is. De restantmiddelen worden verrekend met de reserve Investeringen in infrastructuur.

773

0

-773

-

N33 Midden

Eind 2023 heeft er pas een bestuurlijk overleg plaatsgevonden, waardoor het project later gestart is dan gepland. De resterende middelen komen ten gunste van de reserve Investeringen in Infrastructuur.

148

0

-148

-

Herstel fietspaden boomwortels

Voor het project Groot onderhoud fietspaden 2022 is er op basis van de projectopdracht een bedrag van € 850.0000 'overgeboekt' vanuit het bestedingsplan. Begroot was € 480.000. Het verschil wordt gedekt vanuit de reserve Investeringen in Infrastructuur.

-370

0

370

-

Opruimen en vervangen dammen N355

Deze maatregelen worden binnen vast onderhoud op andere kredieten uitgevoerd. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Investeringen in Infrastructuur.

225

0

-225

-

Capaciteitskredieten

De overschrijding van de begrote lasten betreft lasten die niet rechtstreeks aan projecten toe te rekenen zijn. De overschrijding van de begrote baten betreft baten van externe dienstverlening. Het saldo wordt - net als vorig jaar - verrekend met de reserve AKP.
De capaciteitskredieten zijn ontstaan in 2011 naar aanleiding van voordracht 2011/41. Op basis van de nota Investeringen hebben wij gefaseerd afscheid genomen van de capaciteitskredieten en is 2023 het laatste jaar geweest. Met ingang van 2024 worden alle projectkosten, ook de zogenaamde VAT-kosten (Voorbereiding, Administratie en Toezicht) direct op de projectkredieten verantwoord.

-1.476

913

563

-

Bermen en sloten

Vanuit de notitie prijsontwikkelingen zijn de lasten bijgeraamd. De ophoging van het budget heeft in 2023 plaatsgevonden, de uitvoering van activiteiten loop ook in 2024 nog door. Via de egalisatiereserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen worden deze schommelingen in activiteiten en daarmee gepaard gaande lasten geëgaliseerd.

685

24

-709

-

Hoofdrijbaanverharding

In 2023 zijn de projectbudgetten vanuit dit krediet bij de Najaarsmonitor 2023 overgeboekt naar de projecten. De projecten lopen meerjarig en de budgetten worden meerjarig besteed. Bij de Voorjaarsmonitor 2024 wordt nadere fasering aangebracht in de budgetten behorende bij de projecten vanuit het meerjarenprogramma beheer en onderhoud via de egalisatiereserve Beheer en onderhoud wegen en kanalen.

-3.599

5

3.594

-

Fietspadverharding

In 2023 zijn de projectbudgetten vanuit dit krediet bij de Najaarsmonitor 2023 overgeboekt naar de projecten. De projecten lopen meerjarig en de budgetten worden meerjarig besteed. Bij de Voorjaarsmonitor 2024 wordt nadere fasering aangebracht in de budgetten behorende bij de projecten vanuit het meerjarenonderhoudsprogramma beheer en onderhoud via de egalisatiereserve Beheer en onderhoud wegen en kanalen.

-1.057

0

1.057

-

Bewegwijzering

Bij het onderhoud en de bijbehorende projecten is in 2023 meer bewegwijzering noodzakelijk gebleken dan begroot. Vooral het onderhoud aan de oostelijke ringweg vroeg om de nodige bewegwijzering om het werk veilig uit te kunnen voeren en de doorstroming te regulieren. Ook heeft het vervangen van verlichting (leds zijn geplaatst) bij bewegwijzeringborden voor extra kosten gezorgd. In de voorgaande jaren van het meerjarenprogramma beheer en onderhoud (2021 en 2022) is hierop minder uitgegeven. Dit is in 2023 ingehaald waardoor meer kosten zijn gemaakt die worden opgevangen in de egalisatiereserve.

-247

0

247

-

Geleiderail

De kosten voor vervangen en plaatsen geleiderail zijn hoger dan begroot. Er is een nieuw raamcontract met BAM afgesloten voor het vervangen en plaatsen van geleiderails. De werkzaamheden zijn in het meerjarenprogramma niet evenredig geprogrammeerd, de lasten laten dientengevolge over de jaren een wisselend beeld zien. In de voorgaande jaren van het meerjarenprogramma beheer en onderhoud (2021 en 2022) is hierop minder uitgegeven. Dit is in 2023 ingehaald waardoor meer kosten zijn gemaakt die worden opgevangen in de egalisatiereserve.

-238

0

238

-

Geluidsschermen

Een aantal projecten is doorgeschoven naar uitvoering in 2024 vanwege de te benutten koppelkansen. De niet bestede middelen komen ten gunste van de egalisatiereserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen.

135

0

-135

-

Beplanting

De baten zijn hoger dan begroot hetgeen wordt veroorzaakt door de afwikkeling van schades die worden doorbelast c.q. vergoed. Deze baten zijn incidentele baten en daarom niet begroot. De baten worden weer ingezet voor areaalherstel middels een verzamelopdracht eens in de vier jaar. De meer ontvangen baten komen ten gunste van de reserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen.

-16

114

-98

-

Vaste kunstwerken

In 2023 zijn de projectbudgetten vanuit dit krediet bij de Najaarsmonitor 2023 overgeboekt naar de projecten. De projecten lopen meerjarig en de budgetten worden meerjarig besteed. Bij de Voorjaarsmonitor 2024 wordt nadere fasering aangebracht in de budgetten behorende bij de projecten vanuit het meerjarenonderhoudsprogramma beheer en onderhoud via de egalisatiereserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen.

-230

0

230

-

Overige lasten en baten wegen

Het grootste deel heeft betrekking op verhaalde schade bij incidenten. Significante uitgaven betreffen waterschapsbelasting, de precariorechten en onderhoudskosten. Het saldo wordt vereffend in de egalisatiereserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen.

159

44

-203

-

Haltevoorzieningen

De onderhoudskosten van de haltevoorzieningen zijn lager uitgevallen dan begroot. Reden daarvan is dat er vanuit beleid in de post Ketenmobiliteit middelen worden besteed aan het upgraden van haltes. Bij het upgraden van haltes wordt er geen onderhoud uitgevoerd. Het saldo wordt verrekend met de reserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen.

371

0

-371

-

Stelpost areaalwijzigingen

De stelpost areaalwijzigingen is een stelpost voor wijzigingen van areaal waarvoor afkoopsommen worden betaald en worden gaandeweg het proces van areaalwijzigingen (veelal bij projecten) pas helder. De stelpost is deels besteed, bij de uitvoering van projecten is niet op voorhand te bepalen of er areaalwijzingen aan de orde zijn en in welke omvang. Het saldo wordt verrekend met de egalisatiereserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen.

307

0

-307

-

Gladheidsbestrijding

De zachte winter zorgt voor lagere kosten bij de gladheidsbestrijding. Het saldo wordt verrekend met de reserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen.

88

0

-88

-

Onderhoudsprojecten wegen en waterwegen

Dit betreft in totaal 23 verschillende groot onderhoudsprojecten waarbij bij 12 projecten gezamenlijk voor € 5.566.000 minder lasten zijn geboekt dan begroot. Dit is te verklaren doordat voor deze projecten de volledige projectbudgetten in 2023 zijn opgevoerd maar de kosten veelal meerjarig, gefaseerd worden gemaakt. (Bij de Voorjaarsmonitor 2024 zal op basis van de uitvoering van de projecten de begroting worden aangepast.)
Bij 11 projecten zijn gezamenlijk voor € 404.000 meer lasten geboekt dan begroot, zijnde de zogenaamde VAT-kosten (kosten voor Voorbereiding, Administratie en Toezicht). Op basis van de nota Investeringen hebben wij gefaseerd afscheid genomen van de capaciteitskredieten en is 2023 het laatste jaar geweest. Met ingang van 2024 worden alle projectkosten, ook de VAT-kosten, direct op de projectkredieten verantwoord.
Uw Staten hebben bij de vaststelling van het Meerjarenprogramma Beheer en Onderhoud 2021-2024 reeds besloten over de inzet van deze middelen ten behoeve van de uitvoering van de genoemde 23 projecten. De per saldo resterende middelen komen ten gunste van de reserve Beheer en Onderhoud wegen en vaarwegen.

5.162

-45

-5.117

-

Overige lasten en baten verkeersmaatregelen

De lasten betreffen primair incidentmanagement en pechverplaatsingen die hoger zijn dan begroot. Het betreft Incident Management en de kosten die gedeeltelijk vanuit Groningen Bereikbaar worden vergoed. De inkomsten zijn ook hoger geweest dan begroot. Het saldo wordt vereffend in de egalisatiereserve Beheer en onderhoud wegen en vaarwegen.

-142

105

37

-

Uitvoering Actieplan Verkeersveiligheid

Een aantal projecten zijn in de planning van het groot onderhoud verschoven naar 2024. Daarnaast vergt de planvorming van de N388 bij de aansluiting Westerzand meer tijd en wordt deze later uitgevoerd. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen.

1.044

0

-1.044

-

DU RISM-II Verkeersveiligheid

De middelen voor de decentralisatie-uitkering RISM-II zijn pas beschikbaar gesteld bij de septembercirculaire 2023. Eind 2023 zijn de voorbereidingen getroffen en begin 2024 is er opdracht gegeven voor de veiligheidsinspecties rondom RISM-II. Het bedrag wordt via de reserve Overboeking kredieten overgeboekt naar 2024.

129

0

-129

-

Instandhouding knelpunten waterwegen

De voorbereidingen van het baggerwerk in het Reitdiep zijn gedaan in 2023, de uitvoering zal plaatsvinden in 2024. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Investeringen in Infrastructuur.

1.172

0

-1.172

-

Programmatische aanpak (vaar)wegen IN8 en IN9

In de opstartfase is het nog niet gelukt om hier volledige invulling aan te geven. Deze niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen.

639

0

-639

-

Recognities provinciale vaarwegen (huren en pachten)

Er waren meer baten dan begroot. Het saldo wordt verrekend met de reserve Beheer en onderhoud wegen en vaarwegen.

0

99

-99

-

Overige lasten en baten provinciale vaarwegen

Er zijn in 2023 lasten geweest die niet waren voorzien. De grootste post betreft de provinciale bijdrage 2023 B-AKWA (overeenkomst herschikking taken in het waterbeheer) die in rekening is gebracht door het waterschap Hunze en Aa's. Het saldo wordt vereffend in de egalisatiereserve Beheer en onderhoud wegen en vaarwegen.

-253

-59

312

-

Afkoopsommen Dorkwerdersluis, Platvoetbrug en Groevesluis

Vanuit RWS wordt een drietal objecten aan de provincie overgedragen. Het gaat om de Dorkwerdersluis, de Platvoetbrug en de Groevesluis Noord en Zuid. De totale afkoopsom van het eeuwigdurende onderhoud bedraagt € 33,15 miljoen. De door zowel het ministerie van IenW en de provincie Groningen ondertekende overeenkomsten zijn in december 2023 ontvangen. De baten voortvloeiend uit deze afkoopsommen zijn ontvangen en verantwoord in het begrotingsjaar 2023.

0

33.150

0

-

Sluizencomplex Lauwersoog / sluizen provinciale waterwegen

Er zijn minder kosten gemaakt voor baggerwerk en schoonmaak die voor 50% worden gefinancierd door de provincie Fryslân. Daarnaast zijn projecten doorgeschoven in verband met complexere uitvoering dan voorzien.

93

27

-120

-

Bruggen provinciale vaarwegen

Incidentele baten zoals doorbelasting/bijdrage aan CROW inzake Kennisplatform Provincies (KPP), doorbelasting aan RWS voor onderzoeken e.d. die voorgaande jaren zijn uitgevoerd, hebben in 2023 niet plaatsgevonden.

-56

-410

466

-

Diensten hoofdvaarwegen

Betreft kosten inzake herschikking waterbeheer welke zijn afgestemd met het waterschap. Conform het gestelde in de overeenkomst inzake de herschikking van taken in het waterbeheer, getekend op 20 november 2000, worden de kosten van beheer en onderhoud van diverse objecten bij verrekend.

-346

122

0

-

Overig

261

286

-475

-

Kapitaallasten

171

0

-297

-

Apparaatskosten

-2.717

2.064

-838

Totaal verschil

19.552

30.563

-18.563

Totaal verschillen programma

19.552

30.563

-18.563

Bedragen x € 1.000

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2024 11:06:51 met de export van 05/22/2024 11:03:14