3. Platteland en natuur

Lasten en baten

Verschillenanalyse op deelprogrammaniveau

Lasten

Baten

Reserve

Natuur en landschap

-

DU Meerjarig programma ED2050

De uitgaven voor het programma ED2050 zijn afgelopen jaar bekostigd uit het krediet Uitvoering Omgevingsvisie en Programmamanagement ED2050. Begin 2024 wordt een nieuwe meerjarenbegroting opgesteld. De middelen uit de decentrale uitkering kunnen niet terugvloeien naar de algemene middelen omdat het krediet opgebouwd is uit gelden van derden (ministeries) en er tussen de opdrachtgevers ED2050 afspraken zijn over de meerjarenbegroting 2023-2026 ED2050. De resterende middelen worden niet onttrokken aan de reserve Overboeking kredieten.

296

26

-322

-

Programmamanagement ED2050 (ovb)

Het programma Eems-Dollard 2050 (ED2050) wordt uitgevoerd en gefinancierd door meerdere partijen. De programmakosten worden gedragen door de opdrachtgevende partijen; provincie, ministeries LNV en IenW en RWS.
Van de ministeries LNV en IenW hebben we een SPUK (€ 30.000) gekregen voor de kosten voor het programmamanagement. De eigen middelen zijn nog steeds nodig voor het uitvoeren van het Programma Eems-Dollard 2050. RWS financiert het kennisprogramma ED2050 en de monitoringrapportage van het programma. De resterende middelen (€ 147.200) worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2024.

138

9

0

-

Opgave Waddengebied (ovb)

De resterende middelen zijn onderdeel van de totale dekking van meerdere projecten langs het Lauwersmeer en de Eems-Dollardkust. Hiervan zetten we € 100.000 in als garantstelling omdat bijdragen van Waddenfonds en andere financiers te beperkt zijn voor de opgaven. Daarnaast resteert een verplichting van € 5.200 voor interne begeleiding en een reservering van € 4.800 voor een bijdrage in de kosten van het project Rifblokken. Per saldo resteert hierdoor een afwijking van € 110.000. De niet bestede middelen worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2024.

110

0

0

-

Dubbele Dijk (ovb)

Op dit budget voor de realisatie van de getijdenduiker en de gedeeltelijke inrichting van het gebied van de Dubbele Dijk is in 2023 vrijwel niets uitgegeven en er is verzuimd om de uitgaven te herfaseren. De bouw van de getijdenduiker is inmiddels begonnen, in 2024 ligt het zwaartepunt van de bouwwerkzaamheden. De inrichting van het middengebied is nog niet in uitvoering gebracht. Daarna volgt het weer in originele staat te brengen van het gebied voor de stakeholders. De niet bestede middelen worden via de bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2024.

1.522

0

0

-

IBP VLOED (SPUK)

Het ministerie heeft vorig jaar nog ingestemd om het project IBP-VLOED met een jaar verlengen tot en met 31 december 2023. Het project is inmiddels afgerond. De lasten in 2023 zijn hoger uitgevallen dan was begroot in 2023 maar op de totale projectbegroting resteert € 22.000.

-97

97

0

-

Flankerend beleid natuurnetwerk

Voor de realisatie van het natuurnetwerk worden aanvullende instrumenten ingezet, zoals bedrijfsverplaatsing en schadeloosstelling. Dit jaar hebben hiervoor weinig proceskosten hoeven maken. We begroten ruim, om in te kunnen spelen op actuele urgente ontwikkelingen. Het saldo wordt verrekend met de reserve PLG.

192

0

-192

-

Biodiversiteit

Er zijn in 2023 een aantal subsidieaanvragen binnengekomen voor projecten waarvan de uitvoering start in 2024. Deze projecten komen daarom niet ten laste van het boekjaar 2023. Het saldo wordt verrekend met de reserve PLG.

87

19

-106

-

Natura2000 realisatie en beheer

We zijn bezig met het opstellen van nieuwe beheerplannen. Als gevolg daarvoor zijn er in 2023 geen extra maatregelen genomen in Zuidlaardermeer en Lauwersmeer naast regulier bestendig beheer. De maatregelen uit de huidige Natura2000-beheerplannen zijn uitgevoerd. Het saldo wordt verrekend met de reserve PLG.

159

0

-159

-

Procesmiddelen

Voor de uitvoering van het programma landelijk gebied worden soms aanvullende proceskosten gemaakt. Dit jaar hebben we weinig gebruik hoeven maken van het provinciaal budget, aangezien we de kosten grotendeels ten laste van SPUK-budgetten hebben kunnen brengen. Het saldo wordt verrekend met de reserve PLG.

135

0

-135

-

Bijdrage BIJ12

De landelijke bijdrage voor de gemeenschappelijke werkorganisatie van de provincies (BIJ12) is lager uitgevallen dan verwacht. We hebben geen invloed op de omvang van de kosten. Het saldo wordt verrekend met de reserve PLG.

156

0

-156

-

Deelnemersbijdrage Prolander (ovb)

De deelnemersbijdrage aan Prolander is in totaal € 484.000 lager uitgevallen dan begroot. Een groot deel daarvan (€ 380.000) wordt veroorzaakt doordat de meerjarenbegroting Prolander 2024-2027 abusievelijk bij de Perspectiefnota 2024 in de Begroting 2023 is verwerkt en niet per jaar vanaf 2024 in de provinciale meerjarenbegroting. Dit heeft tot gevolg dat op het budget in 2023 deze middelen zijn overgebleven. Deze niet bestede middelen (€ 380.000) worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2024 en uiteindelijk correct verwerkt in de meerjarenbegroting 2024-2027. Het voordelige restant van € 104.000 valt vrij ten gunste van het rekeningresultaat.

484

0

0

-

Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL)

Bij het vaststellen van de subsidieregeling Natuur en Landschap voor de periode 2023-2028 is rekening gehouden met het feit dat het Rijk jaarlijks de vastgestelde tariefsverhoging van destijds € 1,1 miljoen zou compenseren. Op basis van dit besluit is in de Begroting 2023 een verwachte bate opgenomen van € 1,1 miljoen. Op dit moment is echter nog steeds hoogst onzeker of en in welke mate we door het Rijk worden gecompenseerd. Voor de Jaarrekening 2023 levert dit een nadeel op van € 1,1 miljoen. Daarnaast is er een voordeel aan de lastenkant als gevolg van het niet volledig benut zijn van de opengestelde subsidieregelingen. Het saldo wordt verrekend met de reserve PLG.

171

-1.100

929

-

Faunabeheereenheid

De Stichting Faunabeheer Eenheid Groningen (FBE) voert wettelijke taken uit in het kader van de Wet natuurbescherming. De FBE wordt volledig gefinancierd door de provincie. De kosten voor de FBE zijn gestegen vanwege de werkzaamheden die nodig zijn voor het faunabeheerplan ree en het voorbereiden van de actualisatie van het algemene faunabeheerplan (onder andere voor de ganzen). Veel van de werkzaamheden van de FBE zijn ingewikkelder geworden door toenemende druk van bezwaar en beroep, waardoor er meer voorbereidingstijd nodig is. Het saldo wordt verrekend met de reserve PLG.

-95

0

95

-

Faunafonds schade-uitkeringen

Het vergoeden van faunaschade door provincies is wettelijk geregeld en betreft een open-einde-regeling. De tegemoetkomingen voor faunaschade zijn van veel factoren afhankelijk. Zo is bijvoorbeeld in 2023 de grasprijs gestegen, waardoor er meer tegemoetkomingen betaald worden voor schade aan grasland door ganzen. Daarnaast is de schade door roeken fors gestegen. Dit heeft te maken met het verbod op het gewasbeschermingsmiddel Mesurol. Sinds het verbod worden veel ingezaaide mais en jonge maisplantjes opgegeten door roeken. Het saldo wordt verrekend met de reserve PLG.

-1.227

0

1.227

-

Monitoring Natuur en Landschap

Het budget voor monitoring (weidevogels, akkervogels, zomerganzen, vegetatiemeetnet) is in 2023 niet volledig benut. Als gevolg van intensivering op dit terrein verwachten we dat dit een incidenteel voordeel is. Het saldo wordt verrekend met de reserve PLG.

109

0

-109

-

Verbinden Natuur

We reserveren het bedrag voor afkoop en beheer van faunapassages. De eindafwikkeling van twee grote faunapassages onder de A7 en A28 vindt in 2024 plaats, de lasten en de bijbehorende dekking vanuit de reserve PLG vallen daardoor lager uit dan begroot. Het saldo wordt verrekend met de reserve PLG.

1.037

-45

-992

-

Uitvoeringskosten RVO en SNN EU POP3

Betreft de uitvoeringskosten voor Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO); zij doen werkzaamheden voor de provincie. RVO is de enige organisatie in Nederland die EU-beschikkingen afgeeft. De totale uitvoeringskosten (op basis van de werkelijke uren) waren in 2023 hoger dan begroot. Het saldo wordt verrekend met de reserve PLG.

-235

93

142

-

Uitvoeringskosten RVO en SNN (GLB-NSP, PMF-deel)

Het programma GLB-NSP 2023-2027 (Gemeenschappelijk Landbouwbeleid - Nationaal Strategisch Plan is niet volgens planning gestart in 2023, maar gaat van start in 2024. De uitvoeringskosten RVO en SNN komen ten laste van twee verschillende kredieten. Dit deel van de niet bestede middelen wordt verrekend met de reserve Provinciale Meefinanciering en zullen in de jaren 2024-2029 ingezet worden.

750

0

-750

-

Natuurcompensatie

In 2023 is een pilot in de Medenertilsterpolder opgestart. De kosten van hiervan worden doorbelast aan Tennet. Het verschil ontstaat doordat deze baten en lasten gedurende het jaar niet zijn verwerkt in de begroting.

100

-100

0

-

Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW)

Het grootste gedeelte van dit meerjarige project wordt door derden gefinancierd. Er zijn in 2023 meer kosten, onder andere als gevolg van lastneming subsidies uit 2022, gemaakt dan van tevoren was in te schatten. Logischerwijs zijn ook de baten naar rato hoger uitgevallen. Het saldo wordt verrekend met de reserve PLG.

-402

313

89

-

Natuurnetwerk Groningen

Voor de inrichting van natuurgebieden en grondaankopen begroten wij royaal om kansen te benutten op de grondmarkt die zich soms 'once in a lifetime' kunnen voordoen. Dit jaar vallen de kosten lager uit dan verwacht onder andere doordat een grote aanbesteding in het Zuiderlijk Westerkwartier is doorgeschoven naar 2024, de kosten van de faunapassage Meerweg lager uitvallen dan verwacht en hebben wij minder proceskosten grond gemaakt dan verwacht. Het saldo wordt verrekend met de reserve PLG.

2.467

884

-3.277

-

Landschapscompensatie

De uitvoering van projecten in 2023 van gemeenten heeft vertraging opgelopen, waardoor de begrote uitgaven lager zijn uitgevallen. Hierdoor is ook minder gedeclareerd bij TenneT. Als gevolg hiervan is ook de cofinanciering vanuit de provincie voor landschapscompensatie lager (€ 303.000) uitgevallen dan begroot. Het saldo van de cofinanciering provincie wordt verrekend met de reserve PLG.

1.117

-814

-303

-

Bos en Hout

In de begroting is rekening gehouden met de openstelling van subsidies voor Bos en Hout. Er zijn in 2023 diverse subsidieaanvragen binnengekomen voor projecten waarvan de uitvoering start in 2024. Deze lasten komen daarom niet ten laste van het boekjaar 2023. Middelen blijven beschikbaar voor het programma Bos en Hout. Het saldo wordt verrekend met de reserve PLG.

817

0

-817

-

Soortenbeleid

Door achterstanden op de beleidsontwikkeling op het gebied van soortenbeleid vallen de kosten voor maatregelen ter versterking/begeleiding van de wolf, bever, zeehonden, akkerweidevogels en exoten lager uit dan begroot. Het saldo wordt (deels) verrekend met de reserve PLG.

331

4

-198

-

Stikstof/biodiversiteit incl. uitvoeringskosten PAS (ovb)

De uitgaven op het gebied van stikstof/biodiversiteit vallen bijna € 2,5 miljoen lager uit dan begroot. Uitvoeringskosten voor de Transitie Landelijk Gebied hebben we in 2023 grotendeels kunnen declareren bij het Rijk via een specifieke uitkering van het Rijk (SPUK). Daarnaast lopen de processen voor de Transitie Landelijk Gebied, mede door de val van het kabinet in 2023, langzamer dan verwacht waardoor we minder middelen hebben ingezet dan verwacht. Ondanks dat is in 2023 door Provinciale Staten uitgesproken dat we doorgaan met de gebiedsprocessen in de zeven deelgebieden. Voor de uitvoering van deze gebiedsplannen hebben we ook eigen middelen nodig als cofinanciering. Vandaar dat we resterende middelen 2023 graag beschikbaar willen houden in 2024 voor het complexe dossier Transitie Landelijk Gebied. De niet bestede middelen worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2024.

2.471

0

0

-

Vissen voor verbinding

De uitvoering en financiële afwikkeling van het project Vissen voor verbinding loopt trager dan verwacht. Het saldo wordt verrekend met de reserve PLG.

661

-574

-87

-

Landelijk Aanvalsplan Grutto (ovb)

Het Aanvalsplan Grutto is opgestart ter verbetering van het leefgebied van de weidevogels in de periode 2023-2026. In 2023 is reeds een eerste subsidie verleend uit het totaalbudget van € 2 miljoen aan het Collectief Groningen West. Een deel (€ 102.000) van deze afgegeven projectsubsidie wordt op basis van de voortgangsrapportage uitgevoerd in 2024 waar de verwachting eerder was dat deze activiteiten in 2023 zouden plaatsvinden. Voor de resterende middelen (€ 325.000) zijn plannen in ontwikkeling om in te zetten op terreinen van stichting Het Groninger Landschap ter verdere verbetering van het weidevogelleefgebied. De niet bestede middelen worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2024.

426

0

0

-

Afwaarderen installaties en opstal NPLG

Eind 2022 is het investeringskrediet Natuur verhoogd met € 100 miljoen behoeve van de Transitie Landelijk Gebied in het kader van het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG). Hierbij is voor het afwaarderen installaties en opstallen maximaal € 5 miljoen beschikbaar gesteld, ten laste van de reserve PLG. In 2023 is hiervan voor € 300.000 gebruik gemaakt terwijl bij de begroting werd uitgegaan van € 200.000. Het saldo wordt verrekend met de reserve PLG.

-100

0

100

-

Emissiereductie Stikstof - Laaghangend Fruit (SPUK)

De subsidieregeling Emissiereductie Stikstof Noord-Nederland is een rijksbijdrage van in totaal € 52 miljoen in de vorm van een specifieke uitkering (SPUK). In 2023 is hiervoor in totaal € 22,5 miljoen aan subsidies opengesteld via Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). In werkelijkheid is hiervan daadwerkelijk € 21 miljoen besteed. Daarnaast vallen de uitvoeringskosten voor SNN lager uit dan begroot. De resterende SPUK-middelen blijven beschikbaar voor het jaar 2024.

1.995

-1.995

0

-

Bestuurlijke rol Waddengebied

Bestuurlijke rol Waddengebied is gebaseerd op de Agenda voor het Waddengebied, het Uitvoeringsprogramma Waddengebied 2021-2026 en de Beheerautoriteit Waddenzee. Voor een aantal initiatieven uit deze programma's heeft provincie Groningen toegezegd om samen met provincies Fryslân en Noord-Holland middelen vrij te maken. In 2023 hebben wij vertraging opgelopen bij de uitvoering ervan. Eind 2023 zijn de werkzaamheden pas goed op stoom gekomen. De resterende middelen vallen vrij ten gunste van het rekeningresultaat.

132

0

0

-

Werelderfgoedcentrum Waddenzee (ovb)

Provinciale Staten hebben bij de Perspectiefnota 2023 besloten om nog € 2.780.000 extra beschikbaar te stellen voor de realisatie van het Werelderfgoedcentrum (WEC) Waddenzee. Het betreft een project groter dan € 750.000 waarvan een beschikking is afgegeven en waarbij jaarlijks de rapportage wordt aangeleverd en de lastneming bepaald. In de beschikking is voor 2023 € 1,4 miljoen begroot. De lastneming voor 2023 bedraagt € 1.277.100 waardoor € 122.900 in 2023 niet is besteed. Dit resterende bedrag moet beschikbaar blijven voor het project en wordt daarom via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2024.

123

0

0

-

NPG Werelderfgoedcentrum Waddenzee (SPUK)

Zie analyse hierboven. Uit NPG-middelen is ook een projectsubsidie van meer dan € 750.000 verstrekt. De niet bestede middelen worden verrekend met de vooruitontvangen SPUK-middelen op de balans.

155

-155

0

-

Vitale kust / IKW cofinanciering

De cofinanciering voor dit project was volledig in 2023 begroot. Besteding heeft deels (€ 558.000) in 2023 plaatsgevonden maar zal grotendeels in 2024 plaatsvinden. De niet bestede middelen worden verrekend met de reserve Cofinancieringsfonds.

2.123

0

-2.123

-

Leges Wet natuurbescherming

De lagere opbrengsten zijn het gevolg van de onduidelijkheid in de wetgeving omtrent stikstof.

-6

-192

0

-

Natuurinclusieve na-isolatie (DU)

In IPO-verband wordt in Nederland gekeken om eenzelfde systematiek uit te voeren voor natuurinclusieve na-isolatie. De systematiek hiervoor is eind 2023 benoemd en deze wordt nu vertaald naar specifieke werkzaamheden voor de provincie Groningen. De eerste stappen zijn gezet, in 2024 zal dit leiden tot de eerste werkzaamheden. De niet bestede middelen zijn niet onttrokken aan de reserve Overboeking kredieten.

327

0

-327

-

Verkenningsfase Groote Polder / Eemszijlen

De MIRT-verkenning van het project Groote Polder is in 2023 succesvol afgerond. De afwijking op zowel de lasten als de baten is het gevolg van enerzijds een administratieve correctie van de lasten en baten 2022 en anderzijds een onjuiste begroting 2023. Het project is op de balans verantwoord en daarom zijn de lasten en baten 2022 overgeboekt naar het project. Tevens is de begroting 2023 niet bijgesteld en zijn zowel de projectlasten als baten 2023 ten onrechte opgenomen aangezien deze ook op de balans zijn verantwoord. Alleen het provinciale aandeel komt ten laste van de exploitatie.

933

-928

0

-

Grutto-kansgebieden

In het kader van het Nationaal Strategisch Plan voor het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid 2023-2027 zijn bij de meicirculaire 2023 middelen verkregen (voor de periode 2023-2027) van het Rijk voor het uitbreiden en verzwaren van agrarisch natuur-en landschapsbeheer in de zogenaamde Grutto-kansgebieden. De uitwerking van dit beleid vindt grotendeels plaats in 2024 waardoor de middelen voor 2023 (€ 94.000) vrijvallen ten gunste van het rekeningresultaat.

94

0

0

-

Uitvoeringsprogramma Natuur (SPUK)

Voor de uitvoering van programma Natuur hebben wij aanvullende middelen in de vorm van een SPUK ontvangen van het Rijk. In 2023 zijn de bestedingen € 54.000 lager geweest dan begroot. De resterende SPUK-middelen blijven beschikbaar voor de jaren 2024 en 2025.

54

-54

0

-

Overig

281

-27

-8

-

Apparaatskosten

125

-50

0

Totaal verschil

17.916

-4.589

-7.479

Landbouw

-

NPG - Fascinating (SPUK)

Zowel de projectontwikkeling als de beoordeling van projecten (met name staatssteuntoets) binnen Fascinating neemt meer tijd in beslag dan op voorhand was ingeschat waardoor per beoordeling meer kosten worden gemaakt dan begroot. Doordat de beoordeling meer tijd in beslag neemt heeft het Fascinating-programma vanuit NPG een verlenging gekregen van één jaar (tot eind 2025).

-227

227

0

-

PMF B: Landbouw

Het gaat hier deels om betalingen van projecten via derden (onder andere RVO) waardoor op voorhand geen goede inschatting is te maken.

-105

0

105

-

Innovatieve kwaliteitssprongen landbouw

Veranderend beleid (GLB-NSP, derogatie en NV-gebieden) en nieuw beleid (Nationaal Programma Landelijk Gebied: NPLG) met (mogelijk) grote gevolgen voor de landbouw, zorgde in het afgelopen jaar voor veel onrust in de sector waardoor er minder animo was voor investeringen en projecten op gebied van verduurzaming en innovatie. Daarnaast is vanuit een aantal grote trajecten zoals Fascinating (NPG-middelen) en IBP Westerkwartier Natuurinclusief (SPUK-middelen) ook gewerkt aan verduurzaming en innovatie. Hierdoor waren er minder provinciale middelen nodig. Ten slotte is veel extra tijd en aandacht gegaan naar de vertaling van doelen en opgaven vanuit NPLG, waardoor er minder tijd was voor het actief uitwerken van projecten en trajecten die bijdragen aan de verduurzaming van de landbouw.

119

4

0

-

Ombouw en uitbreiding biologische landbouw

Door het veranderende beleid (GLB-NSP, derogatie, NV-gebieden) en nieuw beleid (NPLG) is veel onrust en onzekerheid ontstaan bij landbouwbedrijven ten aanzien van hun toekomst. Dit en de afgenomen marktprijzen voor biologische producten zorgen voor een verminderde animo om om te schakelen naar een biologische bedrijfsvoering. Hierdoor is van de boerenexperimentenregeling voor biologische landbouw zeer beperkt gebruik gemaakt.

372

0

0

-

Regiodeal Natuurinclusieve Landbouw Groningen en algemeen (ovb)

Bij de Najaarsmonitor 2023 is een bedrag van € 556.000 geherfaseerd naar 2024. Destijds was de verwachting dat nog een aantal subsidies verleend zou worden, echter hebben we in 2023 niet alle verwachte subsidieaanvragen mogen ontvangen. De subsidies worden in het eerste kwartaal 2024 alsnog verleend. De niet bestede middelen worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2024. Deze middelen maken onderdeel uit van de afgesproken cofinancieringsbijdrage van de provincie Groningen met het Rijk.

175

0

0

-

Regiodeal Natuurinclusieve Landbouw Fryslân

Ten tijde van het opstellen van de Najaarsmonitor 2023 was de verwachting dat nog een aantal subsidies verleend zou worden. De subsidieaanvragen hebben we in 2023 niet ontvangen omdat voorbereidingen meer tijd hebben gekost. De subsidies worden in het eerste kwartaal 2024 alsnog verleend. Wij zijn penvoerder namens Fryslân. De niet bestede middelen worden als vooruitvangen bedragen opgenomen op de balans.

500

-500

0

-

Regiodeal Natuurinclusieve Landbouw Drenthe

De lasten zijn hoger uitgevallen dan begroot vanwege de voortgang in de uitvoering van de gebiedsplannen Drents Plateau. Provincie Drenthe voert dit uit en vraagt op basis van de voortgang in de gebieden een bijdrage van de Regio Deal Natuurinclusieve Landbouw. Als gevolg hiervan zijn de baten ook hoger dan begroot.

-125

125

0

-

DU Regiodeal Natuurinclusieve Landbouw Groningen

De verwachting was dat we eind 2023 subsidieaanvragen zouden ontvangen als uitwerking van het Uitvoeringsplan Veenkoloniën, Westerwolde en Oldambt. Ook was de verwachting dat we in het laatste kwartaal nog enkele subsidieaanvragen zouden ontvangen voor de Uitvoeringsregeling Boerenexperimenten in de Groningse Kleischil en Veenkoloniën, Westerwolde en Oldambt. We hebben enkele aanvragen in januari 2024 ontvangen, waardoor deze lasten nu ook in 2024 vallen. Het betreft een decentrale uitkering, dus de middelen worden meegenomen naar 2024 via toevoeging aan de reserve Overboeking kredieten.

230

0

-230

-

DU Regiodeal Natuurinclusieve Landbouw Fryslân

Ten tijde van het opstellen van de Najaarsmonitor 2023 was de verwachting dat we enkele subsidieaanvragen voor de Friese Kleiweide zouden ontvangen. Deze aanvragen hebben we begin 2024 ontvangen en worden naar verwachting in het eerste kwartaal 2024 beschikt. Het betreft een decentrale uitkering, dus de middelen worden meegenomen naar 2024 via toevoeging aan de reserve Overboeking kredieten.

197

0

-197

-

Natuurinclusieve akkerbouw (SPUK)

De verwachting was dat we eind 2023 subsidieaanvragen zouden ontvangen als uitwerking van het Uitvoeringsplan Veenkoloniën, Westerwolde en Oldambt. Ook was de verwachting dat we in het laatste kwartaal nog enkele subsidieaanvragen zouden ontvangen voor de Uitvoeringsregeling Boerenexperimenten in de Groningse Kleischil en Veenkoloniën, Westerwolde en Oldambt. Hierin zien we een vertraging naar het begin van 2024, waardoor er een voordeel is op de lasten in 2023. Vanuit dit budget vindt cofinanciering plaats voor het Groningse deel van de Regio Deal Natuurinclusieve Landbouw. Het betreft een specifieke uitkering, dus het voordeel op de lasten zien we terug als nadeel op de baten en de middelen worden meegenomen naar 2024.

142

-142

0

-

IBP Vitaal Platteland (VP) Westerkwartier

In het kader van IBP Westerkwartier Natuurinclusief is door de samenwerkende partijen in de afgelopen jaren gewerkt aan het programma Westerkwartier Natuurinclusief. Dit programma kende een startbudget van ca. € 1,6 miljoen, beschikbaar gesteld vanuit SPUK-middelen van het Rijk. Provincie Groningen was penvoerder namens de partijen. In de afrondende bijeenkomst is geconcludeerd dat het toegekende budget fors was. Daarnaast kon een aantal projecten geen doorgang vinden vanwege regelgeving (gebruik van verwerkte mest als kunstmestvervanger). Het programma is inmiddels door de stuurgroep afgerond. De beschikking van LNV voor de beschikbare middelen ten behoeve van het programma loopt tot en met 31 maart 2024.

300

-300

0

-

Afwikkeling voorgaande jaren Landbouw

Door de afronding van het project SalFar hebben we een bedrag van € 125.000 aan lasten die in eerdere jaren zijn genomen in 2023 gecorrigeerd.

133

0

0

-

SPUK Route Landbouw

Deze middelen zijn door de provincies Groningen, Fryslân en Drenthe aangevraagd en eind 2022 beschikt door het ministerie van LNV ter ondersteuning van de landbouwsector bij de processen rondom NPLG. De Inschatting was dat deze middelen in de periode 2022- 2025 gelijk over de jaren zou worden besteed. Vanwege de onduidelijkheid over deze processen in de afgelopen periode is er echter nog maar beperkt budget besteed. De verwachting is dat er verlenging zal worden aangevraagd om de middelen voor een langere periode te kunnen inzetten.

752

-752

0

-

Overig

77

-15

-43

-

Apparaatskosten

38

9

0

Totaal verschil

2.578

-1.344

-365

Totaal verschillen programma

20.494

-5.933

-7.844

Bedragen x € 1.000

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2024 11:06:51 met de export van 05/22/2024 11:03:14