2. Milieu en energie

Lasten en baten

Verschillenanalyse op deelprogrammaniveau

Lasten

Baten

Reserve

Milieu

-

Leges Wabo

De baten worden begroot op basis van het gemiddelde van de afgelopen jaren. Het aantal verleende vergunningen in 2023 lag hier onder, waardoor de legesinkomsten lager uitvallen dan begroot. De hiermee samenhangende € 94.000 aan advies- en communicatiekosten worden meegenomen in de totstandkoming van de leges, maar deze kosten zijn niet opgenomen in de begroting waardoor er een afwijking is.

-94

-87

820

-

Rente nazorg stortplaatsen

Het rendement van de nazorg gesloten stortplaatsen is € 3,9 miljoen meer dan geraamd. Dit komt door de meeropbrengst van het garantieproduct van circa € 1,2 miljoen en het rendement van de belegging in het duurzame aandelenfonds van circa € 2,7 miljoen. Dit fonds wordt op balansdatum 31 december jaarlijks gewaardeerd tegen de dan geldende marktwaarde en leidt tot een hogere marktwaarde van het fonds op balansdatum. De bate is verantwoord bij deelprogramma 8.2 Algemene dekkingsmiddelen. Deze opbrengst wordt gestort in de voorziening Nazorg stortplaatsen en baggerspeciedepots en heeft derhalve geen effect op het rekeningresultaat.

-3.956

0

0

-

Aardbevingsgerelateerde inzet

Het budget voor de aardbevingsgerelateerde inzet bestaat hoofdzakelijk uit de specifieke uitkering (SPUK) van het Rijk. We ontvangen deze SPUK jaarlijks in delen en dat heeft tot gevolg dat we op moment van toezegging SPUK nog niet exact wisten hoe we dit zouden gaan besteden.

-123

90

0

-

Ondersteuningsbureau Gaswinning

Vanaf 2023 wordt het Ondersteuningsbureau Gaswinning (OBG) volledig gefinancierd vanuit de lumpsum specifieke uitkering aardbevingsgerelateerde inzet. In de Begroting 2023 is echter nog rekening gehouden met inzet van provinciale middelen. Doordat de verwachte (extra) personele inzet voor het OBG en de verwachte kosten voor onderzoek en ontwikkeling lager zijn uitgevallen dan voorzien en de totale lasten verrekend worden met de specifieke uitkering ontstaat een vrijval ten aanzien van de provinciale middelen.

105

2

0

-

Agroprogramma (SPUK)

Sinds 1 december 2023 is er een maatwerkregeling om investeringen van agrarische ondernemingen te subsidiëren, aangezien die lang stilstand hebben ervaren door de gaswinningsproblematiek. Het komen tot een regeling en de uitvoering was een complexe klus en is in het afgelopen jaar om meerdere redenen vertraagd. Aangezien de nieuwe regeling per 1 december 2023 is opengesteld zijn minder beschikkingen verstrekt dan verwacht. Het bedrag van de onderschrijding is minder onttrokken uit de SPUK waardoor er per saldo geen afwijking is.

309

-309

0

-

MKB-programma Groningen (SPUK)

De verwachte uitgaven waren gerelateerd aan de totale inkomsten van de specifieke uitkering van in totaal € 11 miljoen die moest worden verdeeld over de jaren tot en met 2025 en niet op de daadwerkelijke verwachting van de uitgaven. De verwachte uitgaven van de SPUK MKB aardbevingsgerelateerd zijn in de loop van 2023 met € 1,25 miljoen verlaagd, maar dit is uiteindelijk nog lager uitgevallen. Dit leidt tot een lagere onttrekking aan de vooruitontvangen SPUK-middelen op de balans. De verklaring hiervoor wordt grotendeels veroorzaakt doordat de projectsubsidie aan GroBusiness op basis van de voortgangsrapportage tot lagere lasten heeft geleid. Daarnaast is het voordragen van mkb'ers in schade of versterking, waar financiële regelingen voor getroffen konden worden, tegengevallen vanuit steunpunt mijnbouwschade Stut-en-Steun. Om die reden begeleidt het Mkb-programma nu zelf ondernemers. Hiervoor wordt sinds november 2023 een mkb-consulent ingehuurd.

560

-560

0

-

NPG Baanbrekers (SPUK)

Het bestuur van Nationaal Programma Groningen heeft in 2023 het besluit genomen dat er € 1,5 miljoen beschikbaar wordt gesteld voor het project Baanbrekers (De dekking komt vanuit gemaakte afspraken met het Groninger Zorgakkoord (artikel 4.1 lid 7) over de verdeling van de restwaarde panden. 50% van deze restwaarde is beschikbaar voor het Nationaal Programma Groningen). De daadwerkelijke realisatie is lager uitgevallen. Niet bestede middelen blijven beschikbaar en zijn naar de balans geboekt als vooruitontvangen bedragen.

984

-984

0

-

NPG Programmabureau - overhead en uitvoeringskosten (SPUK)

Nationaal Programma Groningen (NPG) is geen eigen organisatie of rechtspersoon. Het programmabureau, dat het bestuur van NPG ondersteunt, is ondergebracht in de provinciale organisatie. Op basis van de begroting voor de uitvoeringskosten NPG (onderdeel van het vastgestelde kader 'financiële opbouw NPG') worden voor het programmabureau en de overheadkosten van Toukomstmiddelen begroot. Bij het opstellen van de begroting zijn de overheadkosten niet juist verwerkt. De baten en de lasten zijn dubbel verwerkt, zowel in dit programma als programma 8. De werkelijke overheadkosten en baten uit de SPUK zijn wel juist verwerkt in programma 8 waardoor in dit programma bij zowel de lasten als de baten een afwijking ontstaat.

329

-329

0

-

NPG Hackatons (SPUK)

Nationaal Programma Groningen (NPG) is geen eigen organisatie of rechtspersoon. Het programmabureau, dat het bestuur van NPG ondersteunt, is ondergebracht in de provinciale organisatie. Voor de financiering van een hackaton kunnen overheden en organisaties die verbonden zijn aan Nationaal Programma Groningen een aanvraag doen bij het programmabureau. In 2023 is er geen begroting aangeleverd voor de hackatons.

-180

180

0

-

Maatschappelijke organisaties (SPUK)

Het verschil wordt veroorzaakt doordat bij de afrekening met de maatschappelijke organisaties over 2022 per saldo € 119.000 is teruggevorderd.

119

-119

0

-

NPG Organisatielasten Thematisch Programma (SPUK)

De definitieve beschikking van de SPUK is pas in december 2023 ontvangen waardoor de begroting niet meer kon worden aangepast. Wel zijn vooruitlopend hierop kosten gemaakt die zijn verrekend met de balanspost.

-141

141

0

-

Regionaal Platform Omgevingswet Groningen

Bij de implementatie van de Omgevingswet was ingecalculeerd dat het rijk werkzaamheden ten behoeve van de implementatie van de Omgevingswet voor de regio zou uitvoeren. Dit is uiteindelijk niet doorgegaan. De overgebleven middelen vloeien terug naar de partners van het platform.

54

-49

0

-

MER coördinatie/beleid

In het begin van 2023 is een fors aantal MER-procedures opgestart, wat aanleiding is geweest om bij de Perspectiefnota 2024 extra middelen aan te vragen voor 2023 (e.v.). Gedurende het jaar is gebleken dat de toename van het aantal MER-procedures zich niet heeft voorgezet, de provincie Groningen heeft geen invloed op het aantal procedures aangezien deze vraaggestuurd zijn. De niet bestede middelen vallen vrij ten gunste van het rekeningresultaat.

117

2

0

-

North Refinery

In december 2022 en januari 2023 zijn werkzaamheden uitgevoerd in opdracht van de curator. Deze werkzaamheden hangen niet samen met het boedelkrediet dat in 2023 is verstrekt en worden dan ook niet ten laste van dit boedelkrediet gebracht, maar ten laste van het rekeningresultaat. De baten die hiermee samenhangen komen ten gunste van het rekeningresultaat. De lasten en baten die wel samenhangen met het boedelkrediet vallen lager uit dan verwacht, hierdoor is € 290.000 minder uit de Algemene reserve benodigd.

150

-31

-290

-

Asbestfonds (reservering) (ovb)

Eind 2022 is een verkenning uitgevoerd naar en zijn de mogelijkheden benoemd voor het opzetten van een eventuele provinciale subsidieregeling of een bewustwordingscampagne. Hiervoor zijn we uitgegaan van de inzet van de resterende middelen van ca. € 900.000 die bestemd zijn voor het onderwerp Asbest. Op basis van de informatie uit die verkenning is besloten geen provinciale regeling op te zetten naar voorbeeld van de provincie Drenthe of de middelen in te zetten voor communicatie of bewustwordingscampagnes. De resterende middelen zijn voor een dergelijke regeling namelijk niet toereikend genoeg. Het Rijk heeft daarnaast aangegeven zelf bewustwordingscampagnes te starten omdat de Eerste Kamer een streep door het verbod op asbestdaken heeft gedaan. Destijds hebben wij de resterende middelen van ca. € 900.000 voorlopig gereserveerd en ingezet voor het periodiek monitoren van de asbestdakenkaart. De asbestdakeninventarisatie is in 2020 voltooid en in 2022 geactualiseerd.
In het Hooflijnenakkoord Veur Mekoar wordt ingegaan op de aanpak van asbest. We zetten in op koppelkansen met lopende programma's. Ten eerste betreft het de verduurzaming van agrarische daken te combineren met asbestsanering. Daarnaast betreft het asbestsanering bij restauratie van rijksmonumenten. Totale kosten zijn naar verwachting € 500.000. Dit bedrag wordt via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2024, het resterende bedrag (€ 437.000) valt vrij.

937

0

0

-

Uitvoeringsprogramma Milieu incl. hinderapp (ovb) (SPUK)

In verband met een aantal oorzaken hebben we minder kunnen uitgeven op de uitvoering van het Milieuprogramma (inclusief de Hinderapp). Het ging hierbij deels om het extern laten uitvoeren van een aantal onderzoeken. Er was sprake van personele omstandigheden, waaronder langdurige ziekte, vertrek van medewerkers en een vacature. Het uitzetten van onderzoeken werd tevens bemoeilijkt door de krapte in de markt, veel onderzoeksbureaus hadden geen ruimte om onderzoeken tijdig uit te voeren. Daarnaast ontstond bij ons gedurende het jaar prioriteit om het Milieuprogramma te actualiseren, waardoor personele capaciteit vooral voor dit doel is gebruikt. Tenslotte is de planning van het Omgevingsvisietraject opgeschoven. Enkele projecten zijn gekoppeld aan dit traject, zodat de planning daarvan dus ook opschuift naar 2024. Dit zijn wel projecten die onderdeel uitmaken van de uitvoering van het Milieuprogramma en waarvan de beschikbare budgetten dus moeten worden overgeboekt. Een bedrag van € 78.350 aan niet bestede middelen wordt via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2024, daarnaast wordt € 70.744 aan niet bestede SPUK-middelen als vooruitontvangen middelen op de balans geboekt.

135

71

0

-

Bodemhistorische spoedopgave (SPUK)

Het is mogelijk gebleken meer loonkosten ten laste van deze SPUK te brengen.

-100

100

0

-

Bijdrage Omgevingsdienst Groningen

De afwijking wordt primair veroorzaakt doordat de deelnemersbijdrage voor VTH hoger uitvalt dan provinciaal begroot. Oorzaak hiervan was onduidelijkheid waar de kosten voor het VTH-deel voor GSP-Acquisitie door ODG waren opgenomen in hun begroting. Voor GSP-Acquisitie zijn provinciaal extra middelen beschikbaar gesteld. De provincie ging ervan uit dat de GSP-acquisitie kosten in de deelnemersbijdrage VTH waren opgenomen. Echter, deze blijken door ODG als meerwerk te zijn begroot. Hierdoor is een tekort ontstaan op de deelnemersbijdrage VTH (€ 483.000). Daarnaast is in de (concept)jaarrekening 2023 van de ODG een eindafrekening opgenomen van Brzo 2023 en op basis daarvan moet de provincie als gevolg van een toename van het aantal Brzo-bedrijven nog aanvullend € 332.000 bijdragen.

-815

0

0

-

Personeelskosten vergunningverlening MJP 2020-2025

Het is mogelijk gebleken meer loonkosten ten laste van rijksmiddelen te brengen, dit heeft een voordelig effect op provinciale middelen. De niet bestede middelen zijn verrekend met de reserve Bodem en ondergrond.

107

0

-107

-

Uitvoeringsprogramma Milieu (ovb)

Aan Cosun Beet Company is een bestuurlijke toezegging gedaan om een geuronderzoek te laten actualiseren (€ 50.000). Daarnaast hebben wij een offerte gekregen voor het opstellen van een milieutoetsingskader vuurwerk (€ 28.350). Beide opdrachten worden in 2024 uitgevoerd. Van de resterende middelen (€ 206.600) wordt daarom een bedrag van in totaal € 78.400 via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2024.

71

135

0

-

Overig

-107

171

-24

-

Apparaatskosten

-277

-592

0

Totaal verschil

-1.816

-2.168

399

Energie en klimaat

-

Energiebesparing en duurzame energieproductie

Het voordeel op de lasten van € 252.000 heeft betrekking op de gehele collegeperiode voor de Klimaatagenda Groningen. Dit betreft een afwijking van ruwweg 5% op het totaal hiervoor beschikbaar gestelde bedrag. In 2023 heeft er een inhaalslag plaatsgevonden, deze afwijking betreft daarmee het resultaat van het inlopen van eerdere achterstanden. De niet bestede middelen vallen vrij ten gunste van het rekeningresultaat.

252

64

0

-

NPG - HEAVENN (SPUK)

Deze lasten zijn gerelateerd aan een in het verleden verstrekte projectsubsidie met een omvang groter dan € 750.000, zodoende dienen deze lasten in het jaar genomen te worden waarop zij betrekking hebben. Dit leidt tot een afwijking ten opzichte van onze begroting. Er is daardoor minder onttrokken aan de vooruitontvangen SPUK-middelen die als vooruitontvangen bedragen op de balans zijn geboekt.

230

-230

0

-

Zwarte Wiek (DU)

Het betreft een meerjarig samenwerkingsverband/onderzoeksproject (ministerie LNV, Rijkswaterstaat en zes andere provincies. De besteding van dit bedrag vindt over meerdere jaren plaats. Het restant van de middelen zal in 2024 en 2025 worden uitgegeven. Er wordt per saldo minder onttrokken aan de reserve Overboeking kredieten.

110

-21

-89

-

Fonds Nieuwe Doen (ovb)

Voor de exploitatiekosten van stichting Fonds Nieuwe Doen zijn in de begroting middelen opgenomen voor 2024 en 2025. Deze lasten zijn uiteraard niet in 2023 gerealiseerd, waardoor er in 2023 € 138.400 minder is gerealiseerd dan begroot. Deze niet bestede middelen worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2024 en 2025.

138

0

0

-

Coördinatie RWE

De middelen waren gereserveerd voor de inzet van de Omgevingsdienst Groningen op dit dossier. Uiteindelijk valt hun inzet lager uit dan begroot.

63

0

0

-

Programmamanagement energie

Het verschil wordt enerzijds veroorzaakt door het uitblijven van een verwachte subsidieaanvraag. Deze niet bestede middelen vallen vrij ten gunste van het rekeningresultaat.
Anderzijds werken gemeenten en de Veiligheidsregio samen in het Provinciale Groninger Energie Service Collectief, ProGresco. Van hun inleg resteert € 36.400, deze middelen worden als vooruitontvangen middelen op de balans geboekt.

111

0

0

-

Afwikkeling voorgaande jaren Energie/Klimaat en Energietransitie

De afwijking in de lasten betreft vrijval van diverse posten die in 2022 als 'nog te betalen' zijn aangemerkt en ingetrokken subsidie uit eerdere jaren.

284

0

0

-

Financiële regeling Warmtetransitieprojecten Groningen (SPUK)

Deze lasten zijn gerelateerd aan een in het verleden verstrekte projectsubsidie met een omvang groter dan € 750.000, zodoende dienen deze lasten in het jaar genomen te worden waarop zij betrekking hebben. Dit leidt tot een afwijking ten opzichte van onze begroting die ten laste komt van de vooruitontvangen SPUK-middelen op de balans.

-432

432

0

-

Ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed (SPUK)

De provincies hebben van het ministerie van BZK middels een SPUK een subsidie van € 2 miljoen ontvangen om eigenaren van maatschappelijk vastgoed te helpen bij het verduurzamen. De verdeling van deze middelen over 2022 tot en met 2024 is anders uitgevallen dan begroot, dit komt doordat er vraaggestuurd werd gewerkt door de energiecoaches en adviseurs. Het restant van de middelen wordt in 2024 uitgegeven. De niet bestede SPUK-middelen zijn als vooruitontvangen middelen op de balans geboekt.

461

-461

0

-

Sociaal Krediet Energiemaatregelen

Deze middelen zijn ingezet voor onder andere de mediacampagne Zosimpelalswat, deze is gericht op het laagst hangende fruit van energiebesparende maatregelen en dus vooral bedoeld voor mensen die nog aan het begin staan van het verduurzamen van hun woning. Het Sociaal Krediet is afgerond, hiervoor is een landelijke regeling in de plaats gevonden en daarom vallen er middelen vrij. De niet bestede middelen vallen vrij ten gunste van het rekeningresultaat.

121

28

0

-

Opgave Klimaat en energie - PAWOZ (ovb)

Er is een opgetreden vertraging in het Programma Aansluiting Wind Op Zee (PAWOZ). Dit heeft te maken met de politieke gevolgen van inmiddels twee verkiezingen (Provinciale Staten en Tweede Kamer), met de complexiteit van de opgave en de uitwerking ervan in de plan-MER en met toevoegingen van de scope van het onderzoek met een tunnelvariant en een waterstofdemonstratieproject. De bestuurlijke overleggen voor PAWOZ en voor het Waddengebied zijn hierover geïnformeerd. De niet bestede middelen worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2024.

149

0

0

-

Obstakelverlichting windturbines cofinanciering

De subsidieregeling voor het uitschakelen van obstakelverlichting met naderingsdetectie is in het tweede kwartaal van 2023 opengesteld en heeft een looptijd tot eind 2024. De beschikbare middelen zijn evenredig verdeeld over de jaren 2023 en 2024. Er is in 2023 nog geen gebruik gemaakt van de regeling. De komende periode wordt de regeling actief onder de aandacht gebracht. De niet bestede middelen zijn niet onttrokken aan de reserve Cofinancieringsfonds.

300

0

-300

-

NPG - Loket energietransitie (SPUK)

Door vertraging vanwege staatssteun zijn er in 2023 minder subsidieaanvragen beschikt dan van te voren ingeschat, waardoor de realisatie lager is uitgevallen. Er is daardoor minder onttrokken aan de vooruitontvangen SPUK-middelen die als vooruitontvangen bedragen op de balans zijn geboekt.

197

-197

0

-

NPG - Warmte Transitiecentrum Groningen (SPUK)

Voor het project Warmte Transitiecentrum Groningen (WTCG) zijn middels een SPUK NPG-middelen beschikbaar gesteld. In 2023 heeft de provincie Groningen de opdrachtgeversrol overgenomen van de Stichting WTCG, voor deze nieuwe fase is een nieuwe opdracht verleend met een nieuwe fasering van 2023 tot juni 2025, deze blijkt iets af te wijken van hetgeen is verwerkt in de Najaarsmonitor 2023.

94

-94

0

-

Warmte Transitiecentrum Groningen (ovb)

In de Klimaatagenda Groningen is afgesproken dat de uitvoering van energiebesparende maatregelen in de gebouwde omgeving in de periode 2020-2025 ter hand worden genomen. De hiervoor begrote middelen worden ingezet als provinciale cofinanciering voor de NPG-middelen die zijn toegekend aan het project Warmte Transitie Centrum Groningen (WTCG). In 2023 heeft de provincie Groningen de opdrachtgeversrol overgenomen van de Stichting WTCG, voor deze nieuwe fase is een nieuwe opdracht verleend met een nieuwe fasering van 2023 tot juni 2025, deze blijkt iets af te wijken van hetgeen is verwerkt in de Najaarsmonitor 2023. De niet bestede middelen worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2024.

87

0

0

-

Overig

153

-94

0

-

Apparaatskosten

89

2

0

Totaal verschil

2.407

-571

-389

Totaal verschillen programma

591

-2.739

10

Bedragen x € 1.000

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2024 11:06:51 met de export van 05/22/2024 11:03:14